Underlig drikke adfærd

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Koustrup
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors 29. aug 2013 21:20

Underlig drikke adfærd

Indlæg af Koustrup »

Har lige et spørgsmål,

Har en lille dreng på 5 uger, der enten er en meget tørstig gut eller også har han bare fået en enorm dårlig vane.

Han sidder og patter i drikkeflasken mange gange dagligt og nogle gange 10 minutter af gangen. Det kan man godt blive lidt bims af at høre på i det lange løb, når buret står inde i stuen.

Er der nogen andre, der har oplevet denne adfærd hos deres mutter? Eller burde jeg være bekymret for hans enorme væskeindtag? De fik rent vand her sidst på eftermiddagen og allerede nu er der forsvundet lige godt 100 ml - synes jeg jo virker voldsomt når jeg kan se den store (på 5 mdr) slet ikke indtager de mængder. Det er primært den lille der sidder og lapper i sig det meste af tiden.

Håber nogen kan hjælpe :)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Underlig drikke adfærd

Indlæg af Mysteries »

Nogle marsvin finder på at lege med vandflasken. Her er gode råd at give dem noget de kan aktiveres ved (grene f.eks.) og at flytte en eventuel saltsten langt væk fra flasken. Evt. kan man give dem en vandskål i stedet for en flaske, men må være forberedt på at skulle give rent vand ofte, da de har tendens til at vælte den og svine den til.
I andre tilfælde er det sygdom der fører til det øgede væskeindtag, f.eks. dårlige nyrer, sukkersyge eller urinvejsinfektioner. Se på ham i øvrigt: vokser han normalt? Hvordan er appetitten? Piver han når han tisser? Er der noget andet der har ændret sig?
Nu er han jo temmelig ung, så det kan være ret svært at vurdere om der er noget der har ændret sig og om det er sygdom, og jeg tror heller ikke chancen for at det er dårlige nyrer eller sukkersyge er så stor på så ungt et marsvin. Det er den slags man vil mistænke hos gamle marsvin der pludselig begynder at drikke meget.
Hvis han ellers har det godt, ville jeg se det an og prøve med nogle af rådene øverst.
Christina

Koustrup
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors 29. aug 2013 21:20

Re: Underlig drikke adfærd

Indlæg af Koustrup »

Tak for dit svar.

Desværre har vi ingen frugttræer i haven vi kan tage grene fra, men vil finde nogen et sted.

Kan godt være det er mangel på underholdning for alt andet er i den skønneste orden og det meste af dagen går han og pludrer i buret og opfører sig fuldstændig som en mut nu skal :D

Og så tror jeg lige jeg læser emnerne igennem omkring forslag til underholdning i buret, for kan da godt være han faktisk keder sig og vandflasken er det eneste han sådan umiddelbart kan underholde sig med (de har også et rør, men det har den lille her inddraget som sin bolig :bgrin: )

Besvar