Skærer tænder

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Koustrup
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors 29. aug 2013 21:20

Skærer tænder

Indlæg af Koustrup »

Hej med jer,

Jeg er den heldige ejer af to "nye" mutter.

Dvs. Sofus er 5 måneder og har nu boet hos mig i 3 uger. Da der var gået i en uge og jeg fik læst en masse besluttede jeg mig for, at han skulle have en kammerat. Det blev en lille hanunge på 4 uger (indtil videre hedder han bare Mini) og så krydsede jeg fingre for at det ville gå.

Og det går også ok - sofus brummer stadig fordi han åbenbart mener han er ufattelig lækker samt den lille har en enorm selvtillid nede i buret og kan godt finde på at skubbe til ham når han kommer for godt i gang.

I går aftes sad jeg så og nussede med Sofus der virkede til at nyde det. Men pludselig begyndte han at skære tænder - hvordan kan det være :?: Den lille var ikke i nærheden - der var kun mig og ham :?: :idea:

Hvor længe vil han fortsætte med sit brummen - hvor lang tid skal man påregne der går før end rangordnen er sat? Er klar over de stadig kan finde på det til tider, men det er hver eneste dag han gør det og når jeg f.eks har haft ham eller mini oppe er det stensikkert han siger sådan når de kommer retur i buret.

Jeg har nu et par gange oplevet dem løbe rundet i buret efter hinanden alt imens de "popcorner" (det ser umådeligt morsomt ud) og det er dem begge der gør det, så de kan jo sagtens enes.

Dog oplevede jeg i dag da jeg havde dem oppe, at de begyndte at bide ud efter hinanden (uden på nogen måde at få fat i hinanden) - de virker til at blive irriteret når man har dem begge oppe samtidig i sofaen f.eks. (på gulvet gør de det ikke og ej heller på græs).

Håber nogle af jer kloge mutteejere kan hjælpe mig med lidt opklaring [-o<

Hilsen Mutte-Anja

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Skærer tænder

Indlæg af Mysteries »

En tanke kunne være at de godt kan enes, men måske ikke vil dele dig :) Eller også er det fordi du ved at have dem oppe sammen tvinger dem ind på et mindre område hvor de skal forholde sig til hinanden og ikke bare kan gå. Det er langt fra alle marsvin der er lige begejstrede for at skulle ligge tæt op ad en anden - jeg har aldrig haft stor succes med at kæle med to marsvin på ├®n gang.
Brummeriet vil nok fortsætte - særligt når de mødes efter en af dem har været ude. Jeg har gamle kastrater der gør det hver eneste gang de eller deres hunner har været ude, også selvom det bare er 5 minutter - det er bare marsvinsk for "hej, kan du huske mig, det var mig der var ham den lækre der normalt bestemmer her i buret" :)
Tænderskæren den ene gang da han var ude hos dig kan være svær at forklare. Måske hørte han noget du ikke gjorde, måske lugtede han noget du ikke gjorde? Eller måske rørte du et sted han ikke brød sig om (marsvin kan godt være kildne og følsomme med hvor man rører).
Christina

Koustrup
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors 29. aug 2013 21:20

Re: Skærer tænder

Indlæg af Koustrup »

Kan godt være du har ret i han hører eller lugter noget... - har haft ham oppe her til aften igen, hvor han startede med at "sidde" på min brystkasse. Lige pludselig puttede han sig ned og smækkede bagbenene bagud og så egentlig ret tilfreds ud. Der lå han i 10 minutter uden at sige en lyd eller røre sig.

Efter 10 minutter rejste han sig og drejede sig lidt rundt og lige pludselig begyndte han på at skære tænder igen!! Nu er jeg temmelig bange for at blive bidt (ville lyve hvis jeg sagde andet) og af hvad jeg kan læse mig frem til er det en advarsel når de skærer tænder og stadiet inden de bider... Så ved ikke helt hvordan jeg skal tolke det. For når han ligger sig helt fladt ned med benene bagud kan det jo ikke være fordi han er utryg ved mig :shock:

Ville måske være nemmere hvis man havde en masse mutte erfaring men man skal jo starte et sted :oops:

Koustrup
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors 29. aug 2013 21:20

Re: Skærer tænder

Indlæg af Koustrup »

Glemte at skrive, at mens han lå hos mig og da han så rejste sig rørte jeg ham slet ikke (netop for at udelukke, at det kunne være fordi jeg rørte et sted han var kilden eller bare et sted han ikke kunne lide).

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Skærer tænder

Indlæg af Mysteries »

Det kan også være hans måde at sige han gerne vil ind i buret. Nogle marsvin giver sig til at hive i tøj med tænderne, hvis de skal ind og tisse. Andre bliver meget urolige. Prøv at sætte ham ind næste gang, og se om han straks giver sig til at tisse.
Christina

Karink
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 13. mar 2014 13:05

Re: Skærer tænder

Indlæg af Karink »

Hej,

Jeg er ny her på forummet og har to hanmarsvin på et halvt år. Det er meget normalt, at de 'brummer' / klaprer med tænderne, hvis der er lyde, de ikke kan lide. Det er alt fra telefonen, der ringer, til når de synger i et af min datters yndlingsprogrammer.

Hvis der endelig er ├®n af dem, der napper (og det har altid kun været den ene) sker det som en hurtig irettesættelse, uden at han først har givet lyd. Jeg oplever det mest som 'lad være med det!' tjat, og det er ikke noget, der gør ondt.

I øvrigt brummer de også tit af hinanden i buret, når de lige skal finde ud af, hvem der skal ligge hvor, eller hvem, der har ret til favorit-gemmestedet.

Gode hilsner
Karin

Besvar