Marsvin klaprer tænder

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Knirke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs 26. feb 2013 14:42

Marsvin klaprer tænder

Indlæg af Knirke »

Hej alle jer med erfaring med Mutter.

Vi har købt to små hanunger på ca 10 og 12 uger. de har boet hos os i 3 uger nu og virker glade og tilfredse. De spiser og drikker, leger i buret "popcorner" og snakker en hel del. Når vi har dem ude og kæler med dem sludrer de løs og lægger sig ind til en. De snuser til os og slikker/napper lidt på vores fingre. De har været ude og løbe på gulvet et par gange, bevæger sig lidt rundt på dynen, men ligger mest sammen og sludrer på et sted.

I går da jeg havde haft dem ude, og de lod til at have hygget sig meget (jeg er faktisk overrasket over hvor tamme de allerede virker) Da jeg satte dem ind i buret gav de sig begge til at klapre med deres tænder - det har de ikke gjort før. Hvorfor gør de det??

De hyler heller ikke efter mad, men har læst at de skal være tamme først, det er de jo nok ikke helt efter bare 3 uger, selvom de virker glade for at bo her.

Hvornår kan man regne med at de er helt trygge ved os og "folder sig helt ud" som sjove kæledyr???

Tak for en dejlig side, hvor man kan lære om de sjove små "grise".

mvh Rikke

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Marsvin klaprer tænder

Indlæg af Louise9460 »

Min oplevelse er, at der er stor forskel fra marsvin til marsvin på, hvornår de folder sig fuldt ud og bliver helt tamme. To marsvin, som går sammen, bliver håndteret lige meget osv. kan være vidt forskellige mht. hvor hurtigt de bliver tamme.

Tandklapren er normalt tegn på angst/usikkerhed.

Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Re: Marsvin klaprer tænder

Indlæg af Ups »

Klapre tænder kan også være en advarsel til andre marsvin.
Jeg oplever det nogle gange, når jeg sætter nye grise sammen.
vær opmærksom på om det bliver ved og om de giver sig til at slås.
Jeg har desværre 3 hunner, der har været i totterne på hinanden, og det gav to sårede :x
Dine er jo meget jævnaldrende, så de skal sikkert have fundet en rangorden, og derfor klapre de tænder og "viser" sig frem :roll:
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Marsvin klaprer tænder

Indlæg af Mabitha »

Ang. det med at hyle efter mad, er min erfaring, at det er meget forskelligt fra dyr til dyr, hvor nogle simpelthen er mere "vokale" end andre. Efter min ene han, Miel, døde i sommers havde vi nogle meget stille måneder, indtil den nyindkøbte hun nedkom, da hverken Arkimedes eller Ella er særligt højlydte - de kalder næsten aldrig på mad, snakker sjældent i buret, og selv når de er oppe, er deres stemmer ret dæmpede (Arkimedes siger ofte ingenting, selvom han hygger sig). Vores beholderunge, Sorte, derimod råber mere, end hun taler - om det så er madhyl, utilfredshedslyde eller puttelyde er der en imponerende volumen på (så mens hun råber op, tænker jeg bekymret på vores naboer :oops: ), mens Miel bare var helt generelt snakkesalig og kommenterede det meste... Både manden og jeg er nu ret vilde med dem alle tre - de to mere tavse har jo bare nogle andre utroligt charmerende sider, og de tre sammen er ofte mere underholdende end det, der er i fjernsynet! :lol:

3 uger er under alle omstændigheder ikke så længe, så det kan sagtens vise sig senere, at en eller begge er snakkehoveder, når de er faldet mere til. Nogle har jo også med tid og tålmodighed trænet deres marsvin til - synes jeg - imponerende ting, så måske kan man også træne et stille marsvin op til fx at kalde på mad, hvis det endelig skal være?

I øvrigt tænker jeg, at det, at de er begyndt at klapre med tænder (hvilket, jeg tror, er magtkamp, ligesom Ups skrev), kan være tegn på, at de nu er faldet så godt til, at de har overskud til den slags - når alt er nyt og farligt, er det jo ikke nødvendigvis særligt smart at bruge sin tid, enegi og opmærksomhed på hierarkidannelse, som så først kan finde sted, når omverdenen har vist sig at være tilpas tryg og velkendt.. :)
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Knirke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs 26. feb 2013 14:42

Re: Marsvin klaprer tænder

Indlæg af Knirke »

Hej igen.

Tusind tak for svarene.

De snakker rigtig meget med hinanden i buret og har ikke klapret tænder siden den ene gang. De slås ikke men brummer lidt og markerer sig ind imellem.

Ellers snakker de vildt meget lige så snart de kommer op til en, sidder helt stille eller ligger sig ned og putter sig op under ens hage og snakker så vi ikke kan høre lyden på tv ; ) Og så slikker de os på hagen, hvorfor gør de mon det???

De er super søde og sjove at se på. Meget mere livlige og muntre nu end da de kom. Ligger og "feder" sig i hængekøjerne når vi kommer ind i stuen. Er endda trygge ved vores ret store hund - og hun vil bare gerne passe dem. Så de er bestemt faldet til tror jeg, men stadig ikke madhyl ; ) Men måske det kommer?

Mvh Rikke, Sorte og Knirke.

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Marsvin klaprer tænder

Indlæg af Mabitha »

Det lyder rigtig godt! :D

Jeg tror, de slikker ├®n af samme grund, som hunde fx kan gøre det - noget med flokpleje, være sociale sammen og ordne hinandens "pels" (Arkimedes bekymrer sig fx også om mine ofte lange fingernegle, der ikke bør være så lange ifølge ham i hvert fald! :roll: ) - når vi har dem oppe og nusser og kæler for dem, "ordner" vi jo også deres pels, og nogle marsvin har simpelthen et større behov for eller lyst til at nusse igen...? Ellers har disse marsvin måske bare et større saltbehov (ligesom svirre-/blomsterfluer der i en varm sommerperiode ofte sætter sig på ens hud og slikker på den for at få lidt salt og andet)?
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Besvar