min mut spiser sit eget og andre mutters hår.

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
annikat
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 28. feb 2013 15:39

min mut spiser sit eget og andre mutters hår.

Indlæg af annikat »

Hej jeg har en voksen mut der spiser hår, jeg har haft hende siden hun kunne tages fra sin mor,men da jeg så satte hende ind til min andre mutter dengang begynte hun at spise hår på dem og sig selv og har så gjort det ind til nu..
hun har faktisk også haft 1 kuld og der håbede jeg så at hun ville stoppe og koncentere sig om at være mor men niks..

Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg får hende fra det? hun har hønet og løst hø, saltsten, kalksten, og frugtpinde, og et net med frugter og grønt. hun kommer ud fra buret og bliver nusset og får lov til undersøge ting hver dag.

jeg håber at i ved hvordan man får hende til at stoppe eller i så fald hvorfor hun gør det, jeg syntes ihvertfald det er ærgelig eftersom hun faktisk er en smuk sheltie..

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: min mut spiser sit eget og andre mutters hår.

Indlæg af Lina »

Saltsten og kalksten er unødvendigt hvis du fodrer fornuftigt. Nogen marsvin kan ikke styre adgangen til dem, og så kan det være usundt. Hvis det var mig, ville jeg fjerne dem.

Med hårspiseriet er der flere teorier, fra mangel på hø til stress til kort og godt dårlig vane.
I gamle dage valgte mange langhårsopdrættere at ikke avle på pelsspisere som din, fordi man var usikker på om det var arveligt. Jeg tror så ikke på at det er genetisk arveligt, men ungerne kan lære adfærden fra deres mor, fordi det er hende de kigger på for at lære hvordan man er marsvin.

Har du kun langhårede?
Jeg ville alternativt sætte hende med en korthåret, helst uden hvirvler, og se om hun stadig gjorde det. Havde jeg ikke en korthåret, så ville jeg nok militærklippe en af de langhårede, som ikke skulle udstilles, og så se om det er hårlængden der frister over evne.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar