Hun unger kan muligvis ikke enes?

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
staruser
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 21
Tilmeldt: tors 24. jan 2013 15:55

Hun unger kan muligvis ikke enes?

Indlæg af staruser »

#-o

Har min hun-marsvineunge på ca. 8┬¢ uge nu, hun er vildt sød, hopper og springer rundt, og pludrer tit..
Så for at hun ikke skulle gå alene og kede sig, købte vi en sød lille dame til hende, som nu er 5┬¢ uge. Hun er ved at være hånd-tryg nu og vil gerne aes i buret og tages op.
De har i dag været sammen, i samme bur (et stort bur) i 8 dage.

Mine spørgsmål kommer så nu:
- Hvor længe går der før de har vænnet sig helt til hinanden? Jeg synes de går og "mundhugges" lidt.. Altså de hvæser lidt af hinanden hvis de kommer tæt på hinanden og viser tænder. En sjælden gang imellem når det handler om mad klaprer de tænder af hinanden.

- Er det et rigtig dårlig tegn, eller er det bare fordi de skal vænne sig til hinanden.?

- Jeg har et hus til dem i to etager, og de har helt sikkert taget patent en etage hver. Det er som også fint nok, men den yngste kommer aldrig ud derfra. Hvor den ældste gris er meget snaksagelig og kommer, når hun ser vi snakker til hende. Er der noget vi kan gøre for at "lokke hende ud derfra".?

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Hun unger kan muligvis ikke enes?

Indlæg af Louise9460 »

Jeg synes, det er lidt forskelligt, hvor hurtigt marsvinene vænner sig til hinanden og kommer lidt an på de "typer", man sætter sammen...

Jeg har prøvet at sætte marsvin sammen - enddog hanner - hvor der ikke har været den mindste konflikt, og de bare er faldet i hak fra allerførste øjeblik. Men jeg har også prøvet, at der lige er gået nogle dage - i værste fald en uge - før der ligesom faldt ro på.

Min tommelfingerregel er, at så længe der ikke bliver bidt hul, og ingen af marsvinene decideret virker tryggede og bange, så lader jeg dem selv ordne sagerne.

Held og lykke med dine 2 tøser - jeg håber, de bliver gode venner. :)

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Hun unger kan muligvis ikke enes?

Indlæg af Mabitha »

Jeg har haft to hanner, der egentligt havde det helt fint - de trivedes, spiste osv., som de skulle - men de skulle helst bare op og skændes med rejste børster, tænderklapren og lidt jagen rundt med hinanden ├®n gang om dagen (den ene var noget mere socialt anlagt end den anden). De bed aldrig hul i hinanden og kunne også sagtens hygge sig sammen, og jeg sørgede blot for, at de havde to af hver, når det gjaldt sovesteder/huse, madskåle og drikkeflasker.

Når dine hunner har så god plads, burde der ikke opstå de store problemer, men ellers kan du holde dig til de "regler", Louise nævnte - selvom man kan have lyst til at skride ind, bliver det som regel kun værre af det - jeg har selv kun grebet ind, hvis en voksen var lige lovligt grov overfor en lille unge, og den ene gang, jeg rejste med de to ovennævnte hanner i en transportkasse, hvor de pga den lille plads reelt ikke havde mulighed for at tage konflikten selv.

Held og lykke med dem! :)
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Besvar