Marsvinet skriger tidligt om morgenen

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Pjuskepigen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 28. jan 2013 19:10

Marsvinet skriger tidligt om morgenen

Indlæg af Pjuskepigen »

Jeg har fået en dum vane med jeg skal op mellem kl 4 og 5 om morgenen. Og det er her problemet opstår.
Vi har 2 hunner (søskende), hvor de nu er blevet skilt ad, de går i hver deres bur, klods op af hinanden og hygger sig, og om dagen er de ude
sammen under opsyn, den ene kan til tider være meget grov over for den anden :( Desværre.

Nå men den ene er helt tam, kommer over til lågen når vi åbner, elsker at nusse og snakker pludrer i et væk, den anden
den der blev muglet af sin søster, er lidt mere sky, men er glad nok om dagen og elsker at putte :hjerte
men hun har en rigtig rigtig træls vane med at skrige, og gør det gerne meget tidligt om morgenen, eller meget sent om aftenen.

Om dagen gør hun det også , men kun når vi enten er i køkkenet eller roder ved poser = mad :mozilla_laughing:

Hvad kan det skyldes, og kan vi gøre noget for at afhjælpe det.

Vi har ikke plads til flere bure og flere marsvin og manden vil heller ikke have flere, og INGEN af børnene vil af med nogle af dem, så at finde en han til den ene er udelukket. Da det er børnenes dyr, selvom det er mig der tager mig af dem, jeg mener ikke man kan overlade det fulde ansvar til børn, så det skal jeg nok gøre, og jeg elsker dem også begge 2, og ville være ked af at miste dem .

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Marsvinet skriger tidligt om morgenen

Indlæg af Maria Voigt »

Hvor gamle er jeres søskendepar?
Mange hilsener,
Maria Voigt

Brugeravatar
Pjuskepigen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 28. jan 2013 19:10

Re: Marsvinet skriger tidligt om morgenen

Indlæg af Pjuskepigen »

De er 22 uger nu.

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Marsvinet skriger tidligt om morgenen

Indlæg af Louise9460 »

Når du nu skriver, at de ene "muler" den anden og er grov, hvad mener du så helt præcist?

Har der været bidsår og blod? Eller er det "bare" dominans med vuggende hofter og "kurren"? Hvordan reagerer de på hinanden, når de er ude sammen?

Hvor stort var det bur, de gik sammen i?

Undskyld, jeg er spørge-jørgen, men jeg føler, jeg har brug for lidt flere oplysninger for at kunne råde... :)

Brugeravatar
Pjuskepigen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 28. jan 2013 19:10

Re: Marsvinet skriger tidligt om morgenen

Indlæg af Pjuskepigen »

Ja den store af de 2 søstre bed den mindre , så hun skreg op, og den ene gang var der bidemærke med blod :( Så vi skilte dem ad.
De havde et bur der var 120 cm med 2 huse, nu går de i nogle der er 100 cm. Når de er ude sammen er den lille hele tiden i nærheden (klods op af mig), den anden render rundt. Hvis de er ude alene kan den lille godt gå længere væk fra mig end hvis de er sammen.

Min søn elsker sit Marsvin og det samme gør min datter og ingen af dem vil bytte dem til et andet, så den mulighed med at få en han, er bare ikke lige noget vi kan :(.

Til sommer kommer de ud i hver deres lukkede løbegård ( som bliver minimum 2,5 x1 meter) når vi ikke er der, og ellers løbende frit når vi er der og kan passe på dem

bitten
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 292
Tilmeldt: ons 4. jul 2007 23:51

Re: Marsvinet skriger tidligt om morgenen

Indlæg af bitten »

Jeg bliver vækket af mine om morgenen. Det er fordi de tigger og vil have deres morgenagurk. Jeg lader mine få deres vilje, og så får de noget agurk mens jeg laver kaffe=skrigeriet stopper, men fortsætter selvfølgeligt næste morgen. Jeg synes bare det er hyggeligt. Af en eller anden grund tigger de altså, hvis man roder med poser. Og nu også når jeg laver kaffe:-)

Så det er altså enten fordi de vil have mad, eller snakkes med. Det er synd dine damer ikke kan enes. Jeg har også prøvet at have sådan en hystade. Det var meget svært at få hende til at gå med nogen, men det lykkedes mig dog uden at nogen mistede deres ører.

Brugeravatar
Pjuskepigen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 28. jan 2013 19:10

Re: Marsvinet skriger tidligt om morgenen

Indlæg af Pjuskepigen »

Her er det bare vi åbner soveværelses døren. Og om så kl er 24 eller 2 om natten gør ingen forskel.
Men da vi er sammen med dem i samme rum hele dagen (stort set) og snakker med dem løbende, så tror jeg ikke så meget det er selskab
de/hun mangler, den anden gør det nemlig ikke, jo hun kommer med små lyde men ikke skrig, og slet ikke om natten.

Besvar