Sammensætning af hanner

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Sammensætning af hanner

Indlæg af SigneKK »

Der er mange tråde om sammensætning af hanner herinde, men nu prøver jeg lige at formulere mit eget dilemma. :)
Jeg har to hunner, Olivia og Flakse, som går i samme bur, og så min han Bassil, der går ved siden af. Nu vil jeg rigtig gerne finde en ven til ham, så han ikke går alene ved siden af hunnerne og længes efter dem. Jeg har læst mig til, at man ofte uden problemer kan sætte en hanunge ind til en større han (Bassil er 5 måneder gammel). Men hvad tror I i denne situation? De står jo lige ved siden af hunnerne - så vil det skabe for meget dominanskamp i buret?
Noget andet jeg har tænkt over er, hvis sammensætningen lykkes, om man så kan sætte den ene han sammen med en af hunnerne for at få unger, uden at få problemer, når han skal tilbage i buret til den anden han? Hvad tror I?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sammensætning af hanner

Indlæg af Lina »

om du får problemer afhænger helt og aldeles af hannernes temperament.
Nogen hanner skal helst ikke have snotten for langt fremme i hundufte, og andre er helt kolde i måsen. Og igen er der nogle hanner der efter at have dyppet snablen ikke vil acceptere at gå med andre hanner (andet end unger), og igen er der nogle som er ligeglade.

Personligt har jeg ikke selv haft det vilde held med at sætte avlshanner tilbage til en hanven. Lige nu har jeg kun en tøsedreng af en avlshan som går med en halvvoksen dreng. Resten af mine hangrupper er 'jomfruer'.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Sammensætning af hanner

Indlæg af SigneKK »

Hm, det er godt nok svært. Det er jo noget rigtig møg at stå med, hvis det ikke kan lade sig gøre.
Jeg har læst, at man (hvis de ikke vil være sammen efter parring med en hun) kan prøve at give dem et bad, rense buret godt og fylde rene spåner og hø i. Men det er jo også lidt et sats. Kan godt nok slet ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre... Må gå i tænkeboks :D

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Sammensætning af hanner

Indlæg af Ulla »

Hvorfor så ikke kastere den han du har, så kan han jo gå sammen med dine hunner, og hvis du så vil have dem parret kan du jo evt. låne en avlshan. Det gør jo så at din kasteret kun skal gå alene i kortere perioder, det vil sige når du sætter avlshan ind til hunnerne, når de så er parret og avlshannen er ude af huset kan din kasterat komme tilbage igen, også skal han fjernes igen lige op til fødselen, når fødselen så er over og ungerne er en lille uge kan du sætte han tilbage, det har jeg gjort med ok resultat.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Sammensætning af hanner

Indlæg af Marsvin »

Hvis hannen er kastreret, så behøver han ikke at blive fjernet i forbindelse med fødsler.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sammensætning af hanner

Indlæg af Lina »

Du skal bare huske at der går 3-4 uger efter kastrationen, hvor han stadig kan have liv i de små 'svømmere'. Visse dyrlæger siger dog helt ned til kun 1 uge - men gå hellere med livrem og seler, da der ER set ups-kuld hvis man ikke venter længe nok.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Sammensætning af hanner

Indlæg af SigneKK »

Det har jeg også overvejet meget. Det er kun, fordi jeg godt kan lide selv at eje den han, mine hunner bliver parret med. Så jeg tænkte det ville være en god løsning til at min ene han ikke går alene og så samtidig at kunne finde en han, som jeg forestiller mig ville lave pæne unger med de to mus. :)
Men det er jo nok den klogeste beslutning at lade ham kastrere...
Hvor finder man så egentlig sådan nogle avlshanner henne?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sammensætning af hanner

Indlæg af Lina »

det kommer jo an på hvad man søger af han. Hvis man ikke har ret mange kriterier, så findes der mange 'tøser' der uden at blinke låner deres hanner ud. Men har man nogle krav til hannen, f.ex. med udstillingskvalitet, så kan det straks blive værre, idet mange opdrættere ikke umiddelbart låner deres hanner ud.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar