Selskab til pensionisten

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

Selskab til pensionisten

Indlæg af KMB »

Hej derude!

Jeg har overtaget en ældre herre på 5 år, "pensionisten" som ejerne ikke kunne have mere, da de skal ha' barn. Han bor nu i underetagen i mit skabsbur og trives rigtig fint.
Oven over bor mine 2 hanner på 3 og 4 måneder sammen og jeg har introduceret dem for hinanden, under opsyn med en masse grønt osv. og det gik egentlig fint. Den mindste var faktisk ret sød ved "pensionisten"; ville sidde ved siden af ham, nussede ham forsigtigt i pelsen og spiste mad af den samme skål.
Den anden (på 4 måneder) var lidt mere skeptisk og skulle rigtig vise sig, men ikke noget helt vildt dramatisk.

Men pensionisten er vant til at gå alene, og virkede på samme tid både glad men også lidt stresset over de to unge energibomber. De var sammen i 20 minutters tid, og så satte jeg dem tilbage i deres bur, hvor pensionisten gabte og lagde sig til at sove næsten med det samme.

Mit spørgsmål er så; er det okay at de kommer ud og er sammen hver dag, men ellers bor hver for sig? Jeg vil helst ikke have alle 3 drenge i samme bur, for kan forestille mig, at der kommer ballade når de to unge bliver ældre. Er også bange for, at de er alt alt for aktive til "pensionisten" for han tager flere lure i løbet af dagen og det gør de bestemt ikke. Jeg har bestilt 2 løbegårde som kan sættes sammen og tænker, at de så kan være i dem, med gitter imellem, så den gamle kan trække sig tilbage når han bliver træt af hop og leg.

Håber, at nogen har erfaring/råd omkring dette :)

Her er et billede af de 3 sammen, men det var altså ikke så roligt hele tiden :wink:
Billede

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Selskab til pensionisten

Indlæg af Maria Voigt »

Hvis buret er stort synes jeg, at du skal glæde et gammelt ensomt marsvin og lade dem gå sammen alle 3. At finde ud af, hvem der skal bestemme er naturlig adfærd, så længe de ikke sætter tænderne i hinanden.

MEN da pensionisten måske er vokset op alene, kan det godt give problemer, da han måske ikke har lært sociale færdigheder. Men altså - når du skriver at de spiser sammen, og at den ene sågar vasker ham, synes Jeg næsten det vil være synd ikke at afprøve en mere permanent sammensætning :) Jo før jo bedre.
Mange hilsener,
Maria Voigt

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Selskab til pensionisten

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det skulle være et pænt stort bur, før jeg turde at sætte dem sammen permanent uden opsyn :)
Billede

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Selskab til pensionisten

Indlæg af Louise9460 »

Åh, jeg synes, den er svær... Mit hjerte siger jo, at marsvin er flokdyr, og at din pensionist skal have en ven at dele sin sidste tid med. Men om jeg decideret ville turde sætte ham sammen med dine unge hanner permanent uden opsyn, det ved jeg altså ikke rigtigt. Så længe de 2 unge er så unge, som de er, vil det sikkert ikke blive et problem, men efterhånden som de vokser til, kan der godt opstå magtkampe. Så personligt havde jeg nok valgt at anskaffe en burkammerat kun til pensionisten og så "nøjes" med evt. at have drengene gående sammen under opsyn, når de er ude at blive "luftet".

Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

Re: Selskab til pensionisten

Indlæg af KMB »

Ja, jeg synes også at det er svært... Vil jo gerne det bedste for dem alle 3.
De var ude sammen i 2 timer i dag, men det går ikke så godt med pensionisten og den ældste unge på 4 måneder. De klaprer tænder og udfordrer hinanden.. Så jeg tør ikke at have dem sammen permanent.
Den lille er stadig vild med sin nye "bedstefar" og render efter ham hele tiden. Men så bliver nr 3 jealoux og kalder for at få sin ven over til sig :(

Jeg må nok bare fortsætte med at give dem legetid sammen hver dag, under opsyn

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Selskab til pensionisten

Indlæg af Louise9460 »

Jeg må så indrømme, at jeg er lidt ambivalent overfor det der med at tage dem ud sammen for så derefter at sætte pensionisten tilbage alene... Det er lidt som at holde en slikkepind hen under næsen på et barn og så fjerne den igen... og igen... og igen... hvis du forstår, hvad jeg mener?

Jeg har selv begået samme "fejl" i godhed. For knap 2 uger siden købte jeg lille Benjamin sådan lidt "impuls-agtigt", uden at have en burkammerat klar til ham. Sådan en har jeg først skullet finde, og den nye burkammerat flytter først ind på lørdag, så Benjamin har været alene-gris indtil da, hvilket jeg IKKE har været stolt af. Derfor fik jeg den "geniale" id├®, udover at jeg selv tog mig ekstra af ham, at lade ham komme ud på motionstur sammen med mine 2 unge muttertøser på 5 måneder - under opsyn, naturligvis, så der ikke kunne ske uheld med uønskede graviditeter til følge.

Der var heller ingen tvivl om, at Benjamin NØD kontakten med de andre marsvin... men bagefter var han tydeligt ked af at blive sat tilbage i sit eget bur igen og kaldte ynkeligt på sine nye veninder.

Derfor er jeg nu holdt op med at lade dem komme ud sammen og "nøjes" med selv at tage mig af Benjamin, mens jeg glæder mig til, han får sin burkammerat på lørdag.

Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

Re: Selskab til pensionisten

Indlæg af KMB »

Hej Louise,
Det er lidt svært for mig at at se en anden udvej, for jeg kan ikke få en nr 4 han ind.. Har på fornemmelsen, at de 2 unge skal skilles ad når de bliver større, for de begynder at spille lidt op til hinanden allerede. Og jeg har ikke plads til at have 4 separate bure/hylder.

Faktisk synes jeg, at det fungerer fint på denne måde, med at de er ude sammen hver dag. Pensionisten er jo vant til at gå alene og han er (desværre) ødelagt en del på det sociale område. Han virker ikke videre interesseret i de andre, udover når han klaprer tænder en gang i mellem når de kommer for tæt på. Når de har været ude sammen i noget tid og pensionisten har fået nok, flygter han og gemmer hovedet et hjørne og begynder at ryste (ikke brumme men ryste). Det ser jeg som et tegn på stress?
Så tager jeg ham og sætter ham ind til sig selv. Han kalder ikke på de andre, men falder til ro, tuller rundt, spiser lidt hø og lægger sig til at sove. Det er næsten blevet fast rutine.

Åh altså, hvor er det svært... Jeg vil ham jo kun det bedste og tog ham ind for at han ikke skulle blive aflivet :( Men vil ikke have at han er ulykkelig her

Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

Re: Selskab til pensionisten

Indlæg af KMB »

Vil dog lige tilføje, at jeg (stadig) overvejer at forbinde de 2 hylder med en rampe, så de alle 3 kan besøge hinanden. På den måde vil der være god plads til, at pensionisten kan trække sig tilbage. Men der skal mere tid og tilvænning til, og jeg skal være mere sikker på, at det vil gå

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Selskab til pensionisten

Indlæg af Lina »

hvis du er der til at holde opsyn med dem, så vil du ihvertfald hurtigt finde ud af om, eller når, de to yngre bliver for meget for den ældre herre.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

Re: Selskab til pensionisten

Indlæg af KMB »

Lige præcis Lina. Han bliver taget væk, når jeg kan fornemme, at han er ved at være godt træt af de to bavianer

Besvar