Dominerende hun

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Dominerende hun

Indlæg af SigneKK »

Hej alle!

Jeg har to hunner gående sammen, som er henholdsvis 3 og 2,5 måneder gamle. Jeg har også en han, som står i et bur ved siden af dem, så de kan snakke sammen. De to hunner har gået sammen siden jeg fik dem. Den første måned er gået fint og helt uden problemer, men her den sidste uge til to har jeg lagt mærke til nogle ting:
1. De to marsvin ligger altid hver for sig - den ældste inde i deres hus og den anden udenfor. Hvis den yngste går ind i huset, bliver den jaget væk. De snakker ikke sammen, går bare hver for sig. Virker som om, den ældste har frosset den yngste ude.
2. Hvis den yngste har fundet noget mad, og især hvis jeg lige har givet dem grønt, kommer den ældste hen og tager det fra hende.
3. Der kommer ofte nogle højlydte hyl fra dem, men jeg kan ikke se, hvad der sker - de slås altså ikke rigtig. Men de løber tit rundt i buret som gale efter hinanden.
Jeg har aldrig set dem bide hinanden, men her den anden dag fandt jeg altså 2 små sår på den yngste, som næsten kun kan være bid fra den ældste :(

Hvad skal/kan jeg gøre?

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Dominerende hun

Indlæg af Ulla »

Ang. det med huset, det kan løses ved at sætte et hus mere ind til dem. Jeg har kun haft det problem da jeg ville lave om på mine 2 flokke, så det opgav jeg, men en kasterat kan evt. være løsningen.

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Dominerende hun

Indlæg af Mabitha »

Det lyder ikke rart!

En årsag til, at de er oppe at toppes, er nok, at de er jævnaldrende og derfor nogen lunde lige stærke mv., og da det ser ud til, at de begge gerne vil bestemme over den anden, så har de konflikter omkr., hvem der skal ligge øverst i hierarkiet.

Det, der derudover kan have indflydelse på mængden af konflikter er:
1) plads - hvis der er rigeligt med plads, kan de fleste marsvin acceptere hinanden, så hvis de har mindre end 100x50cm, vil jeg foreslå at prøve med lidt ekstra plads.
2) hvis du planlægger at få kastreret din han og sætte ham ind til hunnerne, vil han i ca. 9 ud af 10 tilfælde blive den naturlige leder, der så vil holde konflikterne mellem de to hunner nede - dvs. sørge for ro og orden. Man plejer at kunne kastrere en han, når han er 6 mdr. gammel.
3) som Ulla skrev: 2 af hver - 2 huse/gemmesteder, 2 madskåle, altid min. 2 stk. af hver slags grønt og evt. 2 vandflasker - så er der ikke så meget at slås eller skændes om.

Der er selvfølgelig nogle dyr, som bare ikke kan sammen, men jeg vil foreslå at prøve ovenstående af først.

Held og lykke med dine piger!! :)
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Dominerende hun

Indlæg af SigneKK »

Jeg havde slet ikke set, du havde svaret, Mabitha! :cry: det må du altså undskylde. Af en eller anden grund kan jeg først se dit oplæg, når jeg går ind under mit indlæg, og ikke i antal svar. Hm!

Men tusind tak for det uddybende svar! Nu kan jeg da opdatere dig om, hvad der er sket i mellemtiden :)
De to mutter slås heldigvis ikke, men hviner og napper lidt af hinanden en gang i mellem.
De har et stort bur på 100 x 50 cm, og nu har jeg prøvet at sætte et læ-sted mere op i buret, og det hjalp. Så kan de være alene, når de har brug for det.
Jeg planlægger netop at få min han kastreret, når han er gammel nok, så det ville da være fantastisk, hvis det kunne hjælpe på deres små "skænderier"!
Men apropos burets størrelse - tror du så det skal være større, når de bliver 3 derinde?

Tusind tak for hjælpen! :)

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Dominerende hun

Indlæg af Mabitha »

Hej Signe!

Det er helt i orden, og det lyder da godt med dine to piger! :) Jeg har tre marsvin nu: en kastrat og to damer, og de går i et 2-etagesbur på ca. 100x50 cm, og de har i hvert fald fint med plads - de kunne muligvis godt klare sig med mindre, men både de (og vi mennesker) nyder den gode plads, hvor der både er plads til forskellige sove- og gemmesteder og til at lave spurteture, som jo skal til en gang imellem (især når man hedder Ella!)...
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Besvar