Ny kæle unge - er han bange?

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

Ny kæle unge - er han bange?

Indlæg af KMB »

Hej med jer,

Jeg er ret ny på marsvin området og har nogle spørgsmål til adfærd.
Vi har fået en lille unge (Flemming) for en uge siden, og han er ikke helt tryg ved os endnu, men det går langsomt fremad.

Vi tager ham ud og nusser flere gange om dagen. Om aftenen tager vi ham også med ind i stuen, når vi ser tv osv. Han ligger på enten mit eller min kærestes bryst og siger ikke nogle lyde og bevæger sig ikke særlig meget... De sidste to aftener har han ligget helt fladt på mit bryst, med bagfusserne strukket helt ud og det ser jo dejligt afslappende ud... Men hvordan kan man vide, om han er afslappet eller bare stiv af skræk? :oops:

Han er begyndt at spise godbidder fra vores hånd, dog kun nogle gange. Men det er vel et godt tegn...
Når han ligger hos os, uanset hvor længe, så lukker han ikke øjnene - de er hele tiden vidt åbne og meget opmærksomme på alle bevægelser. Slapper han mon af, selvom hans øjne er piv åbne konstant? :shock:

Jeg håber, at nogen kan hjælpe en nybegynder :roll:

famlarsen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 41
Tilmeldt: man 20. dec 2010 23:34

Re: Ny kæle unge - er han bange?

Indlæg af famlarsen »

hej

det er helt normalt han lige skal vænne sig til jer mht nye lyde/lugte osv.

hvordan er hans trivsel ellers i buret??

som du beskriver det virker det som om han er alene og marsvin er jo flokdyr

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Ny kæle unge - er han bange?

Indlæg af Louise9460 »

Det er meget normalt, at marsvin er lidt sky og tilbageholdende i begyndelsen, når de flytter ud i et nyt hjem. Især en unge, som endnu ikke har nogen burkammerat at "læne sig op ad". Det er en stor omvæltning for sådan en lille mut at blive taget fra sin mor og flytte alene ud et helt fremmed sted. :)

Når det er sagt, lyder det dog, som om jeres lille muttedreng - ud fra din beskrivelse - er ved at tø lidt op og slappe mere af omkring det at blive taget ud og nusset. Når du beskriver, han strækker sig ud og gerne vil spise godbidder af hånden, er det gode tegn. :)

Så vidt jeg husker, er I i gang med at lede efter en burkammerat til Flemming... hvor længe går der, før den lille ny flytter ind? Flemming vil helt sikkert have godt at lidt selskab - det vil også hjælpe ham til at føle sig mere tryg.

Brugeravatar
KMB
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 23:11

Re: Ny kæle unge - er han bange?

Indlæg af KMB »

Vi har købt en ven til ham - også en unge (fra samme sted, bare et andet og yngre kuld) og han mangler at tage ca 50 gram på, før vi kan hente ham... Er der nogen der ved, hvor længe det ca tager så? En uge måske? Håber ikke, at der går længere tid, for vil virkelig gerne give Flemming en ven meget snart.

I buret er han meget stille, og siger ikke et pip. Han sidder for det meste bare stille når man kigger på ham, men jeg kan se, at han får spist og drukket en masse (bare ikke når man ser på, så stivner han :o Men vi kan tage ham op, uden at han forsøger at løbe væk.

Jeg synes bare det er svært at se når vi har ham oppe og nusse, om han er rolig fordi han er ved at falde til, eller fordi han bare er ved at gå til af skræk :shock: Han har lavet de der advarsels lyde et par gange, men også hyggelyde, så jeg er forvirret :? Men Louise, jeg er glad for, at du siger det er gode tegn - så må vi bare fortsætte på den måde :)

Besvar