To nye muttere er meget stille i buret

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af SigneKK »

Jeg var i går ude og hente to små muttere. De kaldte i starten rigtig meget på deres mor, men da vi kom hjem med dem i lejligheden blev de helt stille. Jeg satte dem i hver deres bur (lige op og ned af hinanden), da det er en han og en hun. De gik med det samme ind i hver deres hus og så var der ellers mussestille hele dagen. Hannen spise lidt grønt, jeg havde lagt til dem, men hunnen rørte intet. Om aftenen valgte vi at tage dem op, og hanen virkede glad - snakkede lidt og spiste hvad vi gav ham. Men hunnen lå helt fladt og ville ikke spise. Så tog vi hende op og håndfodrede hende. Hun var virkelig tørstig og spise en del og blev med det samme friskere og snakkede lidt.
Min bekymring er så, at de når de er i bur bare sidder i deres hus og siger absolut ingenting og bevæger sig ikke. Er bange for, de ikke ved, hvor der er mad eller at de faktisk bor lige ved siden af hinanden. Det skal lige siges, at de hygger sig, når de er oppe hos mig - gemmer sig under min trøje og snakker lidt sammen, hannen brummer naturligvis ;) men er der noget jeg kan gøre, så de kommer ud og lærer buret at kende og føler sig mere tilpas? og skal jeg ikke være så urolig for om de finder maden? Handler det simpelthen bare om tålmodighed?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af Lina »

du skal ud og hente en hunven til hunnen - og det skal være idag!!!

Hun er gået ned med flaget fordi hun er blevet alene, og så er der altså nogen der reagerer så voldsomt på at miste flokken, at de reelt lægger sig ned og venter på at dø... groft sagt.
Grunden til at det ikke kan gå hurtigt nok, er at når et marsvin stopper med at spise, så har du kun et yderst begrænset antal timer før deres system er gået så meget i stå, at det ikke kan kickstartes igen... og så er løbet kørt.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Møffemor
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 123
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 18:16

Re: To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af Møffemor »

Kan kun bakke op om det Lina skriver, du skal handle hurtigt. Men når det så er sagt, så er rigtig godt, at du spørger til råds og at du har observeret at den lille muttepige ikke har det optimalt. Held og lykke med hende fremover, håber hun retter sig hurtigt, når hun får en ven :wink:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af Lina »

jeg har selv stået i samme situation.. og min erfaring på det punkt er, at når man har såden en der er ekstremt flokfølsom, så vil den hellere gå sammen med en ven, der kanøfler den, end at gå alene. Jeg havde så heldigvis en i huset jeg kunne tylle min ind til.

Men har stået med en meget følsom hun, hvis bedste ven døde - og hun satte sig ind i et hjørne og ventede på at dø... og hun var rædselsslagen for alle mine andre (voksne) marsvin. Det var virkeligt ikke sjovt at se på. Heldigvis for mig (og hende) var der udstilling den weekend, og her måtte jeg bare vælge et lille salgsdyr, og håbe at den lille ikke virkede skræmmende på hende. Det virkede heldigvis, og min hun fik et par gode år endnu - sjovt nok viste det sig så at den nyindkøbte hun var et superbt udstillingsdyr. Mange af de 'gamle' kan nok huske Obsessions Fru Kristoff... og alt det som hun vandt :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af SigneKK »

Jeg er straks gået i gang med at finde en ven til hende. Har lige taget hende op igen og hun har spist 2 stykker agurk og nogle tørfoderpiller i min hånd og drukket vand af flasken. Nu snakker hun helt vildt og hannen svarer igen, men det er, som om hun ikke vil være i buret?

Møffemor
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 123
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 18:16

Re: To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af Møffemor »

Det lyder godt,både det at du er på jagt efter en ven og at hun har spist lidt og selvfølgelig væske fra agurken :wink:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af Lina »

i buret er hun jo alene, så det kan godt være derfor at hun ikke vil være der - supert at du er gået på jagt efter en ven :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af SigneKK »

Ja, det har du nok ret i. Nu når vi er ved at finde en ven til hende, er jeg helt i tvivl om, om hannen også skal have en makker? Jeg troede nemlig, de ville have det okay, hvis de gik ved siden af hinanden :(
Hannen spiser og pusler lidt rundt, men siger ingenting nede i buret :/

Junimas
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 694
Tilmeldt: man 4. jan 2010 12:47
Geografisk sted: Store Heddinge
Kontakt:

Re: To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af Junimas »

Det ville være en rigtig god ide at han også fik en ven eller fik taget kuglerne.

famlarsen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 41
Tilmeldt: man 20. dec 2010 23:34

Re: To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af famlarsen »

hej signe

har du mulighed for at opdele det ene af burene med noget tremmevæg el. noget gennemsigtigt så de i det mindste kan se/lugte hinanden??

ellers som de andre............en ny pigeven til hende du allerede har, og af med kuglerne på hannen.............så får du allertiders flok når de bliver sat sammen(hannen skal jo gå selv de første par uger for at "krudtet" skal forsvinde helt?

held og lykke med det

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af Ulla »

Hvis du får fjernet kuglerne på hannen, kan han jo gå og hygge sig med pigerne. Jeg har selv to hjørne bure med en kasterat og 3 hunner i hvert bur, det er rigtig hyggeligt og se hvordan deres små samfund fungerer. Held og lykke med dine mutter.;-)

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af SigneKK »

Tak for hjælpen alle sammen! :) nu er vi en familie på to glade hunner og en meget ivrig han. han er helt oppe og køre over at have to damer og glæder sig vist til, at de er gamle nok til at få unger ;)
Jeg hentede en hun mere i går aftes fra et internat, og hun var meget vild og bestemt ikke vandt til hænder, hvilket de to andre var. Hun kendte eller ikke til andet mad end piller, men har nu fået smag for grønt.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af Lina »

lyder supergodt - og den nye skal nok falde til og blive tam osse :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Møffemor
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 123
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 18:16

Re: To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af Møffemor »

Dejligt at høre :wink:

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: To nye muttere er meget stille i buret

Indlæg af Ulla »

Tillykke med din lille mutte familie :lol:

Besvar