Han & Han

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
mars

Han & Han

Indlæg af mars »

Kan godt se at der er MANGE tråde om dette, men håber på råd her. Har lidt ondt i maven over ikke at vide om man gør det rette for sine små dyr.

Jeg købte et marsvin for godt 1 Mdr. siden. Jeg havde haft et som barn og følte nu der var overskud til sådan en dejlighed i mit liv igen.
Han er den sødeste i verden (Useless to say!) Men selv om han så ud til at trives læste jeg jo alle steder at det ikke var godt for ham at være alene. SÅ Jeg blev rådet til at købe en anden han til ham.

Det blev gjort. Han er ca. en måned yngre en min første.
I starten så var den lille ny meget stille, men min gamle så ud til at elske selskabet. Han snakkede meget og bestillte ikke ret meget andet end at kurre og blære sig med alle de ting han kan og kender.

Den lille kurrede også lidt i starten, men blev uden slåskamp humpet af den anden. Den mindste er nu ved at falde til i buret. Han er kun lidt sky for min hånd når jeg vil røre ham i buret eller tage ham op. Men når han er oppe hos mig falder han rimeligt hurtigt i søvn. Og der går længere og længere imellem at han piver det høje længselsskrig og vil tilbage til kassen.

Min gamle derimod, som godt ville kæles før den lille kom, har nu ikke villet kæle ret længe før han begynder at nippe mig, med hans tænder - som han plejer når han eks. Vil tilbage og tisse. Men efter den lille er kommer er nippene blevet ret hårde ret hurtigt. Det bekymre mig lidt hvis han ikke vil kæle mere- og ikke mere end 1-2 minutter. Og at han gaver i mig. Når han kommer tilbage til buret brummer og vrikker han. Han ville jo gerne kæles før.
Har i et råd?

Den lille har altid (de 7 dage jeg har haft ham) snappet ud efter min gamle, som ikke har ladet sig mærke af det- undgået ved at hoppe til siden- og derefter gladeligt- prøvet at nærme sig igen.
Nogengange kan de også ligge helt tæt sammen og putte. MEN
Nu er de to også Begyndt at stejle og vise tænder af hinanden. Og også bide hinanden meget kort. Men uden sår. Det er altid den lille som bider ud efter den store.

Hvordan skal jeg forholde mig her??
Anyone [-o<

Von Hammelev

Re: Han & Han

Indlæg af Von Hammelev »

Jeg ville ikke gøre noget så længe der ikke er sår, når de kun har været sammen i en uge, kan der sagtens gå længere tid før rangordnen er helt på plads

mise
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 75
Tilmeldt: ons 29. aug 2012 18:01

Re: Han & Han

Indlæg af mise »

Jeg har selv to hanner købt med noget mellemrum og de tager deres ture, men fik af en udd dyrepasser at vide at man kan bruge ganske lidt deo neutral på dyret så de dufter ens og det virker, det bruges i større grupper af grise. pøjpøj.
mars skrev:Kan godt se at der er MANGE tråde om dette, men håber på råd her. Har lidt ondt i maven over ikke at vide om man gør det rette for sine små dyr.

Jeg købte et marsvin for godt 1 Mdr. siden. Jeg havde haft et som barn og følte nu der var overskud til sådan en dejlighed i mit liv igen.
Han er den sødeste i verden (Useless to say!) Men selv om han så ud til at trives læste jeg jo alle steder at det ikke var godt for ham at være alene. SÅ Jeg blev rådet til at købe en anden han til ham.

Det blev gjort. Han er ca. en måned yngre en min første.
I starten så var den lille ny meget stille, men min gamle så ud til at elske selskabet. Han snakkede meget og bestillte ikke ret meget andet end at kurre og blære sig med alle de ting han kan og kender.

Den lille kurrede også lidt i starten, men blev uden slåskamp humpet af den anden. Den mindste er nu ved at falde til i buret. Han er kun lidt sky for min hånd når jeg vil røre ham i buret eller tage ham op. Men når han er oppe hos mig falder han rimeligt hurtigt i søvn. Og der går længere og længere imellem at han piver det høje længselsskrig og vil tilbage til kassen.

Min gamle derimod, som godt ville kæles før den lille kom, har nu ikke villet kæle ret længe før han begynder at nippe mig, med hans tænder - som han plejer når han eks. Vil tilbage og tisse. Men efter den lille er kommer er nippene blevet ret hårde ret hurtigt. Det bekymre mig lidt hvis han ikke vil kæle mere- og ikke mere end 1-2 minutter. Og at han gaver i mig. Når han kommer tilbage til buret brummer og vrikker han. Han ville jo gerne kæles før.
Har i et råd?

Den lille har altid (de 7 dage jeg har haft ham) snappet ud efter min gamle, som ikke har ladet sig mærke af det- undgået ved at hoppe til siden- og derefter gladeligt- prøvet at nærme sig igen.
Nogengange kan de også ligge helt tæt sammen og putte. MEN
Nu er de to også Begyndt at stejle og vise tænder af hinanden. Og også bide hinanden meget kort. Men uden sår. Det er altid den lille som bider ud efter den store.

Hvordan skal jeg forholde mig her??
Anyone [-o<

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Han & Han

Indlæg af Lina »

hvordan er aldersfordelingen?
Jeg ved ikke om det står der og jeg måske har overset det... er lidt meget snotfyldt idag, suk
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Han & Han

Indlæg af Louise9460 »

Nu har jeg 2 bure med hanner; i det ene bur har jeg to meget unge hanner (fra hhv. 29. maj og 28. juni) og i det andet 2 fuldvoksne hangrise på hhv. 2 år og 1┬¢ år.

Min oplevelse er, at de 2 unge hanner demonstrerer overfor hinanden næsten konstant. Der er ingen blod eller decideret slåskamp, men de skal hele tiden liiiiige vise sig overfor hinanden med vrikkende bagdele og "kurren", rumpepuf og jagen hinanden rundt i buret.

Hos de fuldvoksne grise, hvor der er ┬¢ år imellem, er der INGEN konflikter. Bobo er ubestrideligt "overgris", og de to hænger sammen som ærtehalm.

Så jeg har en teori om, at det er en god ting, hvis 2 hanner skal gå sammen, at de ikke er for jævnbyrdige rent aldersmæssigt.

Men så længe, der ikke ligefrem er blodsudgydelser mellem dine hanner, så ville jeg dog personligt ikke vælge at skille dem ad, hvis jeg var dig.

Besvar