Hvornår kan jeg forvente tryghed?

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Tinee

Hvornår kan jeg forvente tryghed?

Indlæg af Tinee »

Jeg er (som skrevet i min præsentation) ny indenfor marsvine-verdenen, og derfor har jeg lidt spørgsmål omkring det at have marsvin :)

Jeg har haft den yngste i 3 ugers tid - og den ældste i 2 uger. Jeg er ikke i tvivl om, at de er glade for at bo her, og at de hygger sig. Noget, jeg finder skønt ved marsvinene, er deres sprog - det, at de "snakker". Og det, jeg drømmer mest om, er det, at de står og kalder på maden (selvom det nok er noget, man bliver træt af i længden). Men også at de allerede begynder at snakke, når jeg kommer hen til buret.

Jeg kan læse mig frem til, at den form for adfærd først kommer, når de er trygge ved miljøet og lydene. Så jeg væbner mig naturligvis med tålmodighed. Jeg forsøger at køre en fast rytme med at sige godmorgen og godnat til dem - og også snakke med dem, når jeg giver dem morgen- og aftensmad. Den ældste kommer troligt og kigger med nysgerrigt hen over kanten, når jeg gør klar med mad, men han kalder ikke. Den yngste er fra en dyrhandel, og efter hvad jeg kan forstå, er sådanne dyr sværere at få trygge, og at der godt kan gå 5-6 måneder, før han er tøet helt op. Derfor forventer jeg ikke, at han på nuværende tidspunkt vil gøre det - men jeg håber på, at han på sigt lærer af den ældste.

Er det urealistisk at håbe på, at de vil begynde at snakke mere på sigt? Jeg har et lille håb om, at det måske vil ændre sig, når jeg få indrettet buret lidt bedre. Jeg bliver så drønmisundelig, når jeg ser jeres billeder og film af jeres marsvin. Det vil jeg også have! :)

Møffemor
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 123
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 18:16

Re: Hvornår kan jeg forvente tryghed?

Indlæg af Møffemor »

Jeg tror ikke der går længe før de begynder at kalde efter mad. H├¿r galer de op når de hører lyden af en plastikpose,mange oplever at deres marsvin kalder på mad, når køleskabsdøren går op :wink: Det skal som sagt nok komme og så har du helt ret i, at det nogen gange kan være lidt belastende :bgrin:

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Hvornår kan jeg forvente tryghed?

Indlæg af Ulla »

Jeg vil bare fortælle at det først marsvin jeg havde, købte jeg hos en dyrehandel, han blev så tam at når jeg sad med han i sofaen om aften, så lagde han sig helt om på siden og kom med små knirke lyde af bare vældvære. I dag har jeg ni marsvin og de er ikke allesammen lige kælende. Det tager jo tid med at gøre dem fortrolige så de kan blive til rigtige kælegrise, men med tålmodighed kan det godt lade sig gøre. :)

Tinee

Re: Hvornår kan jeg forvente tryghed?

Indlæg af Tinee »

Ulla skrev:Jeg vil bare fortælle at det først marsvin jeg havde, købte jeg hos en dyrehandel, han blev så tam at når jeg sad med han i sofaen om aften, så lagde han sig helt om på siden og kom med små knirke lyde af bare vældvære. I dag har jeg ni marsvin og de er ikke allesammen lige kælende. Det tager jo tid med at gøre dem fortrolige så de kan blive til rigtige kælegrise, men med tålmodighed kan det godt lade sig gøre. :)
Hvad gjorde du for at få ham så tam?

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Hvornår kan jeg forvente tryghed?

Indlæg af Ulla »

Tinee skrev:
Ulla skrev:Jeg vil bare fortælle at det først marsvin jeg havde, købte jeg hos en dyrehandel, han blev så tam at når jeg sad med han i sofaen om aften, så lagde han sig helt om på siden og kom med små knirke lyde af bare vældvære. I dag har jeg ni marsvin og de er ikke allesammen lige kælende. Det tager jo tid med at gøre dem fortrolige så de kan blive til rigtige kælegrise, men med tålmodighed kan det godt lade sig gøre. :)
Hvad gjorde du for at få ham så tam?
Tog ham ud af buret hverdag, når alle pligterne var overstået og børnene var lagt i seng, så var der ro til hygge. I dag er mine marsvin ikke nær så tamme, ej måske Tjubarka og hans søn. Mine marsvin bor på 1.sal og jeg kan ikke bare tage dem med ned i stuen, da vores hvide schæfer hund tro at det er mosegrise som er tilladt at spise, tror ikke hun kan kende forskel på mad man kan finde ude i naturen og mors kæledyr :lol:

Besvar