Skal han have en anden ven?

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
broenbo

Skal han have en anden ven?

Indlæg af broenbo »

Jeg fik for nylig en burkammerat til min han, jeg har haft siden sidste sommer... sammensætningen er gået fint, men jeg er i tvivl om de kan li' at være sammen.
Ham jeg har haft hele tiden, har på intet tidspunkt rigtig vist interesse for den nye, hvilket jeg synes er synd for den nye, for han vil nemlig meget gerne være tæt på ham hele tiden...
Samtidig bliver den nye ved med, at prøve at dominere den gamle. Han brummer og hopper op på ham flere gange dagligt, og det er ca 2 måneder siden de blev sat sammen nu, så jeg synes efterhånden det burde aftage lidt... samtidig får han ikke lov af den lille, til at gøre de ting som han gjorde, da han gik alene, såsom at ligge på sit tag, og lege med tingene i sit bur..

Det bekymrer mig, at ham jeg har haft hele tiden ikke virker synderligt glad for at have fået en ven - især når man læser hvordan alle beskriver, hvordan man tydeligt kan se glæden stråle ud af et marsvin, når det endelig får en kammerat. Han har på intet tidspunkt udvist den glæde.

Jeg vil rigtig gerne have, at han har en burkammerat, både fordi det jo ligegyldig hvad, er bedst for dem at være 2, men også fordi jeg snart skal begynde på Uni, og han dermed kommer til at være mere alene ... men kan det tænkes, at deres personligheder bare ikke passer sammen? eller skal de bare have mere tid, end de 2 måneder, til at finde ud af det sammen?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Skal han have en anden ven?

Indlæg af Mysteries »

Det kan godt tænkes at de ikke passer sammen, men så tænker jeg at du ville have oplevet aggressivitet imellem dem, hvis det var rigtigt grelt. Det kan også tænkes at din gamle han bare har affundet sig med at en anden nu bestemmer og føjer ham hvad angår mad og hvilepladser, hvilket ville være naturligt nok, selvom vi som mennesker måske synes det virker uretfærdigt.
Hvis ikke der er aggressivitet imellem dem eller din gamle han mistrives og ikke spiser nok længere osv., så tror jeg jeg ville lade dem gå sammen noget tid endnu og se hvordan det udvikler sig. Det er jo heller ikke ligefrem let hvis du skal til at finde et nyt hjem til den nye han, men vælger du det, kan det være du skal overveje en kastration af din gamle han og så en hun til ham i stedet.
Christina

broenbo

Re: Skal han have en anden ven?

Indlæg af broenbo »

Mysteries skrev:Det kan godt tænkes at de ikke passer sammen, men så tænker jeg at du ville have oplevet aggressivitet imellem dem, hvis det var rigtigt grelt. Det kan også tænkes at din gamle han bare har affundet sig med at en anden nu bestemmer og føjer ham hvad angår mad og hvilepladser, hvilket ville være naturligt nok, selvom vi som mennesker måske synes det virker uretfærdigt.
Hvis ikke der er aggressivitet imellem dem eller din gamle han mistrives og ikke spiser nok længere osv., så tror jeg jeg ville lade dem gå sammen noget tid endnu og se hvordan det udvikler sig. Det er jo heller ikke ligefrem let hvis du skal til at finde et nyt hjem til den nye han, men vælger du det, kan det være du skal overveje en kastration af din gamle han og så en hun til ham i stedet.
Jeg tror måske også, det gør mig mere bekymret end nødvendigt, at min mor (jeg bor stadig hjemme en måneds tid endnu) og andre familie medlemmer siger ih og åh hvor er det synd for den gamle, at den nye hele tiden hopper op på ham og dominerer ham... til gengæld synes jeg også, det er synd for den nye, at den gamle slet ikke reagerer på hans kald når de er væk fra hinanden...
Udover at han, som du siger, nu er nød til at føje den nye, og ikke rigtig viser interesse for ham, så virker han ikke til, at mistrives. Han tager fortsat på - vejede 1390g på hans 1 års fødselsdag den anden dag :D (det skal siges han er en sølvagouti, og derfor meget stor :wink: )
Og han kommer ud af huset og tigger, når jeg kommer hen til buret. Han har desuden lært, at han skal stå på 2 ben, for at få de gode ting, så hvis det går lidt for langsomt med at få ærteflagerne op ad posen, stiller han sig op på bagbenene gentagne gange :lol:
¨
Det bekymrer mig dog alligevel, at han ikke længere leger med tingene i buret, som han jo gjorde før, han løber ikke rundt og hopper op og ned (popcorner kalder vi det vist??), kun meget meget sjældent, og han lægger sig ikke længere på sit hus og nedstirrer os, indtil han bliver taget op og kælet med.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Skal han have en anden ven?

Indlæg af Marsvin »

Sølvagouti'ers dovenskab kommer med alderen.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Karl
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 25. apr 2013 22:53

Re: Skal han have en anden ven?

Indlæg af Karl »

Marsvin har generalt ikke ret godt af at gå alene, godt du har fået en ven til ham ;), Men når den har gået alene i så lang tid så kan det godt være af den er lidt forvirret af at der er en anden han nu.
At den prøver at humpe den er ikke dårligt, den prøver som du sagde bare at dominere den anden ældre han. Så længe de ikke bider hinanden så der kommer blod.

Besvar