strid marsvinehun accepterer omsider andet marsvin

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

strid marsvinehun accepterer omsider andet marsvin

Indlæg af Mysteries »

Ja, jeg kan ikke huske om jeg har skrevet om det, men synes lige jeg ville lægge denne korte historie, for at give håb til nogen af jer der bokser med det samme problem :)

Emmy er en ret speciel dame. Lille og vips, kun 900 g er det blevet til, selvom hun snart bliver 3 år. Hun er nærmere et egern end et marsvin, og springer op på min skulder, lige så snart hun kan se sit snit til det. Hun har altid været meget aggressiv overfor andre marsvin, pånær Isbjørn, som hun er vokset op med, og som hun har et fantastisk forhold til (hun plejer at bruge ham som skammel for at kunne komme til at se ud over kanten - så sætter hun bare poterne op på hans ryg, hvilket han finder sig i). Men Isbjørn nærmer sig de 5, så jeg har været noget nervøs ved hvad der skal ske den dag han ikke er her mere. Jeg har prøvet at sætte hende sammen med andre hanner og hunner, og uden undtagelse har reaktionen været et frontalt angreb, oftest indledt af et spring hen i hovedet på det nye marsvin med tænderne først fremme. Bare det at lade hende snuse til et andet marsvin hen over burkanten udløser tænderklapren, rejste børster og at hun læner sig truende frem så det næste man forventer er et bid.

Da jeg i juni mistede Adele stod jeg tilbage med 6 marsvin, som jeg egentlig godt ville have fordelt i 2 bure med 3 i hver. Så jeg forsøgte endnu en gang med forskellige kombinationer. Prøvede først med Adeles lille veninde Cassie på 4 mdr sammen med Isbjørn og Emmy, men det gik ikke. Så måtte jeg sætte Cassie i den anden flok, hvor kastraten er Lucky og de to andre damer er Zelina og Pixie. Men her kunne Pixie ikke lide den lille ny og angreb hende. I desperation tog jeg Pixie ud af den flok og satte hende på gulvet med Isbjørn og Emmy, og miraklet indfandt sig: Emmy ventede lidt inden hun gik frem mod Pixie. Det var ikke kærlighed ved første blik, absolut ikke, men heller ikke noget frontalt angreb. Pixie, som er lige så stor som Isbjørn på 13-1400 g, og som var bøllen før, havde pludselig fået en værdig modstander som man ikke kunne skræmme sådan uden videre. Og ligeledes lod hun sig ikke kue helt af Emmy. Hun underkastede sig når Emmy kom nær, og tog imod hakkene (som heldigvis mere var luftbid, og Pixie har da også en ekstremt kraftig lang pels til at beskytte sig med, hvis noget skulle gå igennem, så jeg var ikke så bekymret. Men sad dog hos dem mens de var i løbegård i 2-3 timer, tror jeg, for at kunne holde øje og gribe ind hvis det gik galt), men når Emmy gik væk kunne hun stadig løfte hovedet og interessere sig for omgivelserne, hvor jeg har oplevet andre i en lignende situation bare sidde i et hjørne og pive længe efter den dominerende-aggressive er gået. Isbjørn gjorde selvfølgelig sin del med at forsøge at etablere sig som bossen over de to, og gå og brumme beroligende af dem, men jeg tror det vigtigste her var at Emmy og Pixie kunne finde en eller anden indbyrdes løsning. Det var ikke helt nemt for Pixie i starten da de var kommet tilbage i buret. Emmy var hele tiden på med at vise hende hvem der bestemte, men blev aldrig rigtig aggressiv, og Pixie var aldrig bange og kuet i længere tid ad gangen, men hurtigt fremme i forgrunden igen, efter Emmy havde sat hende på plads. Havde Pixie reageret aggressivt eller hysterisk, tror jeg det var endt helt anderledes. Men sådan som hun tacklede Emmy, er det nu endt med at være en trio der fungerer upåklageligt. Man kan se et tydeligt hierarki: først Isbjørn, så Emmy og sidst Pixie, men Pixie virker bestemt ikke kuet på nogen måde, og kan hun se sit snit til at komme til madskålen før de andre, så gør hun da det.
Så konklusionen: selv de mest håbløse tilfælde kan indimellem finde melodien med et andet marsvin. Det handler bare om at finde det rigtige match :)

(håber ikke I gav op undervejs over mine nogle gange temmeligt lange sætninger... :lol: )
Christina

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: strid marsvinehun accepterer omsider andet marsvin

Indlæg af Miss Sofie »

Iiih hvor dejligt - og hvor godt for Emmy altså :mrgreen:
Sofie
Billede

Ravnagers
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 22. jun 2012 14:30
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Re: strid marsvinehun accepterer omsider andet marsvin

Indlæg af Ravnagers »

Sikke en fin historie og et rigtig godt eksempel på hvorfor man ik altid skal give så hurtigt op :)
Susan

Besvar