Sammensætning af hanner?

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
msd89
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 20:04

Sammensætning af hanner?

Indlæg af msd89 »

Hej med jer

Jeg har en han på 12┬¢ uge, som går alene. Om en uge skal jeg hente en ven til ham - det skal helst være endnu han, da min nuværende mut ikke er kastreret! Den nye jeg skal hente, er en bror til ham - altså de har samme forældre - det er bare fra et andet kuld (som pt er tre uger gammelt).

Hvordan er jeres erfaringer med at sammensætte to hanner? Den ene h├®r er jo baby, mens min nuværende er en "ung mut"..
Mine drenge:
12/4 2012 <3
17/6 2012 <3

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sammensætning af hanner?

Indlæg af Lina »

I den aldersklasse plejer der sjældent at blive problemer - jeg plejer bare at tylle dem sammen uden de store dikkedarer :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

msd89
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 20:04

Re: Sammensætning af hanner?

Indlæg af msd89 »

Lina skrev:I den aldersklasse plejer der sjældent at blive problemer - jeg plejer bare at tylle dem sammen uden de store dikkedarer :)
Årh, det er jeg glad for at høre :) Håber virkelig ikke de får problemer! Jeg har desværre kun søndag til at observere dem og snakke med dem, så skal jeg på arbejde igen mandag-fredag og har så en uges ferie.. Håber ikke de får problemer mens de er alene hjemme!
Da jeg fik min nuværende, gemte han sig bare i høstakken, indtil han havde vænnet sig til sit nye sted og var cool nok til, at sove et tilfældigt sted i buret - så fik han et hus! Han elsker at sidde/ligge ovenpå huset nu - og så frygter jeg lidt at den lille ny bare vil gemme sig indeni huset?
Mine drenge:
12/4 2012 <3
17/6 2012 <3

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sammensætning af hanner?

Indlæg af Lina »

hele fidusen er at de ofte lærer af hinanden.
Så har man f.ex. en voksen/ældre som er meget usikker, så vil en lille ny kigge på den store og lære den adfærd. Omvendt, er den ældste fint tryg, så vil den lille lære at disse ting er helt ok.

Jeg har haft et par stykker af de her meget sky og usikre dyr, og her har jeg altid prøvet at sætte dem med nogen der bare er kolde i måsen - sådan at deres adfærd kan vise den usikre at der ikke er noget at være bange for.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

msd89
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 20:04

Re: Sammensætning af hanner?

Indlæg af msd89 »

Men hvordan bør jeg arrangere det hele når de mødes?
Jeg tænker at sætte dem begge på gulvet, så de kan hilse. Eller skal jeg lade den lille være i en nødløsning af et bur, indtil han har vænnet sig til mig og sit nye hjem - og så lade dem mødes senere? ELLER skal jeg "bare" sætte ham i buret til min nuværende, efter de har hilst på hinanden - og så håbe på at de kan enes? :shock: er sgu så nervøs for om de kommer op at toppes når de er alene hjemme!
Mine drenge:
12/4 2012 <3
17/6 2012 <3

famlarsen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 41
Tilmeldt: man 20. dec 2010 23:34

Re: Sammensætning af hanner?

Indlæg af famlarsen »

hej

det med at lade dem mødes på gulvet, blandet med lidt guf er en god ide,og så ellers holde øje med dem.

hvis du har mulighed for at dele buret op når du ikke er jjemme, evt med en tremmevæg fra et gammelt bur(de plejer at kunne skilles ad) kunne det være en mulighed

msd89
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 20:04

Re: Sammensætning af hanner?

Indlæg af msd89 »

famlarsen skrev:hej

det med at lade dem mødes på gulvet, blandet med lidt guf er en god ide,og så ellers holde øje med dem.

hvis du har mulighed for at dele buret op når du ikke er jjemme, evt med en tremmevæg fra et gammelt bur(de plejer at kunne skilles ad) kunne det være en mulighed
Dette er mine første marsvin, så jeg har ikke nogen smart id├® om, hvordan jeg skal dele buret op? Måske er det nemmest at købe et andet bur?
Mine drenge:
12/4 2012 <3
17/6 2012 <3

msd89
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 20:04

Re: Sammensætning af hanner?

Indlæg af msd89 »

Nu tænker jeg.. hvis jeg er nødt til at investere i endnu et bur - kan jeg ligeså godt få en pige til min mut? Hvornår kan han mon kastreres?
Mine drenge:
12/4 2012 <3
17/6 2012 <3

famlarsen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 41
Tilmeldt: man 20. dec 2010 23:34

Re: Sammensætning af hanner?

Indlæg af famlarsen »


famlarsen
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 41
Tilmeldt: man 20. dec 2010 23:34

Re: Sammensætning af hanner?

Indlæg af famlarsen »

fordelen ved at dele buret op med en tremmeside fra et andet bur var jo at de så kan se hinanden, men ikke nå hinanden og evt komme op at slås. man kan jo også bruge en træplade eller plexiglasplade, måske en rest trådhegn fra et byggermarked, bare det ikke kan rive dem

msd89
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 20:04

Re: Sammensætning af hanner?

Indlæg af msd89 »

Hej med jer - lige en Update!!

Har hentet en lille han på 4 uger i lørdags og sat sammen med min "store" han..
De mødtes på gulvet i stuen og følger hinanden rundt hele tiden. Den store ville første dag parre den lille men det er han vist holdt op med igen - jeg har ikke set ham forsøge siden.
Den store brummer meget af den lille, særligt når de spiser eller når den lille tager den stores udkigspost i buret. Den lille skal jo ikke tro at han er noget! :-| Den store vender også "vrangen ud" af numsen når han brummer.. Det lugter i øvrigt! ;-)

De har flere gange ligget side om side og puttet. I går aftes ved sengetid, lå de begge på udkigsposten og så søde ud :-) de larmer ikke om natten!

Hvor længe vil den store mon blive ved med At brumme og dominere?
De bor i et bur på 100x50, men i løbet af ugen får jeg endnu et bur (mindre), som jeg slår sammen med det store bur - så kan de da lidt nemmere gå hver til sit!
Mine drenge:
12/4 2012 <3
17/6 2012 <3

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sammensætning af hanner?

Indlæg af Lina »

Brummeriet vil nok aftage når rangorden er etableret for alvor, og så sandsynligvis vende tilbage i perioder, hvor der prøves grænser af.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

msd89
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 20:04

Re: Sammensætning af hanner?

Indlæg af msd89 »

Til info har mine to drenge det godt sammen :D Hvordan indsætter man et billede???
Mine drenge:
12/4 2012 <3
17/6 2012 <3

Besvar