Gode råd om 3 internat grise

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Osterbye
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 1. apr 2012 08:42
Geografisk sted: Frederiksberg

Gode råd om 3 internat grise

Indlæg af Osterbye »

Hej

Jeg er den glade nye ejer af 3 internat hun marsvin. De har været her i 5 dage.
Den første dag virkede de glade og nysgerrige, og kom hen til burkanten og snakkede, men nu virker de meget skræmte over at komme op...

Den ene af de tre er meget livlig, også når hun er oppe og sidde, hun er meget efter de andre også selvom hun har "vundet" kampen og er fører hun, og det virker som om hun gør de andre bange...

Det var først meningen at der kun skulle have været to, og jeg havde derfor først kun købt ind til to marsvin,derfor er buret for småt efter min mening 100 * 50, jeg har bestilt et større til dem...

Hvad kan jeg gøre for at gøre dem roligere og kælne?
Kan det hjælpe med et større bur?
Skal jeg tage deres huse fra dem så jeg ikke skal "jage" dem når de skal op?
Vil det hjælpe med en kastrat?
Skal jeg skille den "vilde" fra og lave et nyt bur, og få en ekstra bur kammerat til hende?

Tak for hjælpen :o

Osterbye
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 1. apr 2012 08:42
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Gode råd om 3 internat grise

Indlæg af Osterbye »

Hej igen :)

Glemte at skrive at den vilde kurrer meget (lyder sådan lidt due-agtigt)...både af de andre og når man nusser hende,
Det er en gå væk lyd ikk?

Tak igen :)

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Gode råd om 3 internat grise

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

De fleste marsvin kan ikke lide at blive fanget. Vores hånd kunne lige så godt være en rovfugl, der kom og tog dem. Tamheden kommer lidt efter lidt. Først lærer de, at du godt må pusle rundt i deres bur, uden at de bliver bange. Eksempelvis når du tager vandflasken ud, og sætter den op igen, når du fylder mad i skålen, retter på huset, giver hø, grønt osv. Ligeledes at du godt kan gå forbi buret, uden at de sidder ovenpå hinanden inde i huset.
Du kan godt, som du foreslår, tage huset op, når du skal fange en af dem, så du slipper for at jage dem rundt. Selv de mest tamme marsvin vil ofte stikke af, hvis der står et hus i nærheden. De skal nok blive tamme, når de efterhånden lærer, at det er rart at være oppe, og trygt at bo i dit hjem :)
Billede

skovly16

Re: Gode råd om 3 internat grise

Indlæg af skovly16 »

Due-lyden er en god ting. Det betyder at dit marsvin synes om det der nu sker :) eller fordi den synes om de andre marsvin. Hvis den klapre med tænderne er det et tegn på at du/de andre skal gå væk.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Gode råd om 3 internat grise

Indlæg af alatind »

skovly16 skrev:Due-lyden er en god ting. Det betyder at dit marsvin synes om det der nu sker :) eller fordi den synes om de andre marsvin. Hvis den klapre med tænderne er det et tegn på at du/de andre skal gå væk.
aarh, jeg ved ikke helt om jeg er enig i denne antagelse... en duelyd kan være flere lyde, og det er vigtigt at man ikke opfatter de lyde dyrene siger forkert :wink:

Jeg læste engang noget som gjorde mig både enormt trist og meget forfærdet... en forholdsvis erfaren opdrætter skrev på sin hjemmeside at hendes gris eeeelskede at blive kløet med neglene på ryggen så meget at den hvinede af fryd?? Nej, den skreg af ubehag, for et marsvin hviner ikke af fryd... jeg blev så ked af det på dyrets vejne, og syntes det var forfærdeligt at den stakkels gris blev pint og plaget med lange negle som blev boret ind i ryggen på den, fordi ejeren mente at den elskede det :cry:

Når et marsvin "pludrer" fordi det har det godt, så er lyden sådan lidt varierende, stille, med flere toner og forholdsvis langsom, og kan godt lyde som en "kurren" fra en due... hvis marsvinet derimod siger en hurtigere sammenhængende lyd af ens brumme-lyde (som også kan opfattes som en duelyd eller en knurren), så er det ofte et tegn på at dyret er bange, utryg eller ikke gider det som er ved at ske/sker... siger marsvinet derimod samme lyd, men mere langsomt mens den "danser"/"vugger" fra side til side mod et andet marsvin, så er dyret enten i brunst (hun) eller lægger op til en hun (han). Skriger/hviner marsvinet er det enten fordi det kalder/hilser, ofte hørt når de hører lyde de forbinder med MAD! Eller også er det fordi dyret er bange eller har ondt.

Tænderklapren kan være bl.a. angst eller anslag til angreb, men det kan også betyde andre ting... utålmodighed er noget jeg synes jeg kan tolke hos mine dyr, hvis de klaprer tænder når jeg står og er igang med at fodre dem med noget lækkert og det ikke kommer hurtigt nok, men så er det en mere langsom klapren, nærmest en skurren fra side til side med kæben.

Det med marsvinets lyde er faktisk meget kompliceret, og de har virkelig mange lyde, som betyder mange forskellige ting. Det er med at studere dem, og aflæse dem.. det er rigtigt spændende at sætte sig ind i :D
Nå det blev en længere smøre om lyde...hehe... tillykke med dine tre grise, dejligt at du har valgt at få dem fra et internat :D
Hilsen Line Tind

skovly16

Re: Gode råd om 3 internat grise

Indlæg af skovly16 »

Var måske lidt hurtigt sagt, men jeg er enig med de ting du siger. Er også sådan jeg oplever det. Gik bare udfra at der blev snakket om due-lyden/brummen mens de vugger. Og ja oplever også nogle gange klapren med tænder når jeg håndfodre med grønt, men har aldrig været helt sikker på om det var utålmodighed, eller for at skræmme de andre så de kunne få det for sig selv. Jeg synes også at de små grises sprog er fantastisk, og er da meget interesseret i at vide mere om det. :)
Er det egen erfaring eller noget du har læst?
Er god for at tage imod råd så jeg kan give dem det bedste! :D

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Gode råd om 3 internat grise

Indlæg af Marsvin »

Det er erfaring. Line er en garvet opdrætter og udstiller.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Gode råd om 3 internat grise

Indlæg af alatind »

Ja, det er primært erfaring, mine dyr står i min stue, hvor jeg opholder mig allermest når jeg er hjemme, og jeg elsker at aflæse dem og studere dem og deres sociale adfærd :D
Hilsen Line Tind

skovly16

Re: Gode råd om 3 internat grise

Indlæg af skovly16 »

Marsvin skrev:Det er erfaring. Line er en garvet opdrætter og udstiller.
Er helt ny her inde :)

skovly16

Re: Gode råd om 3 internat grise

Indlæg af skovly16 »

Jeg kan også bruge timevis på at sidde og se på de små grise og høre på deres små klukke lyde :D

Osterbye
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 1. apr 2012 08:42
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Gode råd om 3 internat grise

Indlæg af Osterbye »

Tak for svar :)

Det er virkelig svært det med lydende, fordi det kun er små variationer der gør forskellen,
En due agtig lyd er jo mange ting :D

Men de er så småt ved at blive tamme, men jeg tror aldrig de bliver kælne imens de er i buret, men de virker til at nyde det når de er oppe, og kommer feks selv hen når de er i løbegård.
På den måde tror jeg der er en forskel i at få grise fra internat, og en god opdrætter.

Vi har fået den dejlige gumle fra lux, som skal være her som kastrat, og man kan mærke han er meget mere tryg ved håndtering (negleklip osv) og han vil også gerne nusses når han er i buret (altså nogen gange, andre gange spæner han afsted :D )

Men er virkelig blevet overrasket af alle de variationer der er i deres lyde. Og hvor store forskelle der er i deres snaksagelighed :)

Besvar