nye mutter sat sammen

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
smutti

nye mutter sat sammen

Indlæg af smutti »

Hej
Ja så har jeg sat mine to mutter sammen ,og har brug for lidt råd.
De har gået ca to uger i et bur for sig selv ,lige ved siden af hinanden .De har været ude sammen og oppe hos mig sammen .
Men nu måtte de komme sammen ,så igår var de sammen i løbegården ,og det gik ok ....
Han er jo kun ca 4-5 mdr og hun er jo ca 1┬¢ år .
Han er helt vild i varmen og springer på hende og vil parre sig i alle ender og kanter ,hun lader ham gøre det til en vis grænse ,og så løber hun,sparker ud efter ham og strinter på ham ,han løber meget efter hende .Da de ligesom blev ved og ved ...stoppede jeg dem med salat og så kom der lidt ro på igen ,også starter han igen med at jagte hende .
Hun har to huse et i hvert ende at buret hun kan hoppe op på men hun har ikke brugt det endnu.
Nu det første gang de er i bur sammen ,og jeg tænker på at jeg måske skal skille dem ad igen lidt senere eller hvad ?
Kan kun holde øje med dem i dag/aften ,så jeg tænker jeg skiller dem i aften inden jeg går i seng eller hvad mener i ?
Syntes jeg har læst et sted at jeg skal lade dem finde deres rang plads osv ,så længe de ikke bider hinanden ,oplevet på et tidspunkt at hun knasede tænder (da de var løbet og løbet i ring )
Råd og erfaring søges :-)

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: nye mutter sat sammen

Indlæg af Marsvin »

Det er meget almindeligt. Han skal nok falde til ro.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

smutti

Re: nye mutter sat sammen

Indlæg af smutti »

Marsvin skrev:Det er meget almindeligt. Han skal nok falde til ro.
Ja det håber jeg også .....han tænker kun på een ting :-)

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: nye mutter sat sammen

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det lyder til at gå som det skal. Han falder til ro :)
Billede

smutti

Re: nye mutter sat sammen

Indlæg af smutti »

De er faldet lidt til ro......men er det ok at de nu fremover er sammen uden opsyn ,ja jeg er jo bekymrede over mine små mutter :-) (sådan er jeg jo :-) )

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: nye mutter sat sammen

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg ville godt turde lade dem være alene. Hvis der var fare for, at de ville komme op at slås, ville hun ikke have ladet ham jage hende rundt og forsøge parring. Så var hun faret i flæsket på ham. Der kan godt være noget brok nogle dage, og komme til at lugte en del af tis, fordi hun strinter på ham, når han ikke forstår et nej. Mine hunner plejer at klare sig, ved at lægge sig ind i huset, med hovedet i døråbningen, så de han holde ham væk, og ikke bliver overrasket bagfra :lol:
Billede

smutti

Re: nye mutter sat sammen

Indlæg af smutti »

Rikke Breiner Kazoos skrev:Jeg ville godt turde lade dem være alene. Hvis der var fare for, at de ville komme op at slås, ville hun ikke have ladet ham jage hende rundt og forsøge parring. Så var hun faret i flæsket på ham. Der kan godt være noget brok nogle dage, og komme til at lugte en del af tis, fordi hun strinter på ham, når han ikke forstår et nej. Mine hunner plejer at klare sig, ved at lægge sig ind i huset, med hovedet i døråbningen, så de han holde ham væk, og ikke bliver overrasket bagfra :lol:
Ok jeg vil prøve at lade dem være sammen ....var bare sådan i tvivl når jeg ikke er hjemme osv .
Men lige nu er der ro på,hun har hapset ud efter ham ,han har vist svært ved at fatte det :-) ,og jeg har med vilje sat to "huse" ( fire stolper og en plade på) som hun kender og er vant til at hoppe op på ,men hun har mærkelig nok ikke brugt dem .
Men jeg tror også at hvis jeg skiller dem ad nu ....så går de helt i selvsving over at de ikke kan komme ind til hinanden.

Besvar