Alene marsvin ??

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

smutti

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

alatind skrev:Jeg kan egentlig godt forstå at du føler dig lidt angrebet... da jeg lige kommer ind i denne tråd og læser den igennem synes jeg også at nogle af svarene virker ret kontante.

Budskabet vil dog altid være det samme, hvadenten det er pakket ind i søde ord eller er lige på og hårdt. Men jo, det er lidt nemmere at kommunikere, hvis ikke man føler sig angrebet :wink:

Et marsvin som ikke trives kan være meget svært at opdage nogle gange. Der er faktisk kun et tegn som vi med sikkerhed kan opdage, og det er når dyret går fra foderet. Men det er bare langt fra det eneste som kan være tegn på mistrivsel, og dyret kan mistrives bigtime uden at gå fra foderet. Og derfor kan vi gå rundt og forsvare os selv for at holde dyrene som vi gør, fordi "de spiser jo". Ikke at du gør sådan, slet ikke, for du spørger jo netop til hvilke tegn du skal se efter.

Marsvin som mistrives kan også blive mere inaktive, og sove mere. Det er også et tegn. Men ellers så tuller de jo rundt som de plejer, og vi kan ikke rigtig se om de har det fantastisk eller ej. Men en ting er sikker, og det er når de går sammen med andre, så kommer der mange glædestegn... de snakker sammen, popcorner, undersøger hinanden, ser hinanden, spiser sammen, hører hinanden osv osv...

Der er stor forskel på at have et marsvin alene i sit hjem, hvor der slet ikke er andre marsvin. Og så at have et marsvin til at gå alene i sit bur, men at have andre marsvin ved siden af, som det kan høre, se, lugte og hilse på indimellem.

Din mut kan godt gå alene i nogle uger, hvis hun virker sund og rask...så du har noget tid til at finde en god ven til hende. Men lad der ikke gå for længe, for hun kan blive sær af det.

Jeg vil klart foreslå dig en af to ting (som Lina så også har skrevet mens jeg laver dette indlæg).
Enten at finde en god kastrat til hende, og det er en god id├® at sørge for at det er en godmodig, erfaren og stærk kastrat. Så får du de bedste resultater.
Eller hvis du hellere vil have en hun, så vil det være absolut en fordel med en lille unge. En unghun eller voksen hun kan godt være svær at sammensætte med en voksen hun, fordi de så skal finde rangorden, hvorimod en lille unge automatisk vil underkaste sig din hun.

Men fordi din hun har været vant til en han, så vil jeg anbefale dig en kastrat :)
Takker for dine gode råd og erfaring inden for dette område ,du skriver at jeg skal finde en stærk kastrat ,men hvordan kan jeg se det .Min muttepige er er en af som piber og hyler n år hannen nærmet sig ,de lå aldrig op og ned af hinanden,hun er ca måske 1┬¢år

smutti

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

alatind skrev:Der er faktisk en hel del marsvin på internatet, der er kommet 14 stk. ind, og der er flere unge kastrater imellem.
Tak for inform . Jeg har været inde på nettet og lure lidt ,mon man kan købe een men med forbehold ,altså hvis det ikke går så aflev den tilbage....nå men det må jeg vist ringe og få talt med dem derude .

smutti

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

Nå men en lille update herfra ...og en bunke spørgsmål :-)

Min "lille" muttepige har det godt ,virker upåvirkede af at blive alene ,det vil sige jeg kan mærke på hende at hun er blevet mere kælen og vil sidde hos mig ,før da sad hun hos mig i max 5-10 min og derefter panikkede hun altid og bed og ville væk fra mig .Men nu er hun mere rolig og bider ikke ,og ligger sig ned og blir kælet ,dette er noget hun aldrig og jeg mener aldrig har gjort før :-) ved ikke lige hvordan jeg skal tolke det ...det selvfølglig en dejlig ting ,men hvorfor gør hun det først nu ,efter hun er blevet alene ??
Hun spiser og mutter rundt og virker veltilpas :-)
Er der nogen der kan komme med en forklaring på dette ?? og har måske noget erfaring på dette område så endelig kom på banen.

Nå men så til nogen sprøgsmål (flere ) .
Hvis jeg anskaffer mig en kastrat ,skal jeg så vaske alt ting af ,så den nye ikke kan lugte en anden han ?
Skal jeg vælge en ældre han eller gør det noget den måske er lidt yngre en hun er ? (hun er ca 1┬¢år )?
Hvis jeg nu vælger en hun marsvin ...hvad er så bedst en yngre eller en ældre ?
Og skal ting vaskes af inden den nye hun flytter ind ?
Hvordan er det bedst at sætte dem sammen på? altså sætte bur ved siden af hinanden så de kan dufte hinanden og lade dem står en dags tid inden de mødes osv eller skal de ud i en løbegård hvor der er mere plads ?

Og er det synd hvis hun har gået med en kastrat i et år tid ,og hun nu pludselig får en hun burven ?
Ser frem til jeres svar

Blomsterne

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af Blomsterne »

Jeg vil da gerne være lidt behjælpelig her.

Det gør ikke noget du har haft en anden han gående, vi bytter tit rundt på vores marsvin, lugten betyder intet - vil jeg mene.
Du skal dog måske sætte din nye i karantæne i sit eget bur inden du sætter dem sammen, med mindre du har stor tiltro til dem du har den fra.
Kunne jo være du fik noget snavs med hjem... Det samme gælder for en hun.

Jeg ville vælge en hununge at sætte sammen med.
Eller en kastrat som nok helst skal have en større "form" end hunnen, ellers tror jeg ikke alder for en kastrat betyder noget.

Når du skal sætte dem sammen, lad dem møde hinanden på neutral grund (løbegård el. noget.) Server nogle grøntsager samtidig, så er de glade og travlt optaget.
Jeg ville ikke synes det er synd at sætte hende sammen med en hununge, bare hun har selskab - det er det vigtigste.

Jeg kunne forestille mig at din hun nu er mere kælen, fordi hun mangler sin makker. Hun søger selskab og nyder når du tager hende op, da det jo er kedeligt at sidde alene.

Håber du kunne bruge min hjælp :D

smutti

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

Blomsterne skrev:Jeg vil da gerne være lidt behjælpelig her.

Det gør ikke noget du har haft en anden han gående, vi bytter tit rundt på vores marsvin, lugten betyder intet - vil jeg mene.
Du skal dog måske sætte din nye i karantæne i sit eget bur inden du sætter dem sammen, med mindre du har stor tiltro til dem du har den fra.
Kunne jo være du fik noget snavs med hjem... Det samme gælder for en hun.

Jeg ville vælge en hununge at sætte sammen med.
Eller en kastrat som nok helst skal have en større "form" end hunnen, ellers tror jeg ikke alder for en kastrat betyder noget.

Når du skal sætte dem sammen, lad dem møde hinanden på neutral grund (løbegård el. noget.) Server nogle grøntsager samtidig, så er de glade og travlt optaget.
Jeg ville ikke synes det er synd at sætte hende sammen med en hununge, bare hun har selskab - det er det vigtigste.

Jeg kunne forestille mig at din hun nu er mere kælen, fordi hun mangler sin makker. Hun søger selskab og nyder når du tager hende op, da det jo er kedeligt at sidde alene.

Håber du kunne bruge min hjælp :D
Tak for dine gode råd .
Men når hun så får en anden burmakker ,så vil hun blive det "vilde" marsvin igen ....eller hvad ?
Jeg vil faktisk prøve at beskrive hende og hendes gl burmakkes forhold lidt .De lå aldrig op og ned af hinanden ,der var altid ca 30-50 cm mellem dem,og når han nærmede sig hende ja så peb hun op ,det tætteste de var på hinanden var når de var i brunst ,og de lige nappede hinanden i øreflapperne .Når jeg tog ham op så savnede hun helt sikkert ham og virkede meget måske lidt usikker og kunne hyle efter ham (han svared næste aldrig :-) ) .Når jeg sad med hende ,så lyttede hun efter ham nede i burret og ville gerne tilbage til ham .

Blomsterne

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af Blomsterne »

Det lyder ikke rigtig som om de havde fundet "gnisten". Der er faktisk også noget kemi mellem marsvin, og lige i det her tilfælde, ja så har det nok været mangel på samme.
Det er slet ikke sikkert hun bliver "vild" igen.. Det kan være hun får en nu burven, som hun føler sig mere tryg ved, og så derfor også selv forbliver rolig.
Jeg havde et marsvin på et tidspunkt, som også var lidt sær og en skrige madame. Jeg fandt så en meget rolig teddy-kastrat til hende og det var bare lige sagen!!!
Det fungerede helt perfekt, de puttede tit op af hinanden :D
Skal siges at de andre to kastrater jeg havde, kunne overhovedet ikke få lov at nærme sig hende uden at hun hylede! (De er ret dominerende begge to)
Men hvis det er sådan tingene hænger sammen, så gør det ikke noget han er et par år og har løbet hornene af sig.

smutti

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

Lidt tanker herfra :-)

Jo mere jeg har tænkt over det ,så ville jeg aller helst have en hun,men hvad jeg kan forstå hvis jeg vælger en hun så det bedst med en unge ?

Men så det mere hvor jeg kan finde sådan en hun unge ? ville helst have en fra internat ,men så bliver det jo nok ikke en hun unge ...hmm....

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af Lina »

Problemet med en ældre hun er, at hunnerne kan være nogen kællinger at sætte sammen - og når du ikke har flere at rokere rundt med, så vil det dømme være nederen hvis du endte i en kælling-kælling sammensætning.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

smutti

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

Lina skrev:Problemet med en ældre hun er, at hunnerne kan være nogen kællinger at sætte sammen - og når du ikke har flere at rokere rundt med, så vil det dømme være nederen hvis du endte i en kælling-kælling sammensætning.
Ok det kan jeg godt forstå :-)
Så ender det jo nok med en han ,men jeg vil bare så gerne have en som hun vil svinge godt med ,og ikke hyler bare han er lige i nærheden af hende .
Som sagt er hun ca 1-1┬¢ år ,da jeg fik hende var hun ikke helt udvokset ,aner ikke hvor gl de så er når de ikke helt er udvokset :-)
Og hvordan kan jeg se at en han ser god robust ud osv som der nogen der skriver jeg skal se efter :-)

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af alatind »

Hvis du vil finde en god kastrat så er det nok bedst at finde ham hos en opdrætter, som så kan fortælle dig om hans sind og erfarenhed med hunner :)
Men kemi er en underlig ting, og desværre noget som marsvin har læst lidt for meget om i timen... de er ikke altid enige med os om hvilke makkere de skal gå med :-|
Hilsen Line Tind

smutti

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

alatind skrev:Hvis du vil finde en god kastrat så er det nok bedst at finde ham hos en opdrætter, som så kan fortælle dig om hans sind og erfarenhed med hunner :)
Men kemi er en underlig ting, og desværre noget som marsvin har læst lidt for meget om i timen... de er ikke altid enige med os om hvilke makkere de skal gå med :-|
Hmm......jeg igen gået i tænkeboks ,lige nu tror jeg bare at jeg tænker at det vist lidt sådan lidt ligemeget om jeg får en han fra en opdrætter eller en fra internat ,selv om opdrætter måske kan sige en hel del om hannen,ja så giver det jo ingen garanti om kemien passer .Og opdrætter ligger ikke lige i nærheden af hvor jeg bor ,og da jeg skal købe een mut med fortrydelseret syntes jeg det synd at mutten skal fragtes over længere afstande .Så det ender nok med en internat gris ,og håber de har 14 dags fortrydelseret .
Op på en eller andet måde tiltaler det mig at få en internat mut mere ,så gør jeg ligesom en forskel :-)

smutti

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

Er stadig usikker på hvad jeg skal ......havde ellers taget en beslutning ...om at det skal være en han som har et par år på bagen ,pga min mut har brug for en der viser tillid og ro .Hvis jeg anskaffer mig en hun unge ,så jeg bange for at usikkerheden vil smitte ungen .
Ved ikke om det er til at forstå det jeg skriver her :-)

Min mut har det fint stadig ,spiser og snakker og er aktiv ,men hun skal have en burven,skal bare lige finde den rette :-)

Blomsterne

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af Blomsterne »

Jeg syns du skal finde dig en kastrat, som har minimum samme alder som din hun.
Evt. en teddy, da det lyder som om din hun godt kunne bruge en rolig burkammerat, som ikke stresser hende for meget.
Rødovre Internat har en teddy kastrat i øjeblikket.


smutti

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

Blomsterne skrev:Jeg syns du skal finde dig en kastrat, som har minimum samme alder som din hun.
Evt. en teddy, da det lyder som om din hun godt kunne bruge en rolig burkammerat, som ikke stresser hende for meget.
Rødovre Internat har en teddy kastrat i øjeblikket.
Jeg kan desværre ikke komme der ud i denne uge på rødovre internat ,men i starten af næste uge tager jeg derud ,og håber der er noget for mig.Har talt med dem og de siger at hende der har styr på de små dyr er der ikke i denne uge ,men kommer i næste uge,så det passer mig fint for jeg kan ikke i denne uge ,kan simpelthen ikke nå der ud før deres lukketid (også i weekenden ) desværre .
Så må vi se hvad det ender med ......

Besvar