Alene marsvin ??

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

smutti

Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

Hej
Nå men jeg stå jo den triste situation at mit ene marsvin kom i muttehimlen igår :-(
Men jeg har jo så et marsvin (fra internat) som har været vant til en lømmel burven ....han var nu sød overfor hende ,men de drillede vist hinanden ,og måske er det derfor hun ikke rigtig er blevet så tam .Men da jeg ikke har så meget erfaring på dette område med at have flere også pludselig stå der med en mut....jeg vidste jo godt at det ville ende sådan på et tidspunkt .Men nu er det så sket .
Jeg syntes jeg vil se tiden an og se hvordan det går ,om hun ligner een der savner selskab osv ,jeg vil prøve at gøre hende mere tam (hvis hun vil ) .
Men er der noget specielt jeg skal holde med ....kan marsvine sørge ??? og hvordan giver det sig til udtryk ?
Lige nu er hun som hun plejer,hyler efter mad og flå maden uden af hånden på mig ,og løber med det ,er vant til at bur ven hugget maden fra hende .
Men er der noget jeg skal være obs på .
(ved godt at i helt sikkert vil sige at marsvine er flokdyr ....det ved jeg godt )
Ps jeg har været her før ....der var engang en tråd med internat grise ,men jeg kan ikke finde den ?? men ok de måske nok blevet slettet

Luna

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af Luna »

hun er et marsvin! Hun er et flokdyr, hun skal have en bur ven. Det er skide synd (mener faktisk også stridende mod dyreværnsloven??) at holde dem alene.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af Lina »

smutti skrev: (ved godt at i helt sikkert vil sige at marsvine er flokdyr ....det ved jeg godt )
ja, det er det vi vil sige - og længere er den ikke. Er helt enig med Luna. Hvis du ikke er interesseret i at give hende en ven, så find hende et hjem hvor der er andre marsvin.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

smutti

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

Luna skrev:hun er et marsvin! Hun er et flokdyr, hun skal have en bur ven. Det er skide synd (mener faktisk også stridende mod dyreværnsloven??) at holde dem alene.
Og det var så lige det jeg havde regnet med at der blev skrevet .....og som jeg skrev ved jeg godt det..................at de er flok dyr
Men og der et stort MEN her ............jeg har haft marsvin som på ingenmåde kunne med andre marsvin så selv om de flok dyr ja så er det altså ikke altid lykken .

Det jeg sådan faktisk spørger om der andre der andre der har erfaringer med når et marsvin pludselig bliver alene ....hvad de har oplevet af sorg osv Måske har jeg ikke udtrykt mig ordenligt i min tråd (undskyld siger jeg så ) .Dyreværnsloven vil jeg på ingen måde komme ind på her ,du er taler med den forkerte person om det .Hvis du føler du skal tale om dyrværnsloven ...ja så opret en tråd omkring det ....

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af Lina »

marsvin er byttedyr, så fordi det i dine øjne måske ser ud til at hun trives - så betyder det altså ikke at hun reelt gør det.

At du har haft nogen marsvin før, der ikke kunne med andre.. ja det er altså ikke noget godt argument for at bare beslutte at så vil du ikke prøve at give hende en ny ven (og vælger du en kastrat, så kommer du SLET ikke ud i en sådan situation).
Så summa summarum, så står du med et valg imellem at gøre hvad der er bedst for grisen... og hvad der ikke er....
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Luna

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af Luna »

smutti skrev:.Hvis du føler du skal tale om dyrværnsloven ...ja så opret en tråd omkring det ....
tal da ordentligt! Jeg svare på hvad du skriver :roll: hvorfor spørger du hvis du ikke er interesseret i svaret?

Ja jeg har så oplevet et marsvin som tilsidst måtte aflives pga. sorg fordi dens burkammerat var død, dette på trods af at den fik en ny.Hun holdt op med at spise. Men ja, hvad ved jeg om dyr i det hele taget... :roll:

smutti

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

Jeg kan godt forstår hvad i skriver her ............at det er synd at hun skal være alene osv .....
Jeg er stadig ikke lige kommet mig over tabet over min andet mut ,også syntes jeg godt nok i er mega hurtig på tangenterne .......og nærmest føler mig lidt sådan ....ja hvordan skal jeg forklare det ....angrebet ...........at jeg bare skal ud at have en burven og jeg ikke overholder loven osv ......jeg syntes lige at i skal slappe af ...ja undskyld ....men jeg spørger pænt omkring ....hvordan et marsvin reagere omkring sorgen af at miste en burven ,og jeg ligeledes skriver at jeg ved godt at de er flokdyr ......men der åbenbart behov for at fortælle mig at jeg er en dårlig dyreven ........

smutti

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

Luna skrev:
smutti skrev:.Hvis du føler du skal tale om dyrværnsloven ...ja så opret en tråd omkring det ....
tal da ordentligt! Jeg svare på hvad du skriver :roll: hvorfor spørger du hvis du ikke er interesseret i svaret?

Ja jeg har så oplevet et marsvin som tilsidst måtte aflives pga. sorg fordi dens burkammerat var død, dette på trods af at den fik en ny.Hun holdt op med at spise. Men ja, hvad ved jeg om dyr i det hele taget... :roll:
Jamen hvis du siger at dyrværnsloven sige det ....så blir jeg lidt nysgerrig og kunne godt tænke mig at vide hvilke paragraf det lige står i ???

Jeg er da også intressert i et svar ....men jeg spørger jo om flere ting her ......måske er det også bare tone tingene blir sagt på ...og man føler sig set ned på ...men igen man kan jo let misforstå tonen i det skrevne tekst her .

Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af Ups »

Marsvin er flokdyr som vi mennesker er. Så sæt dig i hendes sted, at være total alene, ikke have nogen at snakke med, nusse med osv.
Jeg har set, hvor stor en glæde det er for et marsvin, som har siddet alene det meste af sit liv at få en ven. Aldrig i mit liv har jeg set et marsvin live sådan op, popcorne og snakke. Det var virkelig en øjenåbner.
Derudover så er der større chance for at gøre den tilbageværende tam, hvis du har to. Få evt. en som er meget tam. Den tilbageværende vil kopiere adfærden og finde ud af, at mennesker godt kan være hyggelige og give godbidder :mrgreen:

Derudover så ser jeg absolut ikke, at der er nogen, som angriber dig. Synes faktisk de svarer dig meget pænt.
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

smutti

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

Ups skrev:Marsvin er flokdyr som vi mennesker er. Så sæt dig i hendes sted, at være total alene, ikke have nogen at snakke med, nusse med osv.
Jeg har set, hvor stor en glæde det er for et marsvin, som har siddet alene det meste af sit liv at få en ven. Aldrig i mit liv har jeg set et marsvin live sådan op, popcorne og snakke. Det var virkelig en øjenåbner.
Derudover så er der større chance for at gøre den tilbageværende tam, hvis du har to. Få evt. en som er meget tam. Den tilbageværende vil kopiere adfærden og finde ud af, at mennesker godt kan være hyggelige og give godbidder :mrgreen:

Derudover så ser jeg absolut ikke, at der er nogen, som angriber dig. Synes faktisk de svarer dig meget pænt.
Ok jeg kan godt forstår du skriver .

Jeg siger tusind tak for din forklaring,jeg kan godt forstå hvad du skriver her :-) og har hele tiden forstået at de er flokdyr ,tror bare at jeg ikke helt har forklaret mig rigtig i min tråd ...........men lad det nu lige ligge

smutti

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af smutti »

Jeg ved ikke om jeg skal beklage over at jeg blev lidt sur/ramt (men mine følelser ligger nok lidt uden på tøjet pt)......jeg har misforstået jer,kan jo se at det jo bare fordi i vil have at min mut skal have det bedste ,nemlig en burven ......
Jeg må spørge jer om et par ting ......

Hvor længe er det ok at min mut går alene (indtil jeg finder en burven )
Og hvad er bedst at få ......... en han(kastrat) eller en hun ? ( har gået med en han )
Og skal det være en unge eller er det bedst det een der er lidt ældre end hende .
Har brug for lidt råd her omkring dette

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af Lina »

Så længe hun spiser som hun skal, så behøver du ikke at smide alt hvad du har i hænderne og lave et akut-indkøb, men virker hun trist så skal du være hurtig.
Men såfremt hun ellers spiser så har du lidt 'luft' til at kunne selektere i indkøb.
En kastrat er et godt valg, for så får man som oftest de her små indspiste ægteskaber, hvor dyrene virkelig hygger sammen.
Skal det være en ny hun, ville jeg personlig ikke vælge en fuldvoksen, da to madammer godt kan strides. Her skal du så være 100% sikker på kønnet, så du ikke i god tro kommer hjem med en lille fertil han istedet.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af alatind »

Jeg kan egentlig godt forstå at du føler dig lidt angrebet... da jeg lige kommer ind i denne tråd og læser den igennem synes jeg også at nogle af svarene virker ret kontante.

Budskabet vil dog altid være det samme, hvadenten det er pakket ind i søde ord eller er lige på og hårdt. Men jo, det er lidt nemmere at kommunikere, hvis ikke man føler sig angrebet :wink:

Et marsvin som ikke trives kan være meget svært at opdage nogle gange. Der er faktisk kun et tegn som vi med sikkerhed kan opdage, og det er når dyret går fra foderet. Men det er bare langt fra det eneste som kan være tegn på mistrivsel, og dyret kan mistrives bigtime uden at gå fra foderet. Og derfor kan vi gå rundt og forsvare os selv for at holde dyrene som vi gør, fordi "de spiser jo". Ikke at du gør sådan, slet ikke, for du spørger jo netop til hvilke tegn du skal se efter.

Marsvin som mistrives kan også blive mere inaktive, og sove mere. Det er også et tegn. Men ellers så tuller de jo rundt som de plejer, og vi kan ikke rigtig se om de har det fantastisk eller ej. Men en ting er sikker, og det er når de går sammen med andre, så kommer der mange glædestegn... de snakker sammen, popcorner, undersøger hinanden, ser hinanden, spiser sammen, hører hinanden osv osv...

Der er stor forskel på at have et marsvin alene i sit hjem, hvor der slet ikke er andre marsvin. Og så at have et marsvin til at gå alene i sit bur, men at have andre marsvin ved siden af, som det kan høre, se, lugte og hilse på indimellem.

Din mut kan godt gå alene i nogle uger, hvis hun virker sund og rask...så du har noget tid til at finde en god ven til hende. Men lad der ikke gå for længe, for hun kan blive sær af det.

Jeg vil klart foreslå dig en af to ting (som Lina så også har skrevet mens jeg laver dette indlæg).
Enten at finde en god kastrat til hende, og det er en god id├® at sørge for at det er en godmodig, erfaren og stærk kastrat. Så får du de bedste resultater.
Eller hvis du hellere vil have en hun, så vil det være absolut en fordel med en lille unge. En unghun eller voksen hun kan godt være svær at sammensætte med en voksen hun, fordi de så skal finde rangorden, hvorimod en lille unge automatisk vil underkaste sig din hun.

Men fordi din hun har været vant til en han, så vil jeg anbefale dig en kastrat :)
Hilsen Line Tind

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Har du undersøgt om Internatet i Rødovre har en kastrat til formidling, eller en han de vil kastrere til dig? Det er mit bedste bud på, hvor du kan finde en kastrat :)
Jeg kan også godt forstå du føler dig lidt angrebet.
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Alene marsvin ??

Indlæg af alatind »

Der er faktisk en hel del marsvin på internatet, der er kommet 14 stk. ind, og der er flere unge kastrater imellem.
Hilsen Line Tind

Besvar