Allergi.. Hjælp og råd søges

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
El-Sharifa

Allergi.. Hjælp og råd søges

Indlæg af El-Sharifa »

Ja ved ikke lige hvordan jeg skal formulere det..
men min kæreste er blevet testet i dag og er allergisk over for stortset alt græs osv.. :(
og hund og husstøv..

ret skod.. :doubt:

jeg vil så prøve at finde noget hø der evt er allergi venlig og har fundet 1 mærke.. MEN vil jo helst ikke gå på kompromi med kvaliteten..

pt får vi hø fra en gård hvor vi også får vores goldspan spåner fra...

han er som så ikke Allergisk over for gnavere.. hvilket jo er godt..
så pt ville vi gerne have nogle råd og vejledning fra andre der måske har prøvet det samme og fundet en løsning...
da vi langt fra vil af med dyrene :(


håber på at få nogle gode råd og vejledninger vi kan bruge..

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Allergi.. Hjælp og råd søges

Indlæg af Lina »

hvis han er allergisk overfor husstøv, så tror jeg ikke jeg ville bruge spåner - så ville jeg gå efter nogen mere støvfri materialer. Biobase eller sådan noget.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

El-Sharifa

Re: Allergi.. Hjælp og råd søges

Indlæg af El-Sharifa »

Lina skrev:hvis han er allergisk overfor husstøv, så tror jeg ikke jeg ville bruge spåner - så ville jeg gå efter nogen mere støvfri materialer. Biobase eller sådan noget.
Biobase?
hvor kan man købe det??
det har jeg ikke lige hørt om :)

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Allergi.. Hjælp og råd søges

Indlæg af Kjelin »

Det er hampstrøelse og kan købes i de fleste velassorterede dyrebutikker.
Eller er bøgeflis også en mulighed da det er helt støvfrit, men dog kræver at man giver dyrene senge og sådan at sove i da det er hårdt at ligge på. Jeg ved Christina mysteries bruger det, så hun kan sikkert fortælle mere.

Jeg ved selvfølgelig ikke om i har mulighed for det, men at have dyrene i et seperat rum ville jo være at foretrække. Eller hvis det ikke er muligt så i et rum hvor i ikke opholder jer rigtig meget, gerne væk fra soveværelset.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

El-Sharifa

Re: Allergi.. Hjælp og råd søges

Indlæg af El-Sharifa »

Kjelin skrev:Det er hampstrøelse og kan købes i de fleste velassorterede dyrebutikker.
Eller er bøgeflis også en mulighed da det er helt støvfrit, men dog kræver at man giver dyrene senge og sådan at sove i da det er hårdt at ligge på. Jeg ved Christina mysteries bruger det, så hun kan sikkert fortælle mere.

Jeg ved selvfølgelig ikke om i har mulighed for det, men at have dyrene i et seperat rum ville jo være at foretrække. Eller hvis det ikke er muligt så i et rum hvor i ikke opholder jer rigtig meget, gerne væk fra soveværelset.

Vi har ikke lige pt plads til at rykke dem væk da vi bor i ejerlejlighed.. men forhåbenlig kommer vi snart i hus...

bøgeflis lyder som en ide.. hvor kan jeg kontakte hende Christina :D??
så må jeg jo bare igang med at få syet nogle senge eller evt finde noget hamp og komme i..
desværre bruger vi ikke hamp mere da jeg synes det var træls at få nogle der var mugnet og lugtede fælt..
kun derfor vi skiftede.. :/

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Allergi.. Hjælp og råd søges

Indlæg af Kjelin »

Det er hende der hedder Mysteries herinde :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

El-Sharifa

Re: Allergi.. Hjælp og råd søges

Indlæg af El-Sharifa »

vil prøve skrive til hende :)

har du nogle råd til godt hø der også gerne må være allergivenlig :)??

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: Allergi.. Hjælp og råd søges

Indlæg af LenePi »

Jeg er allergisk over for spåner.. Og kan mærke det bliver værre og værre.. Men jeg NÆGTER at bukke under, trods jeg lyder som en med astma og lungebetændelse når jeg gør mutter rene! :lol:
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Allergi.. Hjælp og råd søges

Indlæg af Miss Sofie »

Jeg er multiallergiker og astmatiker - og jeg har haft mutter i en 16-17 år efterhånden.
Det kan sagtens lade sig gøre at leve med marsvinene trods allergi - det handler bare om hvor villig man er.

Vores marsvin går på Biobase med bøgeflis i bunden.
Det fungerer super godt - meget bedre end spåner. Og her tænker jeg ikke kun på allergien.
Ja det er meget dyrere at bruge, men det er en af de ting der skal indregnes i budgettet når man som allergiker vil ha marsvin.
Vores marsvin får urtegræshø.
Jeg reagerer stadig på høet men ikke nær så meget som med det landhø vi brugte før.

Nå ja.. og så tar jeg receptpligtig allergimedicin og antihistamin dagligt - og bevæger mig ingen steder uden min inhalator :lol:
Sofie
Billede

El-Sharifa

Re: Allergi.. Hjælp og råd søges

Indlæg af El-Sharifa »

Miss Sofie skrev:Jeg er multiallergiker og astmatiker - og jeg har haft mutter i en 16-17 år efterhånden.
Det kan sagtens lade sig gøre at leve med marsvinene trods allergi - det handler bare om hvor villig man er.

Vores marsvin går på Biobase med bøgeflis i bunden.
Det fungerer super godt - meget bedre end spåner. Og her tænker jeg ikke kun på allergien.
Ja det er meget dyrere at bruge, men det er en af de ting der skal indregnes i budgettet når man som allergiker vil ha marsvin.
Vores marsvin får urtegræshø.
Jeg reagerer stadig på høet men ikke nær så meget som med det landhø vi brugte før.

Nå ja.. og så tar jeg receptpligtig allergimedicin og antihistamin dagligt - og bevæger mig ingen steder uden min inhalator :lol:

Tak for rådene :D

vi prøver pt at komme i kontakt med K9gaarden i varde for at høre om hans priser på Biobase og bøgeflis..
og så giver vi det en chance :)
Dertil har jeg nu bestilt M├╝hldorfer øko-hø som de beskriver at være allergivenlig..
så nu prøver vi :)


vi har slet ikke i sinde at gå af med mutterne.. betaler hellere end gerne det som det nu koster at have dem :)

El-Sharifa

Re: Allergi.. Hjælp og råd søges

Indlæg af El-Sharifa »

Så fandt vi "vist" noget godt bund til dem..

men inden vi skifter skal dyrene jo ud af burene :)

Sådan.. i deres løbegård med en masse grønt og hygge med de andre tøser :)
drengene måtte lige blive i deres bur da det som regel ikke er en god ide at lukke dem sammen med pigerne :P (selvom de nok ikke ville klage over det ;) )
Billede
Billede
Billede


Så det ordnet og jeg renser burene :)

Billede
Billede

sådan så fylder vi hø og vand op jeps.. (bertha røg lige tilbage i sit bur da hende og NupNap havde en ide om de ikke lige skulle lege begge i løbegården)

Nå men så skal man jo lige have fanget dyrene og får et chok over hvad de ellers har gået og hygget sig med imens jeg var optaget :shock:

Billede
billedet siger vist sig selv :P

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Allergi.. Hjælp og råd søges

Indlæg af Marsvin »

LenePi skrev:Jeg er allergisk over for spåner.. Og kan mærke det bliver værre og værre.. Men jeg NÆGTER at bukke under, trods jeg lyder som en med astma og lungebetændelse når jeg gør mutter rene! :lol:
Hvad med at prøve at tage en af de der billige hvide støvmasker på når du skal rense bure? De burde kunne fåes i alle byggemarkeder og findes en del gange også i supermarkeder. Det er et par år siden jeg købte dem og mener der er 5 stk i pakken og såvidt jeg husker gav jeg 20,- for en pake.
Og hvis i har adgang til trykluft kan man prøve at blæse dem rene indefra (næse/mund siden). Endelig ikke den anden vej for så blæser i jo bare støvet ind i masken.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Besvar