Hjælp de slås

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
kitecat

Hjælp de slås

Indlæg af kitecat »

Jeg har to hun marsvin - muligvis søstre, de har gået sammen fra fødslen. De er fra starten af Juli, men er nu begyndt at slås. De skærer tænder og der er nogen gange voldsomt tumult i buret og de bider hinanden...hvad sker der lige...de sidste to piger jeg havde kunne heller ikke enes...Jeg har kun observeret decideret slåskamp idag..

Er det fordi de er ved at være kønsmodne eller måske er i brunst...eller passer de bare ikke sammen ??

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hjælp de slås

Indlæg af Lina »

nogen gange sker der det med kuldsøskende, at de 'genetisk' set har arvet lige stor dominans.. og så ruller lavinen når begge vil være chef og ikke mener at den anden skal være andet end pøbel.

Hvis de virkelig slås.. altså rigtigt, og ikke bare småskrammer.. så har jeg ikke nerver til at lade dem gå sammen.
Her kan du enten skille dem ad og skaffe begge en ny ven. Eller du kan investere i en kastrat, for sådan en gør gerne underværker i sådan en situation.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hjælp de slås

Indlæg af alatind »

Hvor meget plads har de? Og har du indrettet med huse osv?
For lidt plads kan give fnidder, så det er derfor jeg spørger.
Hilsen Line Tind

kitecat

Re: Hjælp de slås

Indlæg af kitecat »

Deres bur pt er ikke så stort, ca. 80x50 i bunden, og så har de hylder, huse og rør som benyttes flittigt. De har har ikke gjort skade på hinanden, men igår så jeg den ene havde en tot hår i munden fra den anden. Ellers pludre de lystigt, og de kan også begge være i det samme hus...for det meste uden problemer....

Jeg har ikke set dem slås idag,,,måske de har fundet ud af hvem der skal bestemme...ved ikke om deres pludren bare er hygge snak eller om de diskutere...men de kan godt finde på at skære tænder imens..

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hjælp de slås

Indlæg af alatind »

Ja, det er et lille bur at have som permanent hjem til to marsvin, så jeg vil på alle måder anbefale dig at give dem et større bur, men det skal gå hurtigt inden de ender med at få for vane at være småuvenner. Det lyder som om at de er irriteret på hinanden, og det kan udvikle sig til desideret uvenskab.

Det skal gerne være sådan at de kan gå forbi hinanden uden at støde sammen, at den ene kan sove trygt mens den anden kan pusle rundt....med hus, tunnel, hylde, madskål og hø, så er der ikke meget bundplads tilbage som de kan rende krudtet af på, og det har de stort behov for. Om ikke længe bliver de nogle pubertets-trunter, og så er god plads endnu mere nødvendigt.

Et bur med bundmål på minimum 100x50, og meget gerne større, er en generel anbefaling til to marsvin... husk at selve bunden kan være adskillige cm mindre, selvom buret hedder 100x50, så det er en god id├® at have målebåndet med når man skal handle :wink:
Hilsen Line Tind

kitecat

Re: Hjælp de slås

Indlæg af kitecat »

De har stort set hele bunden at løbe rundt i, da huset står på en af hylderne. Det er et hjemmebygget bur.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hjælp de slås

Indlæg af alatind »

kitecat skrev:De har stort set hele bunden at løbe rundt i, da huset står på en af hylderne. Det er et hjemmebygget bur.
Men stadig er dit bur lille... et større bur er jo en meget nem løsning, og det er stressende for dine svin at gå og få bid og skære tænder ad hinanden, og det kan meget vel blive værre og værre. Det er vel også i din egen interesse at dine to trunter trives, ellers kan du ende med to bure med en gris i hver.

Men jeg har sagt hvad jeg mener kan løse dit problem, og jeg kan ikke gøre så meget andet :wink:
Hilsen Line Tind

Besvar