dominans over for mennesker?

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
b-team

dominans over for mennesker?

Indlæg af b-team »

Hej allesammen...

Jeg er førstegangsejer af 2 marsvin (fik dem i går), så det kan være det virker som et dumt spørgsmål men håber i vil bære over med mig :roll:

Jeg har opdaget at når jeg eller andre i familien går ind i rummet til marsvinene begynder den dominerende han at brumme, selvom begge marsvin var helt stille inden vi gik ind til dem...
jeg er helt med på at de indbyrdes har en rangorden og udtrykker en dominerende adfærd... men prøver mit marsvin også på at dominerer mig ved at opføre sig på samme måde når jeg kommer tæt på? og i så fald skal jeg gøre noget bestemt, eller bare ignorere ham?

er i øvrigt klar over forskellen mellem den "bange" brummelyd og den "dominerende" brummelyd (og adfærd) :D

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: dominans over for mennesker?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Ok, så det er ikke den bange brummen, som jeg først tænkte, indtil jeg kom ned til den sidste linje du har skrevet :)

Jeg er ret sikker på, at det er hans burkammerat han brummer af. Måske forbinder han det at i dukker op med, at de skal have noget at spise, og fortæller derfor den anden, hvem der skal først til faddet. Eller også har de ligget og hvilet sig, og da han så vågner, skal han lige gøre den anden opmærksom på, at det stadig er ham der bestemmer. Noget tilsvarende vil han sikkert gøre, hvis du har haft burkammeraten oppe, og sætter ham tilbage i buret. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet dominans overfor mennesker. Det tror jeg slet ikke de har forstand nok til. De reagerer på det andet marsvins adfærd og på dufte :)
Billede

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: dominans over for mennesker?

Indlæg af Isa/De La Creme »

Jeg har skam ofte oplevet dominans overfor mennesker. Men det kun været hanner. Nogle har været enlige og derfor er jeg 100 på at det var mig når jeg ligesom var den eneste i buret. Jeg har haft et par enkelte der også prøvede at bestige min hånd (ikke med trolden ude men som dominans) :lol:
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: dominans over for mennesker?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Isa/De La Creme skrev:Jeg har skam ofte oplevet dominans overfor mennesker. Men det kun været hanner. Nogle har været enlige og derfor er jeg 100 på at det var mig når jeg ligesom var den eneste i buret. Jeg har haft et par enkelte der også prøvede at bestige min hånd (ikke med trolden ude men som dominans) :lol:
:lol: som du dog kan skrive det Isa :lol:
Billede

Besvar