Tam..

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Mullee

Tam..

Indlæg af Mullee »

Hejsa derude! :D
Jeg er ny herinde, og har faktisk 2 Mutter til at gå herhjemme..
Der er ingen af dem der er tamme, så vil i ikke give mig råd til hvordan hulen, de bliver det?:D Jeg vil helst undgå at skræmme dem på nogen måder :-) så kan i sige mig nogle gode råd? både må og må ikke :-)?

Brugeravatar
NannaJ
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 288
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Tam..

Indlæg af NannaJ »

Det vil måske være en god id├® at "lade dem være", den første dag eller to.
Altså, måske lade dem være i buret og sætte sig derhen en gang i mellem, og nøjes med at snakke til dem, så de lærer din stemme at kende.

Efterhånden (efter to dage, eller sådan noget) kan du begynde at ae dem i buret, og se om de vil komme hen til dig og få en godbid (eller ti. :lol:).
Lidt efter lidt kan du prøve at tage dem op og sidde med dem. Først 10 minutter ad gangen, måske. (:
Hvis de er trygge ved det, kan du sidde længere med dem derefter.

Masser af godbidder, i hvert fald.
Det kan de ikke sige nej til. :lol:


Det er ikke "facit", men bare id├®er. :)

Mullee

Re: Tam..

Indlæg af Mullee »

Tak NannaJ :D! De har stået alene i snart 6 dage :) fordi jeg synes de var for skræmte, self. snakkede jeg lidt med pigerne, men de virkede alt for forskræmte til at jeg kunne ae dem, og da jeg prøvede det, lavede de true lyden og så under høet :-)

Brugeravatar
NannaJ
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 288
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Tam..

Indlæg af NannaJ »

Mullee skrev:Tak NannaJ :D! De har stået alene i snart 6 dage :) fordi jeg synes de var for skræmte, self. snakkede jeg lidt med pigerne, men de virkede alt for forskræmte til at jeg kunne ae dem, og da jeg prøvede det, lavede de true lyden og så under høet :-)
Når "true-lyden" kommer, så er de ikke helt trygge, som du selv siger.
Har du prøvet at give dem godbidder? Et lille stykke agurk, eller noget som du måske ved at de elsker? :)

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Tam..

Indlæg af alatind »

Prøv at have f.eks. et stykke agurk mellem fingrene og så stik hånden ind i buret og sid helt stille med hånden, og lad dem komme hen og tage stykket fra din hånd.
Det kan godt være at det tager lang tid at få dem tamme og nogle svin bliver aldrig så tamme at man kan tage dem op uden at de stikker af. Især dyr som ikke er blevet præget som små unger af kærlige menneskehænder er svære at få hurtigt tamme og kræver en del arbejde.
Og en lille bevægelse eller et host kan være nok til at de farer i skjul, men giv ikke op, de skal nok vænne sig til alle lydene...

Men ellers ville jeg mene at du skal tage dem op mod deres vilje i starten, ved med meget forsigtige bevægelser at få en af dem trængt op i et hjørne i buret og så kan du tage den op. Det er vigtigt at det er med rolige bevægelser, så de ikke opfatter dine hænder som noget der jagter dem rundt i buret. Brug begge hænder hvis det er muligt. Og ja, guf kommer man langt med.

Det de skal finde ud af nu er at dine hænder bringer godt, både mad og kærlig berøring.
Hilsen Line Tind

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Tam..

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg er enig med Line. I starten bliver man nødt til at tage dem op mod deres vilje, så de kan lære at det er behageligt at blive kælet :)
Billede

Mullee

Re: Tam..

Indlæg af Mullee »

alatind, du beskriver dem meget meget meget korrekt... :b
Men har fundet ud af at, lave en lille tissetæt kasse, en gammel skoæske, med en masse gaffatape i, og så et håndklæde, de flygter ikke, de putter sig bare, og laver dog nogle gange den truet lyd, bare ikke så ofte længere, og så bliver man ikke tisset på!

Besvar