Antal i grupperne

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Philosophia

Antal i grupperne

Indlæg af Philosophia »

Hvilket antal oplever I som gode. Det skal selvfølgelig beregnes ud fra burstørrelser og om der er stride mænder eller madammer i blandt :)

Jeg har to grupper med 5 i hver. Jeg var lidt bange for at det skulle blive for meget, men de fungerer så fint. Buret er 200 m, 60 cm og indrettet med huse, hvor tagene kan benyttes som sovepladser. Det er 4 hunner og 1 kastrat. Det er kun kastraterne som er blevet tilført som voksne. Der er stride madammer i den ene gruppe, men det har kastraten fået helt styr på :)
Jeg har der udover 2 hanner gående på sammeburstørrelse. De er kuld brødre på 4 måneder og det går indtil videre upåklageligt. Til sidst har jeg to hanner på ca 9 mrd til at dele et bur på samme størrelse, dvs. de har 100 cm, 60 cm. De kunne desværre ikke gå sammen og er skildt med gitter så de kan have kontakt og ligge ved siden af hinanden.

cavies

Re: Antal i grupperne

Indlæg af cavies »

Det lyde som om dine dyr har det rigtig godt. Og det er nogle gode grupper du har.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Antal i grupperne

Indlæg af Lina »

jeg synes så ikke der er et endegyldigt svar på det, det kommer rigtigt meget an på kemien imellem dyrene i gruppen. Jeg har haft 'grupper' hvor 2 er max, og andre som funker fint med flere i. Tror min største gruppe var på en 4 hunner og 1 kastrat, der gik ude en sommer.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Philosophia

Re: Antal i grupperne

Indlæg af Philosophia »

cavies skrev:Det lyde som om dine dyr har det rigtig godt. Og det er nogle gode grupper du har.

Tak :) Det tror jeg bestemt også de har. Jeg er dog rigtig ked af at ked at de store drenge ikke kan gå sammen længere...

Philosophia

Re: Antal i grupperne

Indlæg af Philosophia »

Lina skrev:jeg synes så ikke der er et endegyldigt svar på det, det kommer rigtigt meget an på kemien imellem dyrene i gruppen. Jeg har haft 'grupper' hvor 2 er max, og andre som funker fint med flere i. Tror min største gruppe var på en 4 hunner og 1 kastrat, der gik ude en sommer.
Det er heller ikke endegyldige svar jeg søger, bare jeres erfaringer :) :)

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Antal i grupperne

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg tror det er kemi det handler om :) Jeg har grupper på mellem to og seks. Nogen af dem skal have en kastrat for at fungere, nogen er rene hungrupper, og så er der grupper på to hanner. Det er lidt med at prøve sig frem, og fungerer en ny hun ikke i den gruppe man sætter hende i, kan det være hun fungerer i en anden.
Det er desværre ikke alle par af hanner der kan blive ved at gå sammen. Dog er det min klare opfattelse, at hvis to hanner er de eneste marsvin man har, så går det lettere.
Nogen hanner er bare dårlige til at gå med hanunger, og begynder at være grove ved dem ret tidligt. Andre tager godt imod en lille hanunge, og kan gå med den længe. Den førstnævnte type ender som kastrater hos mig, når jeg ikke skal have flere kuld efter dem, for de er somregel gode til at styre en flok hunner, og jeg synes det er synd de skal gå alene som hanner resten af livet. Den anden slags kan bruges som hyggeonkler for hanunger, når de tages fra moren, eller til at gå med en beholderhan, indtil en af dem skal i avl :)
Billede

Philosophia

Re: Antal i grupperne

Indlæg af Philosophia »

Ja det er også min mening at de skal kastreres. Jeg har overvejer dog at bruge den ene i avl, men pigen er først gammel nok om en måned :)

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: Antal i grupperne

Indlæg af Gizmo »

Jeg har endnu ikke haft en gruppe på mere end 2 hanner der fungerede i længere tid, har dog set det andre steder.. Med hunnerne tror jeg mest det handler om kemi og plads - pt. går de fra 3-36 :lol: De 36 går en boks hvor der jo er god plads, der er aldrig problemer, de helt umulige piger kan bare sættes derud helt uden at lave ballade. I de mindre bure er de jo meget tvunget til at forholde sig til burkammeraterne, i modsætning til boksen hvor det bare kan gå, det giver oftere konflikter. Generelt synes jeg det er sværest at få små grupper på 2-3 hunner til at fungere..

Philosophia

Re: Antal i grupperne

Indlæg af Philosophia »

Jeg har lige kigget på din hjemmeside. Der ser jo helt fantastisk ud :)

Synes det er meget spændende at høre jeres erfaringer. Jeg har kun oplevet en gruppe som ikke fungerede, i de 10- 12 år jeg har haft marsvin. Heldigvis :)

Besvar