Kan det virkeligt passe?

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Tiina

Kan det virkeligt passe?

Indlæg af Tiina »

Hej, meningen var at jeg skulle være ejer til to dejlige hunner, men det er altså lavet om, min far vil kun have jeg skal have en, pga min skole og blablabla(:
Men.. det er nu mest pga, min far har snakket med en dyrehandel, han har en, som er den mest menneske glade!, men den kan bare ikke gå med andre, da det er et menneske marsvin, den flår alle andre :b det er en hun, kan det godt passe, at den er blevet ''skadet'' ved at gå meget alene i starten, og nu kun vil have med mennesker at gøre? og ikke andre marsvin? :) den er aldrig sur...
Men nu er marsvin jo et flok dyr, kan de godt gå bare en?

cavies

Re: Kan det virkeligt passe?

Indlæg af cavies »

Marsvin er som du selv siger flokdyr, og har bedst af at være sammen med sine artsfæller.
Det sker dog ind imellem at marsvin går alene, men det er ikke at anbefale. Der kan være sære dyr som ikke accepterer andre, og avls hanner som går alene i perioder.

Tiina

Re: Kan det virkeligt passe?

Indlæg af Tiina »

Så det kan godt passe den ikke rigtigt kan med de andre?(-:?

Men altså, den kan vel overleve alene?:)

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Kan det virkeligt passe?

Indlæg af Isa/De La Creme »

Avlere eller større "kælerier" med mange dyr kan ofte godt med lidt arbejde finde en makker til de der særlinge. Men det er svært når man er som dig. Det er jo ikke realistisk at du skal hente, forsøge, og afhænde måske 10-20 marsvin før du finder en hun kan enes med.

Du kan forsøge med en kastrat,- det giver ofte held med de der sure kællinger at få sig en mand istedet. Men ellers syntes jeg kun du skal tage denne enegris og leve som enegris hvis du kan give den rigtig meget opmærksomhed HVER dag. Og ikke kun nu eller i 2 uger men altid. Og ikke kun 10 minutter om dagen. Du skal være dens "makker". Alt andet er ikke fair overfor grisen.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Kan det virkeligt passe?

Indlæg af alatind »

Jeg kan godt se dilemmaet, men jeg synes netop hvis du har din skole osv, og din far er bekymret for din tid, at du så derfor burde få dig to marsvin, så de i det mindste har hinanden, når du ikke er hjemme :wink: Arbejdet bliver overhovedet ikke større med to svin, der skal stadig skiftes bur og fodres lige meget om der er en eller to grise.

Men ellers er Isa's forslag nok det næstbedste hvis du spør mig, men jeg er bare bekymret for om du vil have tid nok til en enegris, og det vil altså være rigtig synd hvis den bare skal være meget ensom i et værelse, den ville nok passe bedre ind hos en som havde flere marsvin i andre bure... lydene og duftene fra andre svin vil trods alt give en eller anden form for samhørighed for sådan en enegris.

Og så vil jeg til hver en tid anbefale dig at finde dine kommende kæledyr hos en opdrætter og ikke hos dyrhandleren :)
Hilsen Line Tind

Tiina

Re: Kan det virkeligt passe?

Indlæg af Tiina »

Jeg bor langt fra opdrættere, den tætteste er nok ca i ålborg for mig, og det er altså flere timer i bil, og det vil jeg ikke byde sådan en dejlig en.
Men altså, jeg har mindst 6 timer i døgnet, da jeg faktisk ikke rigtigt laver noget efter skole, og den kan jo sagtens få opmærksomhed,┬┤imens jeg lavet lektier, og den vil kunne hygge med mig om aftenen, og blive en rigtig forkælet mutte :-) men.. jeg vil prøve med en kastrat engang, når pengene er der igen :-)
Selvom man ser en film, kan den jo godt hygge med :-D!
Og min mor går hjemme, så hun kan jo se lidt til den imens jeg ikke er hjemme, ellers kan mine søskende, som har tidligt fri :-)

Mikkedulle

Re: Kan det virkeligt passe?

Indlæg af Mikkedulle »

Selvom du har mange timer, du kan bruge sammen med den, vil du jo ikke kunne bruge 24 timer i døgnet sammen med den, vel? Jeg synes helt klart, den bedste løsning er 2 marsvin. Man kan godt tro, at det er mere arbejde, men så meget mere er det heller ikke. Og der er meget mere arbejde med kæl og kys, hvis du kun har 1. :)
Jeg kan se at du ved, marsvin er flokdyr. Du kan snakke med den, kysse og kramme den, men alligevel vil det ikke være det samme som 2 grise imellem. I kan ikke forstå hinanden ligeså godt, du kan ikke være inde i buret med den og ved dens side hele tiden. Det er bare en dårlig id├® for dyret OG ejer, kun at have 1 gris. :-|

Jeg håber, du vælger at købe 2 marsvin. Du vil opleve en meget mere glad gris end ved omvendt, det er jeg sikker på. :)

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Kan det virkeligt passe?

Indlæg af Miss Sofie »

Flere timer i transport er nu som sådan ikke noget problem :wink:
Det kan de sagtens klare hvis man sørger for de har adgang til vand og mad.

Hvor i landet bor du?
Sofie
Billede

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Kan det virkeligt passe?

Indlæg af Annetten »

Ved at have 2 marsvin oplever du også glæden og morskaben ved at se hvor forskellige de kan være i
personlighed. 2 mutter kan få latterkramperne i gang hos os mennesker.

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Kan det virkeligt passe?

Indlæg af Cillecc »

Annetten skrev:Ved at have 2 marsvin oplever du også glæden og morskaben ved at se hvor forskellige de kan være i
personlighed. 2 mutter kan få latterkramperne i gang hos os mennesker.
helt enig! Har 4 styk og de har alle sammen vidt forskellige personligheder. De er meget underholdende.
Og som Miss Sofie skriver er transporttiden ikke det store problem. 3 af mine kommer fra Fyn til Sjælland og der har ikke været nogen problemer
Billede

Tiina

Re: Kan det virkeligt passe?

Indlæg af Tiina »

Transporten er jo et problem, når man er under atten :-) !
Men altså... jae, .. Det er jo bare svært når man ved den ikke kan med andre jo :-) ?

Tiina

Re: Kan det virkeligt passe?

Indlæg af Tiina »

Transporten er jo et problem, når man er under atten :-) !
Men altså... jae, .. Det er jo bare svært når man ved den ikke kan med andre jo :-) ?

Tiina

Re: Kan det virkeligt passe?

Indlæg af Tiina »

Jeg bor desuden på Nykøbing Mors :-) !

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Kan det virkeligt passe?

Indlæg af Marsvin »

Mener der er nogen herinde fra de kanter af, men kan ikke huske hvem det er.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Houmann

Re: Kan det virkeligt passe?

Indlæg af Houmann »

2 marsvin er lykken, da de jo er flokdyr. Kan du ikke overskue at få 2, var det måske bedre at få en kanin, eller ? Som ikke har samme behov for selskab. Det kan godt være at din mor/søskende kan se til dyret af og til, men i sidste ende er det dit ansvar, og du kan ikke forlange af hverken forældre eller søskende at de skal underholde dit dyr. Problemet vil slet ikke være der, hvis du får 2 marsvin, for så har de hinanden :hug
Mht. transport, så er det som regel ikke noget problem. Jeg har fået dyr hjem fra Nord Sverige, som har klaret turen fint. Og jeg går ud fra at der også findes offentlige transportmidler i Jylland, som gerne transporterer unge, under 18 ? :wink: Har du ikke en veninde der kan lokkes med på en udflugt ? Så kan I lave en heldagstur ud af det :)

Besvar