Marsvin som bider

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Philosophia

Marsvin som bider

Indlæg af Philosophia »

Hvad har I af erfaring med marsvin som bider?

Jeg har en Teddy dreng fra oktober som er hysterisk. Han er meget hård ved sin burkammerat, men det er der vist ikke noget videre unormalt i. Han er dog også begyndt at bide mig. I starten har han bare nappet mig og nu bider han virkelig efter mig. Jeg opgav at klippe klør på ham ligefør for jeg nægter altså at tage handsker på for at klippe mit eget marsvin.

Han er ellers sød og dejlig og meget tam, han løber aldrig når man kommer til buret og han vil altid gerne nusses. Bare ikke håndteres. Det er ikke fordi han ikke er blevet håndteret, han elsker at putte på sofaen. Men jeg synes det er et problem at jeg skal passe på når jeg klipper klør.

Håber I har nogle erfaringer I kan dele med mig.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Marsvin som bider

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Han må godt skændes med sin burkammerat, og nappe ud efter ham, for at markere, men er det sådan at den anden får sår af det, så er det for slemt.

Er det kun når du klipper kør, at han bider efter dig, og er det hårdt han vil bide? Når du skriver at han putter på sofaen, er det så hos dig, og kan han lide at blive aet? Hvis ikke, vender hans pels den "modsatte vej", som det er meningen på en teddy, for så vil han sikkert helst aes fra numsen op mod hovedet. Hvis ikke han kan lide berøring, så kig hans pels meget grundigt igennem for bare pletter, små sår og rifter osv, for nogen marsvin med eksempelvis skab kan ikke lide berøring. Han kan også bare være kilden.
Der er flere måder marsvin kan bide på. Der er den nysgerrige gnaven i ting, som skal undersøges, og dette kan også være din finger, din bluse, dine knapper eller lignende. Så er der et nap, som betyder at han ikke gider at have det du gør. Og endelig er der angreb, på samme måde som når to hanmarsvin der er uvenner angriber hinanden. I det sidste tilfælde, kan de virkelig give grimme sår, men det sker næsten altid, hvis man enten prøver at skille to marsvin der slås med hænderne, eller hvis det er et sygt marsvin der eksempelvis har en svulst i hjernen, er ødelagt psykisk grundet mishandling, eller har sellnick, som er ved at drive den til vanvid.

Hvis det kun er ved kloklipning, så tror jeg det er for at fortælle dig, at det fis gider han ikke. De kan godt have en lømmelalder, hvor de selv vil bestemme. Min søn har en ung hun, som har fundel ud af, at hvis hun napper ham i blusen, så sætter han hende ned igen, fordi hun nogen gange får fat i maveskindet, og det gør naller. Vores første marsvin, som ellers var meget kælen, blev også eddikesur ved kloklipning. Jeg lærte mig at holde, så hun ikke kunne komme til at bide mig, men hun ville i hvert fald gerne, og holdt man hende ind til maven på vej over til buret bagefter, så bed hun alt hvad hun kunne i blusen i arrigskab. Ellers var hun en engel.

Jeg håber han holder op med bideriet, men det aller vigtigste nu er at du får kigget hans pels meget grundigt igennem, for at udelukke sygdom, og hvis han ellers er en hyggelig og glad gris, så må du bare tage slåskampen med ham, den gang om måneden han skal have klippet negle. :)
Billede

Philosophia

Re: Marsvin som bider

Indlæg af Philosophia »

Tak for dit lange svar. Han burde ikke fejle noget. Jeg tjekker dem ofte igennem. Hans kammerat og ham har været skilt og sat sammen igen. Der er aldrig blod, han er bare sådan lidt hysterisk overfor ham og har da også nappet i hans pels. Jeg holder meget øje med dem og de virker til at være ok. Phillip, som hans kammerat hedder, virker ikke til at være specielt utryg ved ham.

Det er ikke kun når jeg skal klippe kløer, det er i det hele taget når han skal tages op. Han kan blive så hysterisk at han bider sig selv i poten. Han vil rigtig gerne nusses, både i buret og udenfor buret. Bare sådan kløes godt igennem på kryds og tværs. Ja det er hos mig han putter, det gider han godt nok ikke så meget mere efter han er blevet større.
Han er den af mine fire hanner som er mest optaget af hunnerne og jeg tænker det kan noget med det at gøre.....

Philosophia

Re: Marsvin som bider

Indlæg af Philosophia »

Jeg sidder lige med Rafael, den farlige teddy nu :) det er så mærkeligt med ham for han er nok en af de mest kælne marsvin. Både inde og uden for buret, men holdes fast det vil han altså ikke. Men der er vel bare forskel på marsvin. Min ene kat er lige sådan. Ufattelig kælen, men hvis man tager op når han ikke gider skriger han højt. Han kunne dog aldrig finde på at bide. Dejlig er Rafael, men noget hysterisk.

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Marsvin som bider

Indlæg af Cillecc »

Jeg har en ung han som ikke kan lide at blive løftet. Ligemeget hvad man gør så gør han modstand. Og nogle gange så voldsomt at han vælter bagover. Jeg ved ikke om han er kommet i en lømmelalder han er fyldt 1 år for ca en måned siden. Men det kunne da godt lyde som om det kunne være noget bølle noget med begge vores, men at hos din er det lidt mere ekstremt? Jeg tror.ikke at min lille bølle dropper sin vane eller hvad man nu skal kalde det :p håber du finder en løsning eller bare kan acceptere han er sådan :)
Billede

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Marsvin som bider

Indlæg af Marsvin »

Min eks. og jeg havde engang for mange år (ca. 15 år siden) siden er mut der var "rescue" og kastrat. Hende der ejede ham havde skrevet under på at han skulle blive hos hende resten af hans liv. Han endte sine dage hos os.

Han bed så det halve kunne være nok. Det tog os ca. et halvt år at få ham til at stoppe med det. Vi skældte ham ud hver gang han prøvede og trykkede hans snude lidt ned samtidig. Han blev en meget kærlig mut efter det, men det var en "hård kamp". Når jeg skulle have en "morfar" i sengen om eftermiddagen (efter han var blevet opdraget til ikke at bide), så satte min eks deres bur på sengen og åbnede lågen. Hans "kone" lagde sig så på puden ved siden af mit hoved.

Men jeg skulle ikke prøve at vende mig i søvne, for han var på vagt og hvis jeg viste tegn på at vende mig...... Så var der godt nok en mut der klaprede tænder lige ved mit øre, så jeg vågnede.

Næsten hver gang de skulle af med noget hoppede de ind i buret. Men der var nogle få gange hvor lagnet skulle vaskes, men det var sjældent.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Marsvin som bider

Indlæg af Cillecc »

lyder ellers som om det blev en enormt dejlig mut på trods af han ikke kunne lide du vendte dig i søvne :D
Billede

Philosophia

Re: Marsvin som bider

Indlæg af Philosophia »

Tak for svarene :)

Han har ikke bidt endnu, så overskriften er lidt forkert. Jeg ved ikke hvor hårdt det ville være hvis han fik fat.
Han har ikke oplevet noget specielt dårligt, han er fra Von Krøis og er flyttet hjem til mig fra Lis. Det er kun når han skal holdes at han bliver sur. Udover det elsker han kontakt. Har lige aftalt med Lis at jeg tager ham med hjem til hende og så klipper vi hans klør sammen.
Han er den dejligste basse udover det og jeg er meget glad for ham. Håber bare det bliver nemmere at klippe klør på ham fremover. Alle de andre er de artigste små pus og rækker nærmest selv poten frem til kloklip, lige med undtagelse af Rafael....

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Marsvin som bider

Indlæg af Marsvin »

Lis har meget stor erfaring. Både som opdrætter og dommer. Måske er der et punkt hvor han ikke vil røres. Det kan Lis nok nemt finde ud af. Godt du har den aftale med hende når han ikke opfører sig ordentligt. Men ellers lyder det som en dejlig mut.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Marsvin som bider

Indlæg af Marsvin »

Cillecc skrev:lyder ellers som om det blev en enormt dejlig mut på trods af han ikke kunne lide du vendte dig i søvne :D
Han var en rigtig dejlig mut da han lærte ikke at bide. Han hed Tiger, da han næsten var tigerstribet. Jeg har desværre ikke nogle billeder af ham (dem snuppede eks'en da hun flyttede). Man var ikke i tvivl om at han holdt meget af sin "kone". Hendes navn har jeg glemt, men han bliver husket.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Philosophia

Re: Marsvin som bider

Indlæg af Philosophia »

Inden jeg nåede at tage Rafael med hen til Lis besluttede han sig for at jeg gerne må klippe hans klør. Nu opfører han sig som om der aldrig har været et problem og jeg gør ikke andet end det jeg hele tiden har gjort. Han er fortsat lige så bestemt som han hele tiden har været, og når han vil noget, så vil det og så er det lige meget at jeg synes det en dårlig id├®. Eksempelvis sad jeg på sofaen med ham og min ene kat Lui. Lui lå dejligt og sov og Rafael ville hen til ham. Jeg synes det var en dårlig id├® at vække Lui og desuden er han ikke helt tryg ved marsvinene når de kommer helt hen til ham. Fafael blev ved og ved og ved... Han giver ikke op, det eneste der kan hjælpe er afledning. Det må være lømmelaldren som spiller ind :)

Besvar