Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Indlæg af Ups »

Ja nu har jeg efterhånden en del gange fået smidt i hovedet, at voksne hanner sagtens kan sættes sammen i flokke og gå fredeligt sammen. Er det så bare mine hanner, der er torskedumme og ikke fatter at de godt kan gå sammen??
Pt har jeg tre hanner, hvoraf de to gik sammen da de kom, men det gik rimelig hurtigt op for mig, at de så absolut ikke trivedes med dette :shock: der var klapren tænder dagen lang, og de havde begge gamle bidskader osv. Så dem har jeg self. delt, så jeg nu har tre hanner i tre bure, men enten er det mig som er fejl på den eller også er mine hanner bare torskedumme, for de kan så absolut ikke gå sammen.
Så hjælp mig lige lidt her - har jeg bare været usædvanlig uheldige med mine hanner?? De er alle tre mellem 1 og 3 år :wink:
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Indlæg af Lina »

nej, der er sgu ik noget galt med dine hanner... eller med dig, for den sags.

jeg tror personligt det kommer meget an på både hannernes temperament, og hvad de er har været vant til som små.

Hjemme hos os er det meget meget sjældent lykkedes os at få hanner til at gå sammen. Den eneste avlshan jeg har haft, som endte med at gå med voksne hanner.. det var en tysk sheltie. Han fik først 1 hanunge ind, og så 1 mere, og alle 3 gik fint sammen som voksne. Sheltien og den ældste af de to andre, var bedsteklumpevenner.

Lige nu har jeg mine 2 kæledyrshanner sammen, men ingen har været i avl endnu.

Skal jeg være ærlig, så tror jeg heller ikke at det holder. Jeg kan godt se at hardy er ret hård ved dickie allerede nu... dickie er osse efterhånden fysisk størst, selvom han kun er 5 mdr, så hvis ikke han bliver banket på plads, så taber hardy hurtigt position.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Re: Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Indlæg af Ups »

Det er godt at høre :lol: Jeg havde nu besluttet ikke at sætte dem sammen uanset hvad - jeg kender mine dyr så godt, at jeg ved det ville ende i blodbad :shock: Istedet ryger de til snipning, så snart så muligt og så må vi se, om ikke et par stykker af dem skal have nye hjem :) Ej Pumba er en beholder og Frode ja han er jo tøsens marsvin - så det bliver så kun Orla, men der har pt ikke været den store respons på ham :?

Jeg undrer mig bare vildt over, at mange mener, at det er så nemt at sætte voksne hanner sammen :doubt:
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

von sortfod

Re: Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Indlæg af von sortfod »

Ofte så er hanner rimelig at sætte sammen.

Især hvis du sætter ældre hanner sammen med unge hanner. Men 2 voksne gamle hanner kan være et problem.

Men det kommer an på så mange ting. Deres temperment hver især, hvor meget plads de har osv.

Jeg har rigtig mange gange solgt 2hanner sammen, men for det mest med rimeligt afstand i alderen. Hvilket er gået fint.

I flere omgange har jeg også haft 2 hanner til at gå sammen. Jeg havde mine Dueholms Rebel han gik sammen med en skinnybærer dreng. De blev kun skildt ad da jeg var på udstilling med drengen en enkelt gang og så da jeg solgte drenge.

Lige pt. går Rebel sammen med en ny skinnybærer dreng. Uden problemer. Og jeg har Marcho Man til at gå sammen med Explore. Der er lidt fnidder en gang i mellem. Men ellers også fred og ro.

Så det kan godt lade sig gøre. Men det kommer an på rigtig mange ting. Og man ved aldrig om det lykkedes før man har prøvet og lukke dem sammen..

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Indlæg af Kjelin »

Problemet her er også at jeg bruger hannerne iavl. Dvs så længe de ikke har været med hunner plejer det at gå fint, men efter de har prøvet at gå med hun, så er de oftest ikke til at sætte sammen igen.

Jeg kan dog godt have en voksen avlshan og hanunger gående sammen uden de store problemer, og jeg skal så ikke kunne sige om de ville vokse lykkeligt op sammen, for ungerne skal jo typisk enten sælges eller bruges til udstilling hvorfor de bliver skildt inden eventuelle problemer :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Re: Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Indlæg af Ups »

Unger og voksne er jeg heller ikke så bekymret for, men voksen - voksen, ja det fungere ikke her. Grunden til jeg ikke tør prøve er at jeg jo har dem løs på skift i mutterummet, der er blevet klapren tænder og forsøgt sloges gennem tremmerne, så nej ingen forsøg her [-X Og Frode ja han er sku det særeste svin jeg har haft til dato. Han er bange for de andres lyde så han står i stuen
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Indlæg af Annetten »

For lidt over 4 år siden solgte jeg et par brødre til en 11 årig pige. De blev kun solgt sammen
da jeg kunne se at de havde fundet deres rangorden, ment på den måde at den ene var den
anden underdanig. Har lige hørt fra hende og de går stadig sammen, putter sammen og har
det rigtig godt. Så nogle gange kan det lykkes. Men hun har så også kun de to.

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Indlæg af Kjelin »

Jep det kan sagtens lade sig gøre at to hanunger vokser op sammen, eller en hanunge med en voksen, specielt hvis der ikke er hunmarsvin i hjemmet. Men den med at sætte voksne hanner sammen kan være ret svær.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Indlæg af Gizmo »

Jeg har endnu ikke oplevet succes med at sætte to voksne hanner sammen. Til gengæld har jeg kun oplevet et par enkelte hanner der ikke kunne sættes sammen med unger, og det fungerer også når ungerne bliver voksne, men de kan ikke skilles ad noget tid for at parre og så sættes sammen igen. Grupper på mere end 2 fungerer som regel heller ikke her.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg tør slet ikke forsøge at sætte to voksne hanner sammen, selvom jeg kender eksempler på, at det har kunnet lade sig gøre. Der skal være noget specielt med kemien mellem dem og magtbalancen før det går.
Tror også det fungerer bedst i hjem med kun to marsvin, at have hanner sammen på længere sigt. Hos mig er de små hos en voksen han eller en anden unge eller unghan, indtil de skal i avl. Derefter går de alene eller med en unge mellem parringerne, og hvis ikke de er gamle når de er færdige i avl, så bliver de kastrerede, for uanset hvad, så fungerer de bedst sammen med hunner, og ligeledes fungerer de fleste hungrupper også bedst med en kastrat. Derfor synes jeg også din plan med at sælge den ene han, og få snippet de to andre er god :)
Billede

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Indlæg af Saturn »

Vi har nogle hanner som kan gå sammen og andre, som ikke kan - det er meget et temperaments spørgsmål hos hannerne, der afgør om det fungere eller ej.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Houmann

Re: Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Indlæg af Houmann »

Mine hanner går sammen, uden de store problemer, men jeg har så også mest teddyer og skinnyer, som jo generelt har ry for at være tolerante. Jeg har haft et par hanner som ikke kunne placeres sammen med andre hanner (rescue samt indkøbte dyr), de er blevet kastreret og går nu med hunner. Men jeg har også prøvet at sætte voksne, tidligere avlsdyr sammen, uden problemer.
Jeg tror at det har rigtigt meget at sige hvordan dyrene vokser op, og sørger altid for at mine hanunger aldrig går alene. Når de flyttes fra deres mor, bliver de sat sammen med en bror eller en voksen han. Jeg forsøger mig p.t med at de er i selskab med en kastrat fra fødslen, for at udvikle deres sociale kompetencer fra starten.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Indlæg af Marsvin »

Vi har flere hanner der går sammen. I et stort tremmebur har vi 3 voksne hanner gående sammen og de har været i avl.

Selv med Abyssiniere er det gået fint.

Jeg tror det har meget at gøre med om de bliver vænnet til det fra små af. Der er selvfølgelig nogen der bare ikke kan med andre hanner, men generelt så har vi ikke problemer med at sætte hanner sammen.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Ravnagers
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 22. jun 2012 14:30
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Re: Voksne hanner kan sagtens gå sammen

Indlæg af Ravnagers »

Jeg har to store hanner til at gå sammen, hvoraf den ene har været i avl.. Men når det er sagt så er det aldrig noget jeg har oplevet før, min avlshan valde er nok bare en sær gris der går ind for kærlighed i stedet for krig :lol:
Susan

Besvar