Skrig / lyder som en fanget fugl!

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
lobar85

Skrig / lyder som en fanget fugl!

Indlæg af lobar85 »

Jeg har flere gange i de år jeg har haft marsvin oplevet , særligt om natten, at en af marsvinene stivner og skriger i en lang skinger tone - vedvarende eller lyder som en fanget fugl samme skrigelyd med afbryder og begynder igen flere gange.. Jeg har hørt at man ikke ved hvorfor de gør det.

Min marsvin på 10 måneder er nu begyndt det (den mellemældste)
hun har igennem et par nætter skreget op så jeg for op og ud til dem (de står i vores gang), hvorefter hun stopper.. jeg når så lige at ramme sengen så begynder hun igen..

Inat var det dog helt galt. hun skreg op som en fanget fugl i klemme og jeg rendte derud, hun stoppede og jeg blev der lidt, så begyndte hun igen mens jeg var der, så jeg tog hånden ind og prikkede til hende (blidt selvfølgelig), hun flyttede sig bare en cm og så begyndte hun igen..prikkede/skubbede til hende et par gange men hun blev bare ved, og hun er ikke i nærheden af de 2 andre piger når hun gør det.

Jeg endte med attage hende ud af buret i en transport kasse og ind og stå i et andet rum med lukket dør. Jeg hørte ikke mere til hende efter det.

de 2 andre gør det ik, jo den yngste kan finde på det men det er meget sjældent, troede faktisk det var hende i starten, indtil jeg så det var en anden.

Nogle ideer til hvorfor hun gør det (har gjort det de sidste 3 nætter.) og hvorfor hun fortsætter selvom jeg forstyrrer hende i det?

det er virkerlig en meget høj og skinger og gennemtrængende lyd!

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Skrig / lyder som en fanget fugl!

Indlæg af Marsvin »

Der er ingen videnskabelig forklaring på det. Et gæt fra min side af er hunnerne forsøger at tilkalde en han længere væk.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Besvar