Strid kælling

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Mullemut

Strid kælling

Indlæg af Mullemut »

Jeg har en rigtig magtsyg strid kælling, som egentlig kun kan rigtig godt sammen med hanner/kastrater.. Hun har dog været super god til at gå sammen med andre hunner, da hun selv havde små unger.. Nu er ungerne store og flyttet hjemmefra, og tadaa! Nu banker hun de andre hunner igen.. Der er ingen slåskamp eller klapren tænder, hun skræmmer og jagter de andre hunner, til den store guld medalje! Og bider dem bag i.. De andre sidder så og tør næsten ikke bevæge sig rundt i buret, af frygt for at møde hende og blive jaget væk igen.. Kastraten i buret griber slet ikke ind, og gør intet for at holde roen i flokken..

SUK! Hvad skal jeg gøre med hende?

Jeg har ikke rigtigt pladsen til at have hende i et bur for sig selv sammen med en kastrat, endnu.. For det træmmebur jeg har og måske har plads til, er alt for småt til 2 svin.. Det er ligefør det er for småt til 1 hvis den skal bo der forever.. Hun er snart 3 år, så hun har jo nogle gode år tilbage..
Og jeg kommer til at mangle en kastrat i en tøseflok hvis hun skal have sin egen..
Hun skal ikke have flere unger, og hun har også lige haft et kuld..

Den nemme løsning er at give hende et nyt hjem, hvor hun kan bo sammen med en kastrat.. Men jeg ved bare ikke om jeg synes det er fair over for hende, at lade hende flytte igen..

What to do???!!!???

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Strid kælling

Indlæg af alatind »

Du kunne jo flytte hende og kastraten og lade de andre hunner gå sammen uden kastrat. Det burde de godt kunne fordi de allerede kender hinanden...hvor mange hunner er det?
Det med at du ikke har et bur, kan jo løses...der fås f.eks. gode brugte bure mange steder...prøv f.eks. DBA
Hilsen Line Tind

Mullemut

Re: Strid kælling

Indlæg af Mullemut »

Det er 3 hunner og 1 kastrat..

Ja, det at skaffe et større bur er nemt nok, det er bare det at skaffe pladsen til det.. Der er noget nær fyldt op alle steder, da jeg har været flyttet hjemmefra og måtte flytte tilbage igen.. Så jeg har 30 kvm bolig pakket sammen på 6 kvm..

Det er lige gyldigt hvem hun går sammen med så banker hun dem..

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Strid kælling

Indlæg af Lina »

Der findes de hunner, der virkelig ændrer adfærd markant når de er drægtige og/eller har unger. Stride madammer bliver blide som lam.. og blide lam bliver nogen sataner. Du har så været heldig at score en af de første.. skide ærgerligt.

Nogen gange må man så ty til en løsning, der ikke er optimal... og så leve med den rent midlertidigt, indtil tingene lige flasker sig og man kan få det hele til at gå op i en højere enhed igen
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Mullemut

Re: Strid kælling

Indlæg af Mullemut »

Ja, jeg føler mig kæmpe heldig med hende!! :doubt:

Lige idag er jeg sur på hende, og hun skal bare ud af vagten!!

Meeen.. Det er jo ikke en god løsning.. Og i morgen er jeg garanteret ikk e helt så træt af hende som jeg er idag.. :wink:

Jeg glæder mig til at vejret bliver varmere om natten.. For så er det ud i haven for ca dem alle sammen.. der er 3 store og 1 lille bure hvor hun kan få et med sin kastrat, helt alene.. :bgrin:

Lisa

Re: Strid kælling

Indlæg af Lisa »

Øv altså, hvor trist! Føler med dig... :( Meget frustrerende....
Jeg har også haft sådan en dame, jeg valgte hun skulle ha nyt hjem, og der er der intet, da hun kom til at gå sammen med flere hunner der kendte hinanden og en kastrat.
Men jeg ville da sætte hende i det andet bur med kastraten, selvom det er småt, så må du hurtigt finde et større brugt et til dem.. Det er jo også synd for de andre.

Held og lykke

Besvar