2 hanner - slås..

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Mini

2 hanner - slås..

Indlæg af Mini »

Det her emne er svært for mig at skrive..
Mine to hanner, som jeg har omtalt herinde før - er brødre..
De er omkring 8 mrd. nu (ifølge dyrlægens beregning)..

Der har hele tiden været lidt fnidren og brummen imellem dem, men intet slemt..
Men nu er det gået amok simpelthen..
Det ene øjeblik putter de fint sammen, det andet øjeblik slås de, klapre tænder og hopper og jager hinanden rundt i buret.. Og jeg er bekymret nu..

Jeg ved det bedste nok ville være at tage en af dem (har også en unge i buret, de er dog ikke efter ham) - og han kunne jo så kastareres og sendes ned til damerne..
Men, nu opstår problemet, og ønsker ikke at blive fejltolket, som værende en dårlig ejer..
Jeg har pt. brugt alle penge på mit nye bur, så jeg har simpelthen ikke pengene til en kastration lige nu, og ved derfor ikke om jeg så bør skille mig af med ham? - finde et godt hjem hvor han kunne trives, og have et dejligt liv..

Hvad ville i gøre i sådan en situation? - elsker mine mutter, men vil dem det bedste, og det går bare ikke godt nok til at jeg kan lade det fortsætte :(
- Det må jo stresse dem enormt..


Mvh en meget trist og fortvivlet Mini..

von_fancy

Re: 2 hanner - slås..

Indlæg af von_fancy »

Hvor voldsomt er det? Jeg har også oplevet at hanner det ene øjeblik hygger sammen og det næste klaprer tænder og render lidt rundt, men så længe der ikke er bidsår og lignende ville jeg ikke gå i panik :)

Mini

Re: 2 hanner - slås..

Indlæg af Mini »

von_fancy skrev:Hvor voldsomt er det? Jeg har også oplevet at hanner det ene øjeblik hygger sammen og det næste klaprer tænder og render lidt rundt, men så længe der ikke er bidsår og lignende ville jeg ikke gå i panik :)
Der er ingen bidsår - endnu i hvert fald.. Men det bliver værre synes jeg, der er ikke ro i buret det meste af dagen.. Og det meste af natten bruger de på at jagte hinanden.. :(

Tobiasmor

Re: 2 hanner - slås..

Indlæg af Tobiasmor »

Har du mulighed for at dele dit bur op i to dele evt. så de to strids hanner bliver skilt ad.

Den som er mest rolig kunne så gå sammen med hanungen.

Tobiasmor

Re: 2 hanner - slås..

Indlæg af Tobiasmor »

Eller evt. smutte omkring jydsk og købe en stor bedroller hvor den ene kamphane kunne gå i en periode indtil du har penge til en kastration.

Mini

Re: 2 hanner - slås..

Indlæg af Mini »

Dele buret op kan jeg ikke lige nu, men jeg har et ekstra bur, men så kommer han jo til at gå alene :/
der går bare lidt tid inden jeg har råd, eftersom min hund også skal have en vaccine .. :(

Tobiasmor

Re: 2 hanner - slås..

Indlæg af Tobiasmor »

Så længe han bare står tæt på de andre så han kan høre andre marsvin, tar han nok ikke skade af at gå alene. Hellere det end at kampene udvikler sig med væmmelige bidsår, så kan det også godt blive dyrt i dyrlægeregninger.

Måske du kunne tale med din dyrlæge om en afdragsordning, så det hele ikke skal betales over en gang.

Mini

Re: 2 hanner - slås..

Indlæg af Mini »

Tobiasmor skrev:Så længe han bare står tæt på de andre så han kan høre andre marsvin, tar han nok ikke skade af at gå alene. Hellere det end at kampene udvikler sig med væmmelige bidsår, så kan det også godt blive dyrt i dyrlægeregninger.

Måske du kunne tale med din dyrlæge om en afdragsordning, så det hele ikke skal betales over en gang.
Det kan jeg ikke desværre, jeg har ikke været nok gange hos min nye dyrlæge til at de vil gøre det endnu .. :( ellers havde jeg bestemt gjort det..
Synes det er svært det her.. Ville sådan ønske det hele stoppede og de bare kunne sammen, men ak nej ..

Må sætte den ene af dem i et andet bur så .. det gik nogenlunde i nat, men synes ikke det er godt nok generelt..

von sortfod

Re: 2 hanner - slås..

Indlæg af von sortfod »

Altså umidelbart så længe der ikke er bidsår så vil jeg sige det ikke er så alvorligt.

Ved mig hjælper det ofte hvis de har flere huse/broer og lign. så de kan komme væk fra hinanden. Ting de kan hoppe op på eller gå under osv.

Men ellers er en mulighed at du giver dem hver sit bur og stiller burene op af hinanden så de kan se hinanden, snakke med hinanden osv.

Det kan dog risikerer og give en del tremmegnaverri men det må man så overleve.

Houmann

Re: 2 hanner - slås..

Indlæg af Houmann »

Hvis de direkte slås, som du skriver i det første indlæg, så ville jeg uden tvivl skille dem ad. Kan forstå at du har en lille (ung) han, samt 2 hanner på 8 mdr. til at gå sammen ? Mange hanner har desværre svært ved at trives i selskab med flere end en han, så det kan muligvis være "den lille" der har skabt ubalance mellem dem.
Mange hanner går alene i en periode, specielt hos os der opdrætter, det er ikke optimalt, men de overlever det. Synes at det lyder som den bedste løsning hvis du lader den lille blive sammen med ├®n af de store, og så lader den anden af de store gå alene, indtil du har råd til at få ham kastreret.

Mini

Re: 2 hanner - slås..

Indlæg af Mini »

Jeg takker mange gange for jeres råd ..

Siden i går har der ikke været nogle slåskampe, i form af jagen og hoppen rundt.. de brummer stadig af hinanden .. - men ikke så slemt..
Mine to hanner på 8 mrd. har altid haft lidt problemer, med humpen og jagten lidt rundt.. - men ja det er klart blevet værre efter den lille kom ..

Jeg vil se om jeg ikke kan finde den der bedst kan gå sammen med den lille, og så må jeg håbe jeg har medvind i form af økonomien inden længe, så den ene kan ryge ned til damerne og gå .. :)

Malde

Re: 2 hanner - slås..

Indlæg af Malde »

Du må satse på at få penge tilbage i skat ;)

Mini

Re: 2 hanner - slås..

Indlæg af Mini »

Hehe, tvivler .. har været på SU hele året :D

Besvar