kan mine mutter enes?

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
lismo

kan mine mutter enes?

Indlæg af lismo »

Mine to piger mosler ret megert hinanden. Hvis jeg sidder med dem oppe, så "skændes" de om at ligge på samme sted. Bider lidt i hinanden og skriger ad hinanden. Og så kan jeg se at de ikke sidder sammen i deres hus når de er i buret - den ene sidder i huset, den anden finder altid et rør eller en kasse at gemme sig i.... og nogle gange jagter den ene den anden rundt i buret så hø og bundmateriale flyver om ørene på dem. Kan de ikke enes?
Der er endnu ingen blodudgydelser, men frygter det lidt en dag.

Jeanette

Re: kan mine mutter enes?

Indlæg af Jeanette »

Når bare de har flere steder at gemme sig, som det også lyder som om hos dig, med hus, rør og kasse burde der ikke være den store grund til bekymring. Jeg har også to hunner hvoraf den ene havde det med at jagte lidt rundt efter den anden, angiveligt fordi hun er over-over boss; de har sådan et stykke klæde til at sidde under, spændt ud på tværs i den ene ende af buret, og den ene kunne aldrig få lov til at sidde der, men blev jaget udenfor til et hjørne hvor hun så kunne sidde og føle sig utryg. I det hjørne satte jeg et lille træhus så hun også havde et sted at være, boss-mutten kunne jo trods alt ikke være to steder på en gang, og ret hurtigt forsvandt problemet med at hun blev jagtet rundt. Hvor to eller flere mutter går sammen er der altid en hakkeorden; men sideløbende tror jeg at der kan være dårligere eller bedre kemi imellem mutterne, nøjagtig som med mennesker. Måske skulle du anskaffe et hus til, og sætte det i det diagonale hjørne af buret, (som også bør være rigeligt stort), så de har hver deres sted at være, og så ellers mad og hø nok så den ene ikke kan "sætte" sig på det hele. Så tror jeg de holder fred.

lismo

Re: kan mine mutter enes?

Indlæg af lismo »

nu har de fået hver deres hus. Men det bekymre mig lidt, når jeg ser jeres billeder med mutter, der bare hygger og putter. Det gør mine ikke. De spiser sammen osv, men de sidder aldrig sammen i buret. Når jeg har dem oppe bider de i hinanden og hvis mine hænder kommer i vejen får jeg også et nap! Det er lidt skørt. Selvfølgelig er der stadig ingen blod og vilde slåskampe, men de hakker på hinanden HELE tiden

Tobiasmor

Re: kan mine mutter enes?

Indlæg af Tobiasmor »

Det er nu ikke alle marsvin som ligger tæt og putter med hinanden, mange kan godt lide lidt plads omkring sig, men de hygger gerne med at tage nogle popcorneture sammen og står med hovederne sammen i madskålen.

Hvis du føler de bliver ved med at hakke meget på hinanden, så vil en kastrat være en løsning, han vil typisk løse fnidderet mellem madammerne og de vil have mere fokus på hans vimren rundt.

Besvar