Hyggelig adfærd

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Tobiasmor

Hyggelig adfærd

Indlæg af Tobiasmor »

Jeg har 3 marsvin, 2 voksne og en lille nyankommen knap 1› mdr. gammel, 1 kastrat og 2 hunner.

Den lille hun er ved at blive mere og mere fræk og modig, render rundt og dutter til de store når de slapper af, og er den i hvine koret som hyler højst når jeg kommer med guf.

I dag da jeg så kommer med rød peber skåret ud i en del mindre stykker, så der er til alle og gerne mere end et stykke, da der gerne bliver stjålet på kryds og tværs oplevede jeg noget som jeg ikke har set før og heller ikke hørt om.

De vokse Sofie og Frisbee sidder klar ved lågen næsten halvt ude for at få guf og lille Fifi sidder under pilebroen og hyler det bedste hun har lært, Sofie nupper så hurtigt et stykke vender sig om og stikker hovedet ind under broen ligger peberet til den lille og vender rundt for at hente et stykke til sig selv :shock: :D

Det virkede bare så hyggeligt at hun lige hentede et stykke til den lille, måske var det bare for at slippe for hyleriet :wink:

Har i oplevet noget lignede, at de store sørge for de små ?

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hyggelig adfærd

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

:lol: nej aldrig.
Mine hugger peberfrugten, drejer rundt med det samme, så ingen kan nå at tage den ud af munden på dem, og styrter ind i et hus, eller med hovedet ind i et hjørne, så de kan dække af med strintemåsen, hvis nogen kommer for at stjæle den :bgrin: Dem der bliver først færdige gør alt hvad de kan, for at stjæle resterne fra de andre, og det sidste stykke sidder Kasper og Ophelia som regel og trækker i hver sin ende af.
Billede

von4kløver

Re: Hyggelig adfærd

Indlæg af von4kløver »

Rikke Breiner Kazoos skrev::lol: nej aldrig.
Mine hugger peberfrugten, drejer rundt med det samme, så ingen kan nå at tage den ud af munden på dem, og styrter ind i et hus, eller med hovedet ind i et hjørne, så de kan dække af med strintemåsen, hvis nogen kommer for at stjæle den :bgrin: Dem der bliver først færdige gør alt hvad de kan, for at stjæle resterne fra de andre, og det sidste stykke sidder Kasper og Ophelia som regel og trækker i hver sin ende af.
Det er også mest sådan det foregår her :lol: Huse og hjørner bliver virkelig brugt flittigt....... :roll:

von4kløver

Re: Hyggelig adfærd

Indlæg af von4kløver »

Nåh ja... Især hvis det er mor og unger.... de små hæmorider skal ihvertfald ikke ha mest :roll: :lol:

Mikkedulle

Re: Hyggelig adfærd

Indlæg af Mikkedulle »

Herhjemme TROR de, at Gumle tager det til dem. Så selvom der ligger salat, gulerødder og bladselleri i begge madskåle, lyder det at hvis Gumle har noget, må man tage det fra ham :roll: :lol:

Jeanette

Re: Hyggelig adfærd

Indlæg af Jeanette »

Her sørger jeg altid for at alle får et stykke hver, af hvad det nu er jeg har til dem. Ellers er der pludselig en der sidder med ingenting, hugger det sidemanden har, som så render forvildet rundt for at hugge fra en eller anden; det er sg. små egoister når alt kommer til alt :twisted: :roll:. Men det Tobiasmor oplevede, minder mig om en fuglemor der fodrer sin unge :lol:

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hyggelig adfærd

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg har hørt det en enkelt gang før, hvor det var en han, som opvartede to hunner, som han havde til parring. Hvad mon han fedtede for? :bgrin:
Billede

Anna
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 98
Tilmeldt: lør 4. sep 2010 08:55
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hyggelig adfærd

Indlæg af Anna »

Jeg har heller aldrig oplevet det, men hvor må det bare have været sødt:-) Er helt overbevist om at det var en måde at få den lille hyler til at holde bøtte....lidt som at give et menneskebarn en sut, når forældrene ikke orker hører mere skrigeri :lol:

cecilie kamp

Re: Hyggelig adfærd

Indlæg af cecilie kamp »

Anna skrev:Jeg har heller aldrig oplevet det, men hvor må det bare have været sødt:-) Er helt overbevist om at det var en måde at få den lille hyler til at holde bøtte....lidt som at give et menneskebarn en sut, når forældrene ikke orker hører mere skrigeri :lol:
Hihi ja, men de skulle bare vide hvad de opmuntrer hende til når nu hun ved hvad hun kan få ud af sit hyleri :D

Tobiasmor

Re: Hyggelig adfærd

Indlæg af Tobiasmor »

Jeg tror også at det har været en måde at få hende til at holde mund, men nej det hjælper ikke hun er en lille hyler :lol:

Jeg har ikke set det siden, men jeg lurer lige om det skulle ske igen. :)

Til gengæld så må hun åbenbart godt stjæle fra de store uden de nupper det tilbage igen, frække unge :roll:

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Hyggelig adfærd

Indlæg af Cillecc »

Rikke Breiner Kazoos skrev:Jeg har hørt det en enkelt gang før, hvor det var en han, som opvartede to hunner, som han havde til parring. Hvad mon han fedtede for? :bgrin:
:lol:
Billede

hosea

Re: Hyggelig adfærd

Indlæg af hosea »

Sikke en sjov oplevelse, jeg har heller aldrig oplevet andet end at enhver passer sit stykke peber.

Til gengæld har jeg også flere gange observeret at de små godt må hugge ud af munden på de ældre de går sammen med. Men det er kun mens de er unge [-X .

Tobiasmor

Re: Hyggelig adfærd

Indlæg af Tobiasmor »

Ja så er det fast slået, jeg har et omsorgsfuldt marsvin :D

Igen i dag stod den på rød peber, og igen skyndte Sofie sig at nuppe et stykke, vende sig om og ligge det lige foran hyleren, før hun vendte sig om og fik et nyt stykke. Frisbee sørge for sig selv og brummer hvis de nærmer sig hans stykke. :wink:

Jeps det er bare med at sørge for den lille hyler har noget at putte i hovedet så hun holder kæft :lol: :lol:

snasser

Re: Hyggelig adfærd

Indlæg af snasser »

det er også sket for mig for et par uger siden.

jeg smed to små stykker agurk in til mine to små mutter (han og hun) hannen var inde i sin hule så han havde faktisk ikke opdaget noget. men hunnen drønede hen og snuppede et styke agurk og slæbte det h├®n til hannen og løb hen og tog et selv.

de er ikke så gamle. de blev født et sted i december.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Hyggelig adfærd

Indlæg af Marsvin »

Det er ikke særligt smart at have en han og hun i den alder gående sammen. Hunnen er ikke udvokset nok til at skulle have et kuld, men det kommer hun jo så nok til alligevel!!!
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Besvar