en masse spørgsmål fra en begynder

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

jeg aner ikke hvor gammel den er... men den er næppe 6 måneder...

von_fancy

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af von_fancy »

De skal i hvert fald skilles ad og ikke gå sammen, hvis de er af hvert deres køn - og det skal så være nu hvis ikke du skal ende med en alt for ung drægtig hun.

Hvordan du så vil gribe tingene ad, må du tage bagefter.

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

men bliver de ikke ensomme... og kan jeg godt bare sætte en skillevæg op? og når de er ude og løbe kan de så godt være det sammen?

von_fancy

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af von_fancy »

snasser skrev:men bliver de ikke ensomme... og kan jeg godt bare sætte en skillevæg op? og når de er ude og løbe kan de så godt være det sammen?
Start med at skille dyrene ad. Når de er sat hver for sig kan du finde ud af om du skal finde en ny kammerat til hver, sælge den ene og skaffe en kamerat til den anden af samme køn, kastrere hannen eller hvad du vil.
Om du sætter en skillevæg op eller sætter dem i hvert deres bur er for så vidt ligemeget, bare de ikke går sammen.

Lisa

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af Lisa »

Er de søskende? Det kan jo være hunnen er blevet drægtig? :(
Held og lykke med de små pus..

hosea

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af hosea »

Siden du allerede skrev om dine marsvin første gang d. 9 Januar, er der desværre en temmelig stor risiko for at den lille hun allerede kan være drægtig....

Men derfor skal du skille dem ad alligevel.

Flot at stedet hvor du købte dem fra mente at det var to af samme køn. Det er altså ikke godt nok at mene. Har du ikke mulighed for at aflevere den ene tilbage, og så få en ven af samme køn istedet. Få evt en mere kyndig marsvineejer til at hjælpe dig.

Kan du ikke fortælle hvor i landet du bor, måske kan vi så lettere hjælpe dig. Du kan bare skrive byen, ikke adressen.

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

jeg sætter en skillevæg op imorgen. og ja... det er to søskene.

jeg ville også gerne vide om de ikke bliver ensomme... og om jeg godt må have dem ude på samme tid...

von_fancy

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af von_fancy »

snasser skrev:jeg ville også gerne vide om de ikke bliver ensomme... og om jeg godt må have dem ude på samme tid...
Måske - men lige nu er du nødt til at prioritere, bagefter kan du så finde ud af hvordan du vil gribe tingene an i fremtiden ang. deres ensomhed.
De kan ikke være ude sammen med mindre du tænker på at du sidder med dem i favnen. De skal ikke lukkes i løbegård sammen eller lignende, for igen en marsvineparring tager 3 sekunders upmærksomhed.

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

de er skilt nu. ind til videre er hannen i en lillebitte kasse ( 30 cm x 39 cm ) med et lillebitte hus og strø i bunden, en vandflaske en skål til mad og lidt hø... men han sidder bare og ser trist ud inde i sin hule. imorgen køber vi en ordentlig indhusning til ham for han da ikke bo på så lidt plads i mere end et par dage! [-X

men hvad skal jeg købe? det skal ikke være alt for dyrt.
og hvad kan jeg gøre for at hverken han eller hun bliver for triste og ensomme? :(

von_fancy

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af von_fancy »

Super at de er skilt ad.

Hvad du skal købe? Et normalt bur på, mener det er noget i retning af 60*50 cm., er udemærket og det er vist også den sædvanlige størrelse man ser rundt omkring i butikker med mindre man går op i 100*50 cm. størrelsen.

Det bedste for at de ikke bliver ensomme, vil jo selvfølgelig være at skaffe dem begge to en kammerat af samme køn - altså en hanunge til selskab til hannen, og en hununge som selskab til hunnen.

Men du skal gøre op med dig selv hvad du ønsker;

4 marsvin - dvs. de to du har i forvejen og så ├®n ny af hvert køn som selskab til de to du har i forvejen
2 marsvin - dvs. du vælger om du vil beholde hannen eller hunnen, og så sælger du den du vælger fra og køber en ny af samme køn som den du vælger at beholde, som selskab.

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

er der ikke også denne mulighed

jeg skiller dem ad og prøver på en eller anden måde at de ikke bliver ensomme. og så får hannen kastreret når den er gammel nok

von_fancy

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af von_fancy »

Jo den mulighed er der også, den glemte jeg :)

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

okay... supert

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

her til morgen slap hannen ud af sin kasse. aner ikke hvordan (jeg var lige stået op) og jeg er het vildt bange for om han er kommet til skade for han faldt ret langt :cry:

vi fik ham fanget igen ved hjælp af et stykke agurk og nu bor han i et lille baby badekar indtil vi finder et midlertidegt bur til ham.

vi fandt en dyreklinik som godt kan kastrere ved 3 måndeder så det gør vi...

Houmann

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af Houmann »

Det lyder rigtigt godt at du har besluttet dig for at kastrere den lille fyr. God beslutning :D Du kan evt. prøve at kigge efter marsvine-bure i den blå avis: www.dba.dk der kan du ofte finde store fine bure til en rimelig pris. Krydser fingre for at den lille hun ikke allerede er drægtig. Hvis hun er omkring 6 mdr. er der desværre en stor risiko for at hun allerede kan være parret. Prøv at veje hende, og hold øje med om hun begynder at tage på/blive tyk.

Besvar