en masse spørgsmål fra en begynder

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

snasser

en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

hej. jeg starter lige med at sige at jeg ikke aner om denne tråd en placeret rette sted :doubt:

jeg fik her til jul nogle små bedårende marsvin. dem vi fik dem af (avleren) sagde at det højst sandsynligt var to hanner. meeeen jeg er lidt i tvivl fordi nogle gange går den ene (den største) lidt vrikkende hen mod den anden og knurrer og det udvikler sig det en voldsom jagt rundt omkring i buret og det larmer!! er det normalt? og hvis ikke hvad gør jeg så ved det

og gør det nogen forskæld om hvad kønnet er? kan de enes?

de er også for nylig begyndt at slås lidt om deres hus så jeg gik ud og byggede et nyt hus og satte der i. men det ser ikke ud til at det hjalp ret meget. Hvad gør jeg?

og så til det sidste spørgsmål

lige siden jeg fik dem (juleaftens dag) har de ikke drukket noget som helst fra deres flaske. jeg er bange for at de ikke kan finde ud af at bruge den så jeg giver dem rigeligt grønt. men jeg er ikke sikker på om jeg skal trappe lidt ned med grøntsagerne og se om de drikker eller om jeg skal lade være.

ps. det skal lige siges at det er to unger!

beklager alle de spørgsmål på en gang.
håber i har nogle svar til mig
hilsen mig

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af LenePi »

Da det er 2 hanner, er det ikke sikkert at de kan enes desværre. Hvis deres slåskampe bliver for voldsomme, er du nødt til at skille dem ad.

Har du prøvet at teste med din finger, om der kommer vand ud af vandflasken når du trykker på kuglen? Ind imellem kan der godt sidde en lille bobbel og drille, såh der ikk kommer vand. Det skal lige siges, at jeg vil mene at de HAR drukket lidt. Men jah prøv at skære lidt ned på grøntsagerne, såh det tvinger dem til at søge efter vandflasken.

Herinde kan du ALDRIG spørge for meget.. ! ;)
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

hvor voldsomt er "for voldsomt"?

okay så skærer jeg lidt ned på grøntsagerne :wink:

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af LenePi »

For voldsomt for mig, er når de jævnligt farer i flæsket på hinanden. Og slåskampene bliver mere og mere voldsomme.
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

de kæmper ikke som sådan... de jagter mere hinanen og det er normalt den største jeg jagter den mindste

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af Lina »

allerførst skal du have tjekket hvad køn de er - det er alfa og omega!

Du skal nemlig ha fundet ud af i en satans fart om det er to af samme køn, eller om du har fået en han og en hun - og har du det, så skal de skilles ad pronto.

Hvor bor du henne af i verden?
Det kunne jo være at der bor en (god) opdrætter i nærheden af dig.

.... frit oversat, jeg anser det for værende pænt ringe at sælger (jeg nægter at kalde vedkommende opdrætter), sælger dig dyr uden at være helt sikker på hvilket køn de har. Det kan jo for pokker bestemmes allerede ved nyfødte unger.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

okay... men hvorfor er det så slemt hvis de er af hver sit køn? :?

von sortfod

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af von sortfod »

Fordi de får unger så. Og da det lyder til det er 2 unger vil hunne ( hvis det er en han og en hun) ikke være gammel nok/stor nok til at få unger.

Samt at hvis hunnen og hannen går sammen hele tiden vi hannen parre hunnen hver gang hun lige har født( da hun kommer i brunst få timer efter fødslen). Og det vil jeg kalde rovavl på en hun og det vil hun slet ikke kunne klare.

Derfor duer det ikke med 2 af hver sit køn bare lige i et bur. Medmindre hannen er kasteret.

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

hvordan finder jeg ud af hvilket køn det er?

von sortfod

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af von sortfod »

Kigger dem under bunden. Og ser om de er ens.

Og så sammenligner du deres kønsdele med f.eks billederne her:

http://www.von-fancy.dk/artikel_koensbestemmelse.aspx

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

har prøvet at tage dem op men så snart jeg vender dem om så bliver de helt paniske og spræller og hopper ned.... lidt træls :roll:

andre metoder?

von sortfod

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af von sortfod »

Nej men det kan være det er lettere og være 2 om det. Der sker ikke noget ved at holde dem lidt fast mens vi er vendt om.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Du kan også som Lina skriver, skrive i hvilken by du bor. Så kan det være, at der er en fra forummet, der bor i nærheden, og vil kigge på dem :) Og ja som allerede skrevet, så sker der ikke noget ved at holde fast på dem, medens du kigger dem for neden. Få evt. en anden til at holde, medens du studerer dem, og sammenligner med billederne, eller tager et par gode billeder, og sætter her ind, så vi kan hjælpe.
Billede

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

tak!
men hvis nu det er en han og en hun og de skal skilles ad... bliver de så ikke ensomme af at gå alene?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af Lina »

jo, og så er der kun 2 løsninger: enten skaffer du dem begge en ven, eller osse må man vælge den ene fra (til salg og/eller omplacering) og så stadig kun have 2. Her skal man så bare lige være indstillet på at det måske ikke altid går specielt hurtigt at afsætte et marsvin.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar