en masse spørgsmål fra en begynder

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Malde

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af Malde »

hvordan går det med ham

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

det ser ud til at gå fint. han bliver stadig helt hysterisk hvis jeg prøver på at se lidt til såret, så det er ikke lykkedes e ndnu.

inde på dyreklinikken sagde de at de kunne komme sammen igen efter 2-3 dage men vi ventede en uge og nu er de sammen.
jeg ved godt i sagde at vi skulle vente i 2-3 uger men min far insisterede på at det ikke var nødvendigt.

de blev sat sammen idag og de ser ud som om de hygger sig meget.
vi har lavet en lille extra etage som de også bruger meget.
alt i alt ser det ud til at det går fint.
ligger nogle billeder ind på et tidspunkt

von sortfod

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af von sortfod »

Din far ved tydeligvis ikke en dyt om marsvin.

grunden til du skal vente 3 uger er at der stadig kan være produceret sædceller inden hannen blev kasteret som skal være helt ude og døde inden de sættes sammen.

Nu risikerer du alligevel din hun bliver drægtig selvom du fik kasteret din han. Det er virkelig bare ikke smart. Derudover er der en risiko for såret/stingene fra kasterationen går op hvis han begynder og render undt og gøre sig til for hunnen.

Tobiasmor

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af Tobiasmor »

von sortfod skrev:Din far ved tydeligvis ikke en dyt om marsvin.

grunden til du skal vente 3 uger er at der stadig kan være produceret sædceller inden hannen blev kasteret som skal være helt ude og døde inden de sættes sammen.

Nu risikerer du alligevel din hun bliver drægtig selvom du fik kasteret din han. Det er virkelig bare ikke smart. Derudover er der en risiko for såret/stingene fra kasterationen går op hvis han begynder og render undt og gøre sig til for hunnen.
Fuld stændig enig med von sortfod. Hverken din far eller dyrlægen har særlig meget forstand på marsvin. Håber virkelig ikke dit lille hun marsvin er blevet drægtigt. Han kan desuden skyde med skarpt i en 2 uger endnu.

Det er ikke særlig ansvarligt :(

Desuden er det ret vigtig at du får kigget på det operationssår om han så bliver hidsig/hysterisk eller ej, så må der være en som kan hjælpe dig med at holde ham. Ellers kan du jo ikke nå at gribe ind hvis han får en byld inden at det går rigtig galt. :doubt:

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

hvad sker der egentlig hvis hun bliver drægtig? hvad skal vi gøre hvis nu uheldet er ude.

von sortfod

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af von sortfod »

Hun er alt for ung til at få unger som der også er blevet skrevet før. Hun er ikke andet end en unge, og det er bare ikke godt.

Det kan bla. sætte hendes egen vægst i stå, og der kan opstå komplikationer.

Det er altså ikke for sjov skyld vi siger det ikke er smart.

Jamen hvis hun bliver drægtig så er skibet jo ligesom sejlet og skaden er ligesom sket. Og så er der jo ikke så meget og gøre end at vente og se om hun klare den eller ej.

Men synes godt nok det er uansvaligt, og jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke lytter til de råd der kommer.

Tobiasmor

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af Tobiasmor »

snasser skrev:hvad sker der egentlig hvis hun bliver drægtig? hvad skal vi gøre hvis nu uheldet er ude.
Det værst tænkelig hvis hun er drægtig, er at hun og ungerne kan dø.

Der er altid en risiko ved avl og især når hunnen er så ung som hun er så tærer det virkelig på hende at skulle være gravid og opforstre unger, det er ikke sundt eller godt. Du kan også risikere at hun ikke kan klarer graviditet pga. hendes unge alder eller at ungerne bliver alt for små og dør.

Jeg mener faktisk ikke der er noget at gøre hvis uheldet er ude, men det er heller ikke et uheld, det er helt bevist at i har sat dem sammen, selv om i kender risikoen. :(

Nogen har skrevet om en marsvine abort, men jeg ved faktisk slet ikke om muligheden eksistere. Men hvem ville dog udsætte sit marsvin for dette når man har en mulighed for at lade være.

Jeg forstår slet ikke at i gør som i gør, hvis du har læst hele din tråd igennem, med alle de råd du har fået af marsvinefolk som har opdrættet og har haft marsvin i mange mange år.

Det kan vel ikke være så svært at vente med at sætte dem sammen indtil i er sikker på at hun ikke bliver drægtig af det.

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

:( de er taget fra hinanden nu... :cry:

von sortfod

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af von sortfod »

godt

Tobiasmor

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af Tobiasmor »

Fint

Så må du lige få din mor eller far til at hjælpe dig med at vende din han om på ryggen, så i kan tjekke at hans operationssår ser fornuftigt ud.

snasser

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af snasser »

Så er de sat sammen igen. De er meget glade

Tobiasmor

Re: en masse spørgsmål fra en begynder

Indlæg af Tobiasmor »

Det lyder rigtig godt :wink:

Besvar