Marsvin, der lyder som en fugl

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Vudde&Escape

Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af Vudde&Escape »

Mit marsvin lyder som om han har slugt en fugl, men hvad betyder den lyd? Er det fare, smerte eller et parringskald?

http://www.youtube.com/watch?v=Z_y_gm80ukM

von sortfod

Re: Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af von sortfod »

Det er fårekyllinge lyden.

Der er mange bud på hvorfor de siger den, men ikke noget som man endeligt kan sige præsis hvorfor.

Men det er ganske naturligt det sker en gang i mellem.

Myrina

Re: Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af Myrina »

Ja det diskuteres stadig hvad lyden egentligt betyder, så et svar kan jeg ikke give dig.

Blandt marsvine folk kaldes lyden fårekyllingelyden eller sang.

Vudde&Escape

Re: Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af Vudde&Escape »

Tak for jeres svar. Jeg har haft ham i 4 år og jeg har aldrig hørt det før, men hvis det er normalt er jeg straks mere rolig.

von sortfod

Re: Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af von sortfod »

nogle marsvin kommer kun med lydene når de ingen mennesker er og det er nat osv. Andre gør det i fuld dagslys og mens der er mennesker tilstede. Det er meget forskelligt.

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af Cillecc »

ej hvor sjovt ! har jeg godt nok aldrig hørt i al den tid jeg har haft marsvin
Billede

Myrina

Re: Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af Myrina »

Jeg har et par sangere her, som synger uanset hvad der sker omkring dem. Det er altså for morsomt at have ikke-marsvin-mennesker på besøg og de med himmelvendte øjne siger "Har I nu fået fugl?"

von4kløver

Re: Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af von4kløver »

Skægt... Jeg sidder i stuen med computeren hvor mine mutter bor, og da jeg starter videoen er der såden rimelig gang i burene, men nu sidder alle og stener...... Nogle kigger mærkeligt frem i luften, og nogle sidder og skutter sig :lol:

dyrehuset
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 1. jan 2011 17:34
Geografisk sted: Blistrup nordsjælland

Re: Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af dyrehuset »

Cool... Har haft marsvin i ca 2o år men jeg tror ikke at jeg har hørt det før .. :?

Vudde&Escape

Re: Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af Vudde&Escape »

Jeg er glad for at jeg ikke er den eneste, der aldrig har hørt det før. Jeg har haft marsvin i 11 år on and off og d├®t har jeg godt nok ikke oplevet før.

Selvom det var sjovt at opleve at han gjorde det så behøver det altså ikke blive en vane for det var en høj og gennemtrængende lyd, som jeg godt kan være foruden :mozilla_smile:

Sikke en sjov reaktion i buret von4kløver. Mit andet marsvin så nærmest skræmt ud da Vudde brød ud i sang "sang" og derfor troede jeg egentlig at der var farer på færre...

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af Lina »

mange tror osse på teorien om at det er et faresignal - men det kan være pænt svært at pinpointe hvad der er den udløsende faktor hos grisen.

Jeg hælder selv mest til fare-teorien. Og det gør jeg af flere grunde. Allerførst fordi NÅR jeg har en gris der siger sådan, så stivner samtlige andre grise.. ingen bevæger sig eller GØR noget før grisen holder kaje.
Sekundært, fordi jeg har et par forskellige marsvinelyde på pc/mobil. De lyde er jo optaget af marsvin som mine IKKE kender lyden af. Eksempelvis ved vi jo allesammen at sætter ├®n gris i madhylet, så starter hele koret. Den effekt har jeg ikke fået hvis jeg afspiller et madhyl fra 'fremmede' marsvin. Der er heller ingen reaktion på hyggelyde, brummelyde osv. Men spiller jeg fårekyllingelyden = FREEZE!!!!
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Vudde&Escape

Re: Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af Vudde&Escape »

Jeg skal ikke kunne gøre mig klog på det, men jeg tror nu også det var fordi han var bange for et eller andet. Men det skal så også lige nævnes at han ikke ser alt for godt (senest er han løbet ind i en stol med fuld fart på hvilket resulterede i en mistede tand og en byld fordi tanden voldte ham problemer) så han er lidt hys med lyde og pludselige bevægelser.

Og ja det med madhylet kender jeg kun alt for godt :spank

Endnu engang tak for jeres svar allesammen :mozilla_smile:

hosea

Re: Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af hosea »

von4kløver skrev:Skægt... Jeg sidder i stuen med computeren hvor mine mutter bor, og da jeg starter videoen er der såden rimelig gang i burene, men nu sidder alle og stener...... Nogle kigger mærkeligt frem i luften, og nogle sidder og skutter sig :lol:
Ja sådan oplevede jeg også at mine marsvin reagerede, den ene gang jeg har oplevet at høre fårekyllingelyden i mit opdræt. Det var lige så mærkeligt at se hvordan de andre marsvin reagerede, som det var at opleve "sangen"

Lisa

Re: Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af Lisa »

He he he hvor sjovt.... Jeg har lige spillet lyden og mit hunsvin lavede brummelyden et par gange og drønede ind i hendes hus :D
Jeg har heller aldrig hørt den lyd før.... Det lyder jo virkelig som en fugl..

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: Marsvin, der lyder som en fugl

Indlæg af LenePi »

Mine synger ofte.. Gerne lige omkring den tid hvor vi går iseng.. Hvis jeg såh går ind til dem, såh stopper de op og står og glor dumt.. "HVAD!?" :lol:
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

Besvar