Uro i buret om aftenen.

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
hearmeout
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 152
Tilmeldt: ons 18. feb 2009 20:47
Geografisk sted: København

Uro i buret om aftenen.

Indlæg af hearmeout »

Hej.

Jeg har 4 hanner gående sammen, i et stort udendørsbur i 2 etager. To af dem er vant til at gå sammen, de er henholdsvis 1 år og 2 år.
Her for nogle uger siden købte jeg så to unger, en på 5 uger og en på 7-8 uger. De blev sat sammen efter lidt tid, og der var ingen problemer. Men så her efter at jeg har sat dem over i det nye bur, der er ham på 1 år, begyndt at blive RIGTIG dominerende. Han har altid været lidt, men slet ikke i samme omfang.
Det er værst om aftenen når jeg har slukket lyset og skal sove. Så løber han efter de 3 andre og prøver at parre dem. Min han på 2 år skriger når han bliver jagtet, og det resulterer altid i at jeg skiller dem ad, så der går 2 oppe og 2 nede om natten.

Er der noget jeg kan gøre, for at "lette" stemningen lidt?
For det er rigtig træls at høre på den larm.. Det skal også lige siges, at de ikke bider hinanden eller noget. Det er kun jagt, dominans og parring.
Muttemor til Tot, Snebold, Fifi og Plop ÔÖÑ
RIP ÔÖÑ Elvis, Mozart og Bamse

von sortfod

Re: Uro i buret om aftenen.

Indlæg af von sortfod »

Det er altså en risiko at sætte yderligere hanner ind i en han gruppe som allerede fungerer.

Siden de ikke bider hinanden så er det ikke alvorligt det de gør. Så er det bare dominans, og så er spørgsmålet om ikke det vil lette lidt igen hvis du lader dem gå sammen selvom de hyler lidt og jagter hinanden. Indtil de har fået en chance for at finde melodien igen.

Det er ikke sikkert de gør det, men de gør det i hvertfald ikke ved at du skiller dem hver nat.

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Uro i buret om aftenen.

Indlæg af Kjelin »

Jeg vil tro at en gruppe på fire hanner har brug for ret meget plads for at kunne gå sammen, medmindre man bare er dødheldig at de bliver gode venner med det samme.
Umiddelbart synes jeg ikke det lyder som om at de vil blive en harmonisk gruppe medmindre du laver om på et eller andet. Måske mere plads, flere huse, broer, huler mm.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Nikoline

Re: Uro i buret om aftenen.

Indlæg af Nikoline »

Hvor stort er det nye bur?

Brugeravatar
hearmeout
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 152
Tilmeldt: ons 18. feb 2009 20:47
Geografisk sted: København

Re: Uro i buret om aftenen.

Indlæg af hearmeout »

Det nye bur er 120x65 og så 120 højt.

De er blevet bedre venner. Jeg tror bare at min ene han lige skulle "pisse" sit sted af. Han har fået fedtpletten, så han er blevet alfahan nu :lol:
Muttemor til Tot, Snebold, Fifi og Plop ÔÖÑ
RIP ÔÖÑ Elvis, Mozart og Bamse

Brugeravatar
hearmeout
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 152
Tilmeldt: ons 18. feb 2009 20:47
Geografisk sted: København

Re: Uro i buret om aftenen.

Indlæg af hearmeout »

Nu har jeg fundet nogle bidemærker på min største han. Han mangler også nogle totter af hår bagpå numsen.. Jeg har isoleret ham fra de andre, men spørgsmålet er så - hvad gør jeg nu??

Skal jeg bade ham, så sårene kan blive renset? Skal han til dyrelægen for at blive tjekket?

Og hvad gør jeg med de 3 andre.. Det er kun den ene, Wesley, der laver ballade i buret, og det går åbenbart kun udover Bamse. De to andre lader han være.
Muttemor til Tot, Snebold, Fifi og Plop ÔÖÑ
RIP ÔÖÑ Elvis, Mozart og Bamse

Mullemut

Re: Uro i buret om aftenen.

Indlæg af Mullemut »

Jeg ville lade sårene hele af sig selv, hvis der ikke er blod eller sådan noget..

Jeg tror du må finde en anden løsning med dyrene, for det lyder ikke til at de kommer til at fungere sammen..

Jeg lærte en rigtig god ting da jeg var elev i en svinestald: Lav ikke om på noget der fungerer i forvejen, hvis det ikke er nødvendigt..

Besvar