Bør de skilles ad?

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
kitecat

Bør de skilles ad?

Indlæg af kitecat »

Jeg tror mine to mutte tøser ikke enes alt for godt. Bellis og Maj blev købt som voksne i sensommeren og sat sammen (købt af Runa:-) ). Men det virker som om Maj dominerer Bellis - og måske mere end godt er. Jeg ser flere gange at Maj hugger ud efter Bellis - og Bellis har da også lidt sår skorper på ryggen. Bellis er MEGET vild og bange - er det mon også et symptom på at hun domineres for meget? Jeg ved ikke hvordan hun var inden. Vil det være en god ide at skille dem ad, evt at bytte den ene ud med en unge?

von sortfod

Re: Bør de skilles ad?

Indlæg af von sortfod »

Jeg ville købe mig en kastrat og sætte ned til de 2 damer. Det burde kunne gøre det.

Møffemor
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 123
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 18:16

Re: Bør de skilles ad?

Indlæg af Møffemor »

Jeg har jo haft Bellis inden Runa købte hende af mig og h├®r var hun også altid underdog,det var rigtig synd for hende :( hun er en forsigtig ├®n...Men måske en kastrat kan hjælpe,som der bliver sagt.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Bør de skilles ad?

Indlæg af Lina »

jeg har selv haft nogen af de der meeeeeeeget langt nede på ranglisten.. og sætter man dem sammen med en 'sam-kønnet' der er dominat, så får de altså rockerbank.. måske fordi de er nemme ofre.. who knows.
Med dem jeg har haft, der har jo så været mere hys mht. deres burkammeraters temperament, og har gjort mig extra umage med at finde en eller flere kammerater, der umiddelbart var af en bedre ledertype en de der bitches.

Men ja, en kastrat kunne godt gøre udslaget. Jeg kunne så osse umiddelbart tro at det ku være en god ide at vælge en kastrat der HAR dusket før snipningen - de er ofte sværere at løbe om hjørnerne med end en uerfaren grønskolling.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

kitecat

Re: Bør de skilles ad?

Indlæg af kitecat »

Ok, tak for jeres svar :D Men mit bur måler kun 43x92 cm (står det måler 50x100 men det er kun i toppen :roll: ) Altså ikke stort nok...hvad skal målene være til 3 mutter? Har ellers næsten lige købt buret :roll: Måske jeg skulle forsøge mig med hylder...selv om dt er et fladt bur. Men til sommer flytter de udenfor, så det er kun om vinteren det skal bruges.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Bør de skilles ad?

Indlæg af Lina »

Prøv ihvertfald med hylder - de er en rigtigt god ide.
De fleste af mine har en eller anden form for huse/broer, og med husene foretrækker jeg dem med fladt tag - for her er det tydeligt at hvis en af dem får en afklapsning, så er sådan et tag godt at flygte op på og lige ha 'helle'. Hylderne virker jo på samme måde.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Myrina

Re: Bør de skilles ad?

Indlæg af Myrina »

Enig.

Men jeg er alligevel nys på de sårskorper, er du sikker på det er den dominerende hun der har lavet dem?
Mest af hensyn til, hun ikke har fået svamp eller Sellnick.

kitecat

Re: Bør de skilles ad?

Indlæg af kitecat »

Myrina skrev:Enig.

Men jeg er alligevel nys på de sårskorper, er du sikker på det er den dominerende hun der har lavet dem?
Mest af hensyn til, hun ikke har fået svamp eller Sellnick.
Det ligner klassiske bid sår ...så jeg tror ikke hun har noget utøj.

Myrina

Re: Bør de skilles ad?

Indlæg af Myrina »

Okay :)

Ja så ville jeg skille dem ad, jeg vil ikke se bidsår på mine dyr.

Houmann

Re: Bør de skilles ad?

Indlæg af Houmann »

Enten en kastrat, eller skille dem ad = nye burkammerater, da de jo ikke skal gå alene :wink: Husk at holde øje med at sårene ikke bliver til bylder

kitecat

Re: Bør de skilles ad?

Indlæg af kitecat »

Men der er ikke nogen nye sår - kun tørre skorper. Så de har ikke bidt hinanden fornyeligt. De strides dog stadigvæk - men ligger også sammen og nusser. Jeg vil lige holde godt øje med dem og vurderer om de skal skilles ad eller om jeg skal prøve med en kastrat. Det er ikke til at blive helt klog på de mutter :roll:

De plejer at have et stort hus, men det var altid kun Bellis der sad inde i huset, hvis de begge var der inde var der en hylen og skrigen. Nogen gange sad Maj i åbningen og spærrede udgangen. Nu har jeg så forsøgt at fjerne huset - og nu sidder de hele tiden tæt sammen. Men jeg synes de skal have et hus at gemme sig i...skal jeg give dem en stor tot hø at gemme sig i i stedet?

Houmann

Re: Bør de skilles ad?

Indlæg af Houmann »

Hø er altid godt at putte i :D Du kan også prøve med 2 huse, hvis der er plads i buret ? Men hvis de strides så meget som du beskriver, så ville jeg helt klart købe en kastrat, som med stor sandsynlighed vil kunne skabe ro mellem de 2 stridslystne damer

Besvar