Mit marsvin gik amok.

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
anna staffe

Mit marsvin gik amok.

Indlæg af anna staffe »

Hej allesammen
Jeg oplevede en meget besynderlig adfærd fra et af mine marsvin i nat.
Hun løb virekelig stærkt hen imod træmmerne og hoppede op af dem, så stod hun helt stille, og så løb hun igen hen til den anden ende af buret og hoppede op af træmmerne igen og stod stille, sådan fortsatte det. Jeg fangede hende også i at gnave i træmmerne og det plejer hun aldrig at gøre. Så tog jeg hende op sammen med det andet marsvin jeg har, og der sad hun og rykkede hovedet frem og tilbage i ryk, hele tiden, som om at hun var bange og hele tiden skulle holde øje. Men man plejer jo at sige at marsvin er bange hvis man kan se det vide i deres øjne, og det kunne jeg ikke. derefter satte jeg dem begge ned i buret, og hentede noget lækkert frisk salat til dem, hende som har været rolig hele tiden gik hen og spiste, men hende som gik amok sad bare ovre i hjørnet og stirrede på maden, uden at gå hen og spise noget. Jeg har aldrig oplevet denne her opførsel før nogen sinde. Kan i hjælpe mig? Det håber jeg virkelig.
Mvh Anna

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Mit marsvin gik amok.

Indlæg af Isa/De La Creme »

Jeg har prøvet det 1 gang. Det var i sommer. Mathilde hed hun, ung, aldrig fejlet noget. Hun gjorde fuldstændig det du beskriver der.
Da hun havde gjort det en hel nat uafbrudt,- og det meste af en dag tog jeg hende til dyrlæge. Om dagen havde jeg taget hende op i sofaen og lavet en tæppevold så hun ikke kunne gøre skade på sig selv.
Hun knaldede ind og op af tremmerne i et væk. Jeg har aldrig set eller hørt om noget lignende. Hun var helt væk. Ingen kontakt. Dok dyr var på bar bund så vi aflivede hende. Vi anede faktisk ikke hvad vi ellers skulle gøre. Det var meget stressende også for de andre dyr og hendes burmakker var også stiv af skræk pga hendes opførsel. Dyrlægen nævnte et par neurologiske ting men hun sagde at symptomerne ikke rigtig passede på noget af det.
Hun var så dehydreret at nålen bøjede da dyrlægen endelig kunne komme ind med nålen.
Jeg håber I kan finde ud af hvad der sker med din gris. Det føltes i hvert fald meget, meget trist at måtte aflive et så ungt dyr uden at vide hvorfor.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Mit marsvin gik amok.

Indlæg af Lina »

det lyder ihvertfald ikke rart, så jeg ville bestemt osse kontakte en god dyrlæge.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar