Dominans blandt hanner.

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Mini

Dominans blandt hanner.

Indlæg af Mini »

Hej Alle..

Jeg har to dejlige teddy mutter, to hanner - brødre..

Jeg har kun haft dem i en måneds tid efterhånden, og i starten var der ingen problemer imellem dem, de var søde og kærlige og elskede at putte..
Men nu, de render efter hinanden konstant, "snakker", brummer og har hørt dem klapre tænder få gange .. De parre hinanden osv. Altså dominans!
Men nu tænker jeg, efter 3 nætter med næsten igen søvn grundet de larmer så meget, HVAD GØR JEG?

Dyrlægen mener ikke jeg skal skille dem ad, at det er naturlig adfærd, men jeg tænker på om ikke de risikere at stresse for meget?
Det er jo flokdyr, så de bør ikke være alene, og ærligt er jeg ikke meget for at skille med af med nogen af dem :(
Men skal jeg skille dem ad, og prøve at sætte dem sammen med andre og måske yngre hanner?

Er i vildrede, så håber i kan komme med nogle erfaringer om hvad i har gjort, og hvad der har virket for jer :)

På forhånd tak ..

Mvh Mini.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Dominans blandt hanner.

Indlæg af Lina »

hvor gamle er de nu?
hannerne kommer i sådan en møglømmel-alder, hvor de er dybt belastende uanset hvem de går med. Jeg vil sige, at så længe du ikke har deciderede slåskampe, så vent og se om ikke det stilner af igen.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Mini

Re: Dominans blandt hanner.

Indlæg af Mini »

Lina skrev:hvor gamle er de nu?
hannerne kommer i sådan en møglømmel-alder, hvor de er dybt belastende uanset hvem de går med. Jeg vil sige, at så længe du ikke har deciderede slåskampe, så vent og se om ikke det stilner af igen.
Okay, altså umiddelbart er det ikke direkte slåskampe, men nærmest optankten til det vil jeg sige..

De er omkring 6 mrd. mente min dyrlæge.. (har købt dem hos Zoo city, hvor de var blevet efterladt fik jeg at vide..)
Min dyrlæge sagde at de nok ville fortsætte sådan alle årets dage :/

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Dominans blandt hanner.

Indlæg af Lina »

ikke nødvendigvis.. men aldersmæssigt passer det meget godt med at de når den der dooooh-teenagealder.. osse velkendt indenfor menneskedrenge, hvor de får sådan en periode a la beavis og butthead :roll:

Gi dem lidt mere tid. Og så må du løbende vurdere om det bliver på status quo, bliver værre eller bedre.

Problemet med jævnaldrende hanner er at de kommer i lømmelalder samtidigt, og begge vil være kalif istedet for kaliffen - og det giver altså noget gnidder. Det kan sagtens ske at de finder en naturlig rangorden igen, og at det så trapper ned med fnidderet, fordi den ene bliver ├╝berboss og den anden holder op med at gøre ham rangen stridig.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Mini

Re: Dominans blandt hanner.

Indlæg af Mini »

Lina skrev:ikke nødvendigvis.. men aldersmæssigt passer det meget godt med at de når den der dooooh-teenagealder.. osse velkendt indenfor menneskedrenge, hvor de får sådan en periode a la beavis og butthead :roll:

Gi dem lidt mere tid. Og så må du løbende vurdere om det bliver på status quo, bliver værre eller bedre.

Problemet med jævnaldrende hanner er at de kommer i lømmelalder samtidigt, og begge vil være kalif istedet for kaliffen - og det giver altså noget gnidder. Det kan sagtens ske at de finder en naturlig rangorden igen, og at det så trapper ned med fnidderet, fordi den ene bliver ├╝berboss og den anden holder op med at gøre ham rangen stridig.

Hmm, okay.. tak :)
Er super glad for dem, men når man ikke kan få lov til at sove bliver det altså irriterende :/

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Dominans blandt hanner.

Indlæg af Lina »

oh yeah.. det kender jeg.. bare af at lave omrokeringer, eller sætte en han og en hun sammen.. støjer altså, hehe
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Mini

Re: Dominans blandt hanner.

Indlæg af Mini »

Lina skrev:oh yeah.. det kender jeg.. bare af at lave omrokeringer, eller sætte en han og en hun sammen.. støjer altså, hehe

hehe okay, godt jeg har ferie nu så :)

Bare en skam når det er en 1 værelses (stor), man kan ikke rigtig undgå lydende på nogen måde :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Dominans blandt hanner.

Indlæg af Lina »

mine står der hvor jeg sover, såeh.. jeg kender udemærket den der, hehe
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Dominans blandt hanner.

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg ville også give dem tid. Tjek evt, om de har sår på kroppen. De kan godt markere, uden at bide hårdt, og de skal selvfølgelig ikke bide huller i hinanden. Held og lykke med dem :)
Billede

Myrina

Re: Dominans blandt hanner.

Indlæg af Myrina »

Hvis du helt overgiver dig, så er dobbeltbure guld værd til sådan nogle. Buret skal være delt med tråd eller tremmer, så de kan snakke, brumme, snuse og se hinanden, men ikke parre eller slås. Og lydniveauet mindskes betydeligt :D

Ja jeg elsker mine dobbeltbure :mrgreen:

Houmann

Re: Dominans blandt hanner.

Indlæg af Houmann »

Ville også give dem tid, det er 2 unge hanner i lømmelalderen, så mon ikke de bare prøver hinanden af ? Og vil falde til ro med tiden ? Specielt når vi snakker teddyer, så plejer der ikke at være de store problemer, de er generelt meget fredelige.
Men det er jo i sidste ende også et spørgsmål om kemi, så begynder de at slås må du flytte dem fra hinanden.

Mini

Re: Dominans blandt hanner.

Indlæg af Mini »

De sidste to nætter har der ikke været så meget, de brummer lidt, men de render ikke efter hinanden..
Tror måske det skyldes de er i behandling for svamp - og inden de kom det kløede det jo, og måske det har gjort dem ekstra irritable overfor hinanden? - ved ikke om det er en mulighed, men synes godt det kunne tyde på det :)

Indtil videre bliver de i samme bur, jeg kan jo se de også nyder hinanden når de putter, så andet ville være synd hvis ikke det er nødvendigt endnu synes jeg :D

Besvar