De %@#£§&..!

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Mikkedulle

De %@#£§&..!

Indlæg af Mikkedulle »

Marsvinene er kommet ind i burene, og har det rigtig godt. Men... Der var nogle tøser, der ikke kunne finde ud af det med at dele hus med alle, så vi måtte tage et extra-hus frem. Og selvom der er 2 huse i hver sin ende af buret, med plads til over 3 mutter i hver, er der stadig "lidt" problemer.

Maggie er blevet en rigtig %@#┬ú┬º&! Hun kan finde på at ligge sig i et af husene og bide ud efter alle, der kommer hen til indgangen. Hun vil næsten aldrig lade Vanille komme ind, selvom der er 2 andre "kammerater" imellem dem. Gumle, min dværg-kastrat, der ellers er den fredeligste af dem alle, må heller ikke komme ind. Der er ikke mangel på plads, og kommer de op og toppes, er der en masse flugt-muligheder. De kan også hoppe op på taget af husene, hvor der er bløde "senge".
Pjerrot kan også være ret så strid, men intet i forhold til Maggie.

Jeg ved godt, at man skal give det tid, når der er så mange ændringer på så kort tid. De er 6 marsvin i 2 store bure, der er sat sammen til 1. Alligevel sidder Gumle nogen gange i hjørnet og må ikke komme ind nogle steder :'( Vanille sidder også nogle gange oppe på taget og prøver en gang imellem at komme ind i husene. Ingen af marsvinene er stressede eller andet, og de hygger sig det meste af tiden.

Her kommer spørgsmålene: "Hvorfor er hun/de sådan?", "Er det bedst at tage et extra bur frem til Gumle og Vanille, så de kan gå der?", "Vil det gå bedre med tiden?" og "Vil marsvinene blive "kede af" at blive skilt ad?".

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: De %@#£§&..!

Indlæg af alatind »

Der kan godt gå noget tid...så længe der ikke er skænderier hele tiden så vil jeg råde dig til at give dem tid.
De skal lige finde en rangorden, måske skal den med højest status lige kæmpe for sin rang, hvis nogle af de andre forsøger at tage pladsen, nu der har åbnet sig muligheder fordi de har skiftet bur.
Hvis du sørger for at der er gode hus-/sovepladser til alle svin, så hjælper det på det...så kan du med tiden fjerne et hus eller to, hvis de fylder for meget.
Den metode har jeg selv brugt ved store flokke, så der altid var et hus til alle, selvom de blev jagtet lidt rundt.
Hilsen Line Tind

Mikkedulle

Re: De %@#£§&..!

Indlæg af Mikkedulle »

Det tænkte jeg også selv for nogle dage siden, men Gumle prøver ikke at kæmpe mod de andre. Han har altid "bare været der" og sådan er det også nu. Men de slås næsten hele tiden og der har da også været få skrammer på Vanille som f.eks. blødende ører.

Kan slet ikke forstå det så er dem, det går ud over, når de er de eneste som ikke "kæmper" med de andre.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: De %@#£§&..!

Indlæg af alatind »

Altså personligt stopper jeg der hvor der enten flyder blod, eller hvor de jagter hinanden mange gange dagligt og i flere dage med piv og hvin...så er det ikke rimeligt at lade dem gå sammen, synes jeg.
Mikkedulle skrev: Ingen af marsvinene er stressede eller andet, og de hygger sig det meste af tiden.
Mikkedulle skrev:Men de slås næsten hele tiden og der har da også været få skrammer på Vanille som f.eks. blødende ører.
Det forvirrer mig at du skriver to sådan temmelig modstridende udtalelser...men i forhold til nederste citat ville jeg ikke lade dem gå sammen...
Hilsen Line Tind

Myrina

Re: De %@#£§&..!

Indlæg af Myrina »

Jeg ville tage husene ud, så er der ikke noget at erobrer/forsvarer.

Besvar