min mutte bider mig

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Jensen

min mutte bider mig

Indlæg af Jensen »

hej alle..

jeg har to små mutter på ca. 12 uger, den ene kan godt lide at bide mig og min familie, og hun bider temmelig hårdt, samtidig kalder hun rigtig meget, og jeg har prøvet på at give hende lidt forskelligt at spise og nusse med hende, men det hjælper ikke rigtigt.
er dette normalt ?

mvh. Katja

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: min mutte bider mig

Indlæg af Cillecc »

det kommer an på "hvordan" hun bider.
Altså alle mine 4 mutter kan godt lide at nappe og den ene har da også kommet til at bide så der kom en lille antydning af blod - intet alvorligt selvom det gjorde ondt. Sagen er den, at mine marsvin ikke gjorde det på nogen somhelst aggressiv måde. Tror bare det er fordi de er så nysgerrige. To af dem er fra juni og er stadig små børn, og den ene er bare så forfærdelig nysgerrig. Han har både spist karklud og toiletpapir og det ene og det andet :lol:
Men er det fordi hun er nysgerrig, eller har hun et aggressivt kropssprog/holdning når hun bider? Klaprer hun tænder af jer?
Billede

Jensen

Re: min mutte bider mig

Indlæg af Jensen »

hun er ikke aggressiv, hun truer nogle gange når vi rør hende bag på, men det er ikke i forbindelse med at hun bider, :)

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: min mutte bider mig

Indlæg af Cillecc »

Okay, så tror jeg ikke I skal være bekymrede, men måske heller ikke stikke fingeren ind i gabet på hende :wink:
En af mine mutter er også kilden bag på og vender sig om mod ├®n, som om den vil bide, men han gør det aldrig.
Men prøv hvis hun bider at så sige højt "NEJ", for så kan det være de lærer det ;)
Hvis marsvin kan lære tricks kan de vel også lære at lystre et nej :p
Billede

Jensen

Re: min mutte bider mig

Indlæg af Jensen »

ok det vil jeg prøve :)
mange tak for hjælpen :D

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: min mutte bider mig

Indlæg af Cillecc »

Det var så lidt :D
Billede

Jensen

Re: min mutte bider mig

Indlæg af Jensen »

hej igen (:

nu er min mut Pjuske er begyndt at bide min anden mut Trunte.
det virker ret voldsomt og trunte skriger hver gang hun bliver bidt, der er ikke nogle sår, men jeg er bekymret.
det er sket et par gange at pjuske trænger trunte op i en krog så hun ikke kan komme væk.
hvad skal jeg gøre ?

kh katja

von sortfod

Re: min mutte bider mig

Indlæg af von sortfod »

Hvis ikke den bider sår der kommer sår, så er det ikke så alvorligt.

Så vil jeg mene det handler om dominans eller brunst, en kastrat kan muligvis løse problemet mellem de 2 tøser.

Jeg vil ikke mene det er så alvorligt.

Jensen

Re: min mutte bider mig

Indlæg af Jensen »

tak for hjælpen (:
kan en kastrat også afhjælpe det problem at den ene bider mig ?

von sortfod

Re: min mutte bider mig

Indlæg af von sortfod »

Nej det har udelukkende en effekt de 2 hunner i mellem.

Det andet med at den ene bider dig er noget andet. Om det er fordi den er utryg eller bare en af dem som ikke gider snakkes med eller om det er noget andet er svært at svare på.

hosea

Re: min mutte bider mig

Indlæg af hosea »

Jeg synes det virker godt atb udstøde en lille hvinelyd IIIIIIIIIIIIIIvvv, når de bider. Den er magen til den marsvinene selv bruger når de fortæller hinanden at noget gør ondt. Så lærer de som regelen at lade være. Hos andre kan det være nødvendigt at være lidt mere "håndfast" og give dem et dap på næseryggen med fingeren når de bider, men prøv lige med det gode først. :lol:

Mht skænderier i buret, så er det normalt. Du kan evt prøve at sætte et hus ind med to åbninger/døre, så har marsvinene mulighed for at flytte sig væk hvis den anden bliver for pågående. Men der vil altid være en rangorden i en marsvineflok, og den der ikke vil lystre, får "tæsk". :-| :brokke Og det kan godt gøre ondt i marsvineejerens hjerte.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: min mutte bider mig

Indlæg af alatind »

Der er jo en grund til at den bider..altså bider dig og din familie. Om den er nervøs, bange eller om det er måden du holder den på eller kæler den, er noget du kan prøve at studere, så du måske kan finde frem til årsagen til bideriet. Men måske er den bare ikke så glad for at blive kælet, der er forskel på den slags...dog burde du kunne vænne den til håndtering, uden at bide dig, men det er dig som skal knække koden og finde en god måde at håndtere hende på :wink:

De gange jeg er blevet bidt har uden tvivl været fordi jeg ikke har håndteret dem godt nok. Enten hvis jeg har skullet fange en gris i buret, og den ikke vil fanges, så har jeg erfaret at det virker bedst at have rolige bevægelser med hænderne og tale stille og beroligende til dyret. Eller hvis jeg ikke har forberedt dyret og bare pludselig kommer med hånden, så kan de blive forskrækket og forsvarer sig. Så jeg taler altid ind i buret så de ved hvornår jeg tager dem op.

Når jeg har dyrene oppe, så kan de godt nogengange nipse blidt, og det betyder som regel at de vil ned igen, ofte fordi de skal tisse, og respekterer man det, så tror jeg at dyret bliver mere trygt.

Jeg er absolut ikke tilhænger af hverken "dap", smølfespark eller anden kropslig afstrafning på marsvin, ej heller tror jeg at høj tale er særlig effektiv. Men et stille "tsst" eller anden lyd virker fint her.
Men jeg tror generelt ikke på afstrafning i form af råberi og slag, det være sig træning af hunde, heste, katte og alle former for dyr som skal arbejde sammen med os mærkelige mennesker. Jeg tror på guleroden frem for pisken, samarbejde og forståelse begge veje istedet for magtfordeling baseret på angst :wink:


At de to indbyrdes er lidt uvenner kan muligvis skyldes alderen, de er ved at være teenagere og skal prøve kræfterne af på hinanden, så hvis det ikke er slemt, så kan du afvente og se om det stilner af igen.
Hilsen Line Tind

Houmann

Re: min mutte bider mig

Indlæg af Houmann »

Mht. bideriet, så kan det blive bedre med alderen. Et af mine første marsvin var en knaldhysterisk sheltie, som satte tænderne i mig hver gang han fik ordnet pels. Det ændrede sig da han blev lidt ældre. Han klaprede/skar tænder af mig i stedet, hvis han var utilfreds med frisøren :wink:
Jeg er absolut heller ikke tilhænger af at skælde ud eller lign. Er sikker på at marsvins generelt fredelige natur kommer til udtryk når først de bliver ældre/stabil og lærer dig ordentligt at kende.
Hvis de 2 piger stadig fortsætter med at have deres kampe, ville jeg helt klart anskaffe en kastrat til at skabe ro i flokken. En voksen og tam kastrat vil også kunne hjælpe mht. at de hurtigere føler sig trygge.

hosea

Re: min mutte bider mig

Indlæg af hosea »

Mit indtryk er at marsvine unger ikke altid selv er klar over at det gør ondt når de sætter tænderne i mig. De sætter jo gladeligt tænderne i knapperne i min trøje, eller den kuglepen jeg har i hånden. Hvis de bider mig i hånd eller finer, finder jeg mig i min gode ret til at udbryde et IIIIIVVV, så de ved at det gør ondt på mig. De små skal ligesom lære hvad man må bide i. Dog kan jeg godt se pointen i ikke at straffe et marsvin der napper/bider fordi man gør noget ved dem de ikke kan lide. Det havde jeg ikke tænkt på, da jeg jo er vant til at læse den slags tegn, som marsvinet giver når der er noget de ikke bryder sig om. Jeg tænker mere på det marsvin der bider uden at vide at det altså gør ondt.

Selvfølgelig skal man altid læse situationen tingene sker i, og hvis man er lydhør for marsvinets små tegn og lyde, så lærer man en hel masse.

Jensen

Re: min mutte bider mig

Indlæg af Jensen »

der er rigtig mange gode forslag, men jeg vil heller ikke afstraffe dem.
jeg har studeret hende meget, men hun giver ingen tegn på at jeg håndtere hende forkert, der er ingen form for advarsel ingen hun bider, det kan godt virke som om det er af nysgerrighed. nogle gange slikker hun mine fingre inden hun bider.
men jeg vil prøve nogle af jeres gode forslag :wink:
håber lidt hun vokser fra det.

Besvar