MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
mia1986dk

MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af mia1986dk »

Jeg har brug for lidt hjælp,her for 3 dage sden har jeg redet en marsvin for at blive slange foder.
En ven fik marsvinen med da han købte en slange, han kunne ikke selv for sig til at give marsvinen
til slangen så slangen kunne spise den. Så jeg fik den med hjem for syns at det er så synd. Jeg er dyr
elsker og fik det så dårligt da jef fik af vide at den marsvin har været inde hos en slange, men at slangen
ikke var sulten så den spiste ikke marsvinen .Nu er den hjemme hos mig men den er rigtigt meget bange,
bare jeg tage den op ryster den og prøver at komme væk, jeg fik den så til at være stille da jeg havde den
på min mave, men så tissede den på mig. Og hver gang jeg kommer tæt på den for at kigge til den
så løber den bare hurtig i sin hule.

Mt spørgsmål er hvordan jeg kan få den til at slappe mere af, og at den ikke er så meget bange.

von4kløver

Re: MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af von4kløver »

Vil du beholde marsvinet? Og har du haft marsvin før?

Marsvin avlet til slangefoder har højst sandsynligt ikke været i hænder, så derfor vil det tage lang tid at vinde dens tillid.

Marsvin er flokdyr, derfor bør de altid have en burven.

Møffemor
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 123
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 18:16

Re: MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af Møffemor »

Vil også sige som Von 4kløver at den har brug for en ven,da de som sagt er flokdyr.At den flygter ind i sin hule og tisser på dig,behøver ikke nødvendigvis at have noget med slangeoplevelsen at gøre.Marsvin er jo også byttedyr og vil derfor naturligt gemme sig hvis de f.eks lige er flyttet til nye omgivelser.
Synes du skal observere den,men ellers give den fred et par dage og sørge for noget godt at spise til den lille fyr.Derefter er det en god ide at sidde med den i et tæppe eller håndklæde for at den skal føle sig tryg,det har i hvert fald virket på mine,hvis jeg har haft nogen som var lidt utrygge i starten.
Held og lykke med den og også tillykke med den selvfølgelig,marsvin er bare nogle superdejlige dyr :) (ved ikke om du har haft nogen før)

mia1986dk

Re: MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af mia1986dk »

Jeg har aldrig haft en marsvin, og vil os gerne beholde den. Men som i skriver er jeg nød tl at købe en mere til nu hvor det er nogen flokdyr.
Og får den til at føle sig tryg igen.

Møffemor
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 123
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 18:16

Re: MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af Møffemor »

Når du vil beholde den og købe en mere som selskab,så er det vigtigt at du finder ud af hvad køn dit marsvin er,hvis det er en han du har,så er det bedst med en han mere og det samme hvis det er en hun,så er det en pige mere du skal kigge efter :wink: Og når det nu er dit første marsvin,så er der en masse go information at hente h├®r på forumet,og du skal endelig bare spørge løs,der er mange kyndige marsvinefolk her,som gerne svarer på stort set alt mellem himmel og jord :wink:
Glemte helt at sige,at jeg synes det var godt af du og din ven redede mutten fra slangegabet =D>

Mikkedulle

Re: MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af Mikkedulle »

Prøv at sætte dig ved den og tale i et lavt toneleje, med den "blødeste" stemme du har. Hav noget agurk, persille el. lign. og prøv at give den det. I starten kan du bare ligge det foran marsvinets hus. Så længere og længere væk som dagene går, så den bliver vantil ikke at være bange, for at komme ud.

Om nogle uger kan du have den oppe, inden den får sin mad og så prøve, at give den maden i hånden. Hvis du vænner den til, at den skal have et stykke grønt af dig, inden den kan komme ned og få resten, bliver den mere og mere tam med tiden og vænner sig til din stemme og lugt.

Senere kan du begynde, at nævne dens navn og kalde på den ofte. Tag måske et håndklæde og nogle godbidder op og hav den på skødet. Du kan vænne dig til, at tage den op, når du sidder i sofaen.

Det vil gøre det bedre for marsvinet og for dig :)

Jeanette

Re: MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af Jeanette »

Jeg vil nu lige sige at hvis det er en han du har fået, så lad være at købe en han som burkammerat til den, for de vil komme op at slås. En hun duer heller ikke, så vil de få unger - medmindre du lader din han kastrere. To hunner kan for det meste godt sammen. Men en han kan, fra naturens hånd, ganske godt gå alene. Men held og lykke med mutten, den skal nok blive tam efterhånden som du har den oppe hos dig; Det var godt du og din ven reddede mutten fra slangen, uhhh det er da en væmmelig tanke hvis den var blevet spist, det bryder jeg mig altså heller ikke om. :cry:

NoiaBell

Re: MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af NoiaBell »

Jeanette skrev:Jeg vil nu lige sige at hvis det er en han du har fået, så lad være at købe en han som burkammerat til den, for de vil komme op at slås.
Ah det er da ikke en regel at hanner vil komme op at slås...
Jeg har da en velfungerende gruppe på 3 hanner, oprindeligt gik de 4 sammen uden noget overhovedet, men min ene han gik desværre bort for nyligt. Så jeg vil da altid tale for, at man godt kan matche to hanner til at gå sammen, i hvert fald prøve i det mindste.

Jeanette

Re: MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af Jeanette »

Jeg mener altså at sansynligheden er størst for at to fremmede hanner ikke kan sammen, og det ville da være ærgeligt for Mia at gå ud at købe en han, og så alligevel skulle til at have to bure med en han i hver, fordi de faktisk sloges. Hvis to hanner har været sammen fra de var små unger, er der en mulighed for at de kommer ud af det sammen.

NoiaBell

Re: MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af NoiaBell »

Jeanette skrev:Jeg mener altså at sansynligheden er størst for at to fremmede hanner ikke kan sammen, og det ville da være ærgeligt for Mia at gå ud at købe en han, og så alligevel skulle til at have to bure med en han i hver, fordi de faktisk sloges. Hvis to hanner har været sammen fra de var små unger, er der en mulighed for at de kommer ud af det sammen.
Jeg har nu haft bedst erfaring med at sætte hanner sammen, hvor der var aldersforskel og derved en nemmere tilgang til at skabe et heraki.
Hvis man sætter to hanunger sammen der har samme alder, vil de komme igennem livets stadier sammen, og når de når lømmelalderen samtidig, er der større chance for tomult, -har jeg altså lært. :D
Jo, det ville være synd at det gik galt, men ligefrem at sige, at de "vil slås", det er måske også at gøre det værre end det er. ;)

Min pointe er bare, at du får det til at lyde som om, at det er helt umuligt at have hanner gående sammen, og det er det altså ikke. :mrgreen:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af Lina »

det er faktisk heller ikke helt korrekt.
Oftest er løsningen snarere at der er en naturlig aldersforskel imellem hannerne, så der ikke bliver stridigheder fordi de når trodsalderen samtidigt.
Min lykkeligste bøssegruppe var med en godt brugt avlshan, som først blev sat sammen med ├®n hanunge, og derefter en mere.

Jeg vil sige, at en sød hanunge til ham, så burde der være gode chancer for at det kommer til at fungere.
Jeg er nemlig pænt uenig i at det er ok for marsvin at være alene-dyr, bare fordi de er født med tap. Der er jo dælme forskel på at være det eneste marsvin i nabolaget, og så til at bo alene men med andre marsvin i rummet og damebesøg med jævne mellemrum.
Så i min verden er løsningen enten en hanunge, eller kastration og derefter en hun.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von sortfod

Re: MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af von sortfod »

Jeg vil nu også anbefale en ven hvad enten marsvinet er en han eller ej.

Bare der er en aldersforskel på hannerne så plejer det at gå godt.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af alatind »

Jeanette skrev:Jeg vil nu lige sige at hvis det er en han du har fået, så lad være at købe en han som burkammerat til den, for de vil komme op at slås.
Man kan aldrig vide sig sikker hverken med hanner eller hunner, om de to man sætter sammen er et godt match.
Men man kan heller ikke konstatere at to hanner med sikkerhed kommer op at slås. Der findes rigtig mange gode par som består af to hanner, og som lever et langt og godt liv sammen.
Jeanette skrev:Men en han kan, fra naturens hånd, ganske godt gå alene.
Her må jeg erklære mig helt uenig...en han har da ligeså meget brug for selskab som en hun?!
Godt nok sidder der en del avlshanner rundt om i opdræt, som er alene en del af deres liv, men de har da et helt opdræt at bo i, og de kan deltage i deres fælles lyde, dufte osv...
Mine to avlshanner er MEGET sociale og jeg kan tydeligt se at de har glæde af at de kan se, høre, lugte og hilse på de andre marsvin.
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af Lina »

Jeanette skrev:Jeg mener altså at sansynligheden er størst for at to fremmede hanner ikke kan sammen, og det ville da være ærgeligt for Mia at gå ud at købe en han, og så alligevel skulle til at have to bure med en han i hver, fordi de faktisk sloges. Hvis to hanner har været sammen fra de var små unger, er der en mulighed for at de kommer ud af det sammen.
joda.. hvis indkøb af han betyder at den indkøbte han er en voksen han - men det er jo ikke det folk vi siger... eller ihvertfald mener.
Og stadigvæk, så er det bedre at være 2 hanner i hver deres bur... end ├®n han, som er palle alene i verden <- den løsning synes jeg bare er ualmindelig ringe for et flokdyr.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: MARSVIN VÆRET IND HOS EN SLANGE

Indlæg af alatind »

mia1986dk skrev:Jeg har aldrig haft en marsvin, og vil os gerne beholde den. Men som i skriver er jeg nød tl at købe en mere til nu hvor det er nogen flokdyr.
Og får den til at føle sig tryg igen.
Hvor bor du henne? Måske bor du i nærheden af en opdrætter som kan kønsbestemme din gris...du skal ihvertfald være helt sikker på kønnet inden du køber en ven til den, og det vil jeg på det kraftigste anbefale dig at gøre hos en opdrætter og ikke i en dyrhandler. En opdrætter kan også vejlede dig i fodring osv...
Men det er godt at du tog grisen til dig, det har med sikkerhed reddet dens liv :)
Hilsen Line Tind

Besvar