"Vanskelig" hun - Hvad gør jeg?

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Phobia

"Vanskelig" hun - Hvad gør jeg?

Indlæg af Phobia »

Hej alle...

Nogen har måske set min nyeste paniktråd med bidsåret... Måske er det en overreaktion, men det fik mig til at tænke. Det her bliver langt, men jeg vil gerne give nok detaljer til at i kan vurdere. Bær over med mig. :oops:

Det drejer sig om Tiger, som er hende der har bidt min Anna. Da jeg købte hende som halvvoksen gik hun hos en opdrætter sammen med en kastrat. Jeg spurgte om det var fordi hun ikke kunne med andre hunner, men hun sagde at det ikke var et problem, og det tog jeg da for gode varer. Er nu blevet lidt i tvivl...
Jeg kom hjem med hende og satte hende sammen med min skinny Piggy. Det gik umiddelbart ikke supergodt, men jeg var lidt i tvivl om hvor voldsomt det må være ifb. en sammensætning, så jeg lod dem gå sammen. Håbede jo at det bare var et spørgsmål om tid og tilvænning, men nej... Piggy fik bare flere og flere bidsår, turde ikke at forsvare sig, blev utryg i buret og turde ikke at gå til madskålene og hun blev bitchet GRELT hver gang de fik grønt. Til sidst skilte jeg dem ad for at give Piggy en pause. Prøvede så igen en uge efter, stadig det samme. For mig ser det ikke ud som simpel dominans, for uanset hvordan Piggy var forsigtig og gemte sig alene, så var Tiger efter hende ret umotiveret. Jeg gav dem som lang tid som jeg syntes det var forsvarligt i forhold til superfesne og trykkede Piggy, men endte med at skille dem igen, nu i samme bur adskilt af tremmer, så de kunne lære hinanden at kende igennem tremmerne. Da jeg efter to uger forsøgte igen opstod der med det samme slagsmål med triste bidsår og for mange skrammer, så jeg måtte skille dem igen efter en uge med nærmest konstant ynkelig piven fra Piggy, og Tiger lige efter hende hele tiden nærmest uden pause.

Så forsøgte jeg med en unge, som Tiger "kender" og hilser på gennem tremmerne, da burene står op af hinanden. Efter et døgn var det superklart at det ikke fungerede. Det var simpelthen ikke forsvarligt for ungen. Måske kunne de have vænnet sig til hinanden, men det var så grelt at den tid ikke var til at vente på. Tiger var sgu så voldsom at jeg var bange for at hun ville bide ungen til døde, eller noget der lignede. Heldigvis en unge med pels, så skrammerne var mindre heftige.

Så forsøgte jeg en anden strategi. Tiger skulle til han for ikke at gå tabt i avlen, og det samme med Piggy. Tog fri en dag for at kunne overvåge dem, og satte dem sammen alle tre. Lidt brummen og så var der fryd og gammen. Ingen slagsmål, ingenting. Da jeg så ugen efter skal have dem i løbegård får jeg flyttet dem i en forkert rækkefølge. Nærmest minuttet efter at hannen forlod buret begynder Tiger at angribe Piggy igen. Jeg satte hannen tilbage, igen fryd og gammen i flere uger.

I dag skilte jeg så Tiger fra hannen og ville sætte hende sammen med to hununger i et stort bur. Minuttet efter har Tiger flået Anna totalt.

Det jeg tænkerÔǪ Måske har hende jeg købt den af oplevet det samme med Tiger og så bare solgt hende videre?
Sådan som det ser ud nuÔǪ Jeg er klar over at Tiger måske kan vænne sig til andre over laaang tid. Problemet er at det sgu er synd og absolut også farlig for en evt. burveninde at vente så længe som det måske kan tage.
Køber jeg en kastrat til hende risikerer jeg at stå med TO marsvin som skal gå alene, hvis hun ikke accepterer ham, og det ønsker jeg ikke.
Går hun alene, kan jeg risikere at hun bliver ensom.
Jeg har ikke lyst til at bruge hende i videre avl. Ikke fordi hun er fra dårlige linjer, for det er hun absolut ikke. Har 100% tillid til hendes oprindelige opdrætter! Men fordi jeg ikke vil risikere at hendes unger kan arve/blive påvirket af den måde hun forholder sig til andre svin. Det åndede er at hun er skidegod til mennesker. Hun er blevet enormt tam efter at jeg har gjort en indsats med hende, og hun er blevet et rigtigt nussemarsvin. Måske skulle hun i stedet være kælemarsvin et sted uden andre svin?

Nogen der har input, måske oplevet det samme med en emsig hun, der ikke kan med piger? Hvad gjorde i?

Mvh. Nana

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: "Vanskelig" hun - Hvad gør jeg?

Indlæg af Lina »

nogen hunner bliver sære med alderen osse. Men måske løsningen er en god solid kastrat, når det nu virker til at hun opfører sig ordentligt når der er en han til stede.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: "Vanskelig" hun - Hvad gør jeg?

Indlæg af Isa/De La Creme »

Det er bestemt også en dame jeg ville give en kastrat.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: "Vanskelig" hun - Hvad gør jeg?

Indlæg af alatind »

Man kan kun sige at du har gjort mange ting med forskellige burvenner i forsøget på at give hende selskab.
Nu hvor hun er drægtig kunne du lade hende gå alene og så håbe på en hununge i kuldet og så lade Tiger og hununge blive sammen, det vil sandsynligvis ikke skabe problemer.
En kastrat kunne også være en løsning, men ikke nogen garanti, som du kan læse herunder...

Jeg synes ikke du skal gå og tro at sælger har "snydt" dig, for Tiger kan sagtens have været en god burven før og så have ændret sig.

Jeg har selv to eksempler på hunner som er vanskelige.
Den ene er min Betty, som blev født her hos mig, og gik så sammen med sin mor Milde, og de to var et supergodt par. Betty kom også til han, og tilbage til sin mor efter nogle uger med hannen..Betty var finfin med det hele, både hannen og at komme tilbage til mor...Betty fik sit kuld og var den skøøønneste mor jeg nogensinde har oplevet, meget kærlig overfor sit kuld.
Med tiden blev Betty alene med sin mor igen, og de var stadig et perfekt par. Men så døde Milde...og Betty var alene.
Jeg tænkte at hun skulle indlemmes i min flok med min superfantastiske kastrat Woddy og hans damer. Men Betty var fuldstændig forandret, og angreb Woddy flere gange, sad og skar tænder og vendte sig hele tiden mod ham, uanset hvor meget han gjorde, og han er altså RIGTIG god til damer, ikke for pågående og ikke for tilbageholdende.
Men intet virkede, de var både i buret og i løbegård...jeg har også prøvet med unger, men Betty gider dem ikke, og bider dem meget hurtigt...selv hvis jeg står med en lille unge foran hende ved burkanten, så får den lige et lille nap i måsen...
Betty har derfor gået alene i noget tid, med en han som nabo, og en plexiplade mellem dem, så hun dog har en form for selskab. De ligger oftest begge to mod hinanden, side om side, med plexipladen mellem sig, og det trives Betty fint med...

For nylig mistede jeg en ældre hun, og hun efterlod en af mine andre kastrater alene...det oplagte var jo at jeg førte Betty sammen med ham...men det var fuldstændig samme historie som med Woddy...Betty gider dem ikke, og bider ud efter ham, han bliver forskrækket og så står de begge og skærer tænder og jeg kan bare se at det ender med blod hvis ikke jeg tager hende væk.

Den anden hun er Stella...Stella er en voksen hun som er født her, og hun har gået med lidt forskelligt, så hun virker umiddelbart ikke vanskelig. Min veninde er helt tosset med Stella og vi aftalte at Stella godt måtte flytte til min veninde, som har en kastrat med to hunner, og der var plads til Stella i det store bur. Det ville være en pragtfuld pensionist tilværelse for Stella, som vill komme ud på gulvet at rende hver dag, og min veninde fik hende hjem...der var det så komplet umuligt at få Stella sammenført med venindens marsvin. Stella skar tænder og var bitchet dog uden blod og bidsår...men altså ikke den rette sammensætning af marsvin...
Nå, jeg fik så Stella hjem igen efter et par uger, og kastede hende nærmest bare ind i en flok med en kastrat og to hunner, selvom jeg var meget nervøs for om det gik. Der var INTET...Stella affandt sig, og åd lidt mad og gik i hus og sov...som om hun tænkte aaahhh, skønt at være hjemme igen.

Så med disse to oplevelser har jeg erfaret at vi bare ikke har mulighed for at få alle ting til at gå op for at få dem til at enes...det er jo rigtig mange ting...dyrets temperament og sind, og hvad det har med i rygsækken af fortid, hvilke burfæller det er, deres kemi og alder og opførsel, og hvor det er og sikkert også andre ting som vi slet ikke ved...er det f.eks. i en brunst eller lige før/efter osv...
Hilsen Line Tind

Besvar