mine marsvin hilser ikke

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
esben

mine marsvin hilser ikke

Indlæg af esben »

hej marsvine-eksperter!
jeg har haft 2 marsvine-hunner i 4 uger. de vejer ca 400 gram (det er unger) og vi holder dem meget.
men selvom om jeg syntes de er fuldstændig tamme, byder de mig ikke velkommen og løber altid væk når jeg prøver at gribe fat i dem, i buret. når de så bliver nusset sidder de stille og laver velvære lyde :)

hvorfor byder de mig ikke velkommen?

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: mine marsvin hilser ikke

Indlæg af LenePi »

Jeg har samme problem med mine.. :( INGEN af dem løber til burkanten, men flygter ind i husene såh snart jeg nærmer mig.. Det virkelig sørgeligt, for jeg ELSKER når en hel flok står på tæer hvis der nu skulle risikere at falde en godbid af i forbi farten.

Jeg har haft marsvin i snart 6 år, og jeg kan ikk engang svare på hvorfor det er sådan..
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: mine marsvin hilser ikke

Indlæg af alatind »

Prøv at væn dig selv til at sige en bestemt lyd hver gang du fodrer dem med grønt eller andet, f.eks. gufkugler...det kan være at fløjte, eller sige en smaskelyd eller et bestemt ord...herhjemme kan jeg ofte få næsten dem alle til at stå på burkanten hvis jeg siger en bestemt ting i et bestemt tonefald...nogle gange skal der lige lidt rasleri med en pose til også....men så står de forventningsfulde på burkanterne og kan næsten ikke vente med at få noget.
På den måde kan du få dem til at komme når du nærmer dig dem. Men marsvin er byttedyr og vil altid flygte hvis de bliver utrygge. Det gør mine også nogle gange...og jeg kan heller ikke bare stikke hånden ind i buret og snuppe en gris, de fleste af dem flygter fra mig, og nogle af dem hyyyler op når jeg vil tage dem, det er dog mest de unge dyr. Et par enkelte kan jeg nusse og ae uden at de render deres vej ind i et hus.
Men de er meget vanedyr, og hvis du vænner dem til at få grønt på bestemte tidspunkter, så vil de også der vente på det...mine får morgengrønt, så hver morgen har jeg et liv og leben i burene, indtil de får deres mad. Samtidig kan du også vænne dem til din hånd ved at du aer dem flere gange om dagen i buret...stik hånden ned og stryg dem en gang, uden at tage dem op...det vil også vænne dem til din hånd, og at den godt kan ae uden at de bliver fanget.

Men at hilse som sådan kan du nok ikke forvente som en selvfølge, det kræver at du laver nogle rutiner, og lokkemetoden er mad og håndtilvænning :wink:
Og så har de en alder lige nu hvor de naturligt er nogle lopper...de vil blive mere tilbagelænede med tiden, og sikkert også mere rolige når du stikker hånden ned til dem.
Hilsen Line Tind

von4kløver

Re: mine marsvin hilser ikke

Indlæg af von4kløver »

Mine var også passive i starten, men efterhånden har de lært at når jeg kommer ind i stuen, og spørger om de skal have lækkerier, falder der grønt/godbidderaf, og så starter koncerten :lol:
En pose kan også starte hylekoret, men den virker næsten hver gang jeg spørger om de skal have lækkerier :lol: :lol:

Og hvis en går i gang, er hele banden igang... Nogle gange er det falsk alarm :bgrin: Men det er fordi jeg synes det er den skønneste lyd :D

Mikkedulle

Re: mine marsvin hilser ikke

Indlæg af Mikkedulle »

Mine kommer allerede frem når jeg åbner døren til deres bo :) De løber så væk når jeg kommer ind, men når jeg så giver dem mad og siger: "Så er der mad!" kommer de frem og spiser :wink:

von sortfod

Re: mine marsvin hilser ikke

Indlæg af von sortfod »

Mine langhåret kommer heller ikke alle samen op på plexiglasset og hilser når der sker noget.

Men skinnyerne gør det rigtig meget, og en del af de langhåret gør det da også. Ofte hvis de går sammen med nogen som har lært det, så "smitter" det ligesom.

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: mine marsvin hilser ikke

Indlæg af Cillecc »

Nu har I jo heller ikke haft dem så længe, det kan jo være de lige skal vænne sig lidt mere til jer :)
Jeg har 4 sheltier, og der er 3 af dem der alle sammen står på burkant og og tigger. Men den ene af de 3 vil dog ikke hilse og løber hvis man siger dav.
Så den 4. af mine sheltier han vil slet ingen ting. løber når man nærmer sig buret og vil kun stå på burkant og tigge, når kæresten og jeg sidder i sofaen.
Så tror også det har meget med personlighed og vane at gøre. Og ham der er så "sky" han har den mest glade og nysgerrige burkammerat der altid er henne ved burkanten, men den anden er fuldstændig ligeglad
Billede

Charlie

Re: mine marsvin hilser ikke

Indlæg af Charlie »

Jeg har haft mine marsvin i 2 år nu og min tammeste gris som virkelig viser hun elsker mig løber også væk når jeg stikker hænderne ned i buret. Når hun først er oppe er der ingen grænser for hendes kærlighed med kys/slik og lyde. Jeg tror det er et naturligt instinkt at flygte som ved nogle marsvin bare sidder fast uanset hvor tamme de bliver. Jeg kan godt lokke hende med godbidder, men hendes første indskydelse er at flygte.

Nikoline

Re: mine marsvin hilser ikke

Indlæg af Nikoline »

Ikke alle grise kommer og hilser, og man skal huske på, at de er byttedyr, og deres instinkter er at FLYGTE, og det kan selv den tammeste mut godt finde på en gang i mellem..

Men fortsæt med stille og rolig behandling af dem, og sørg for, at de ved, når du kommer, for hvis du LIGE PLUDSELIG griber ind i buret uden varsel, tror de måske, du er et rovdyr. Og så er vejen frem nok godbidder ;) de fleste af mine mutter kommer gerne og hilser på plexiglaskanten, og det er uden tvivl fordi, jeg har vænnet dem til, at de får deres grønt d├®r :)

claus

Re: mine marsvin hilser ikke

Indlæg af claus »

Prøv at giv dem guf mens du siger en bestemt lyd. Gentag det så hver eneste gang du giver dem noget, det kan også være når du giver dem mad, så sig den bestemte lyd. Snart vil de forbinde lyden med mad eller guf, og forsøg så at lokke dem hen til kanten af buret eller tremmerne og gif dem så guffet, så skal de nog få det lært :mrgreen:

cecilie kamp

Re: mine marsvin hilser ikke

Indlæg af cecilie kamp »

Jeg kan kun tilslutte mig rådet om at bruge lyde til forskellige situationer. Hvis jeg fx bare vil nusse dem med hånden i buret uden at tage dem op flygter de ikke, men når jeg siger "skal du op" på en bestemt måde, så ved de hvad der skal ske. De elsker jo at være oppe, men jeg har aldrig haft et marsvin der brød sig om at blive hapset. Held og lykke med træningen :) (og pas på med ikke at overdrive, jeg tror mine naboer synes at mine grise hilser mig lidt for højlydt velkommen npr jeg kommer hjem :D )

Mikkedulle

Re: mine marsvin hilser ikke

Indlæg af Mikkedulle »

Nu når mutterne er kommet indenfor, må jeg lige komme med en ændring :)

Hvis vi bare åbner skuffer ude i køkkenet eller er tæt på bryggerset, så begynder de :lol:
De står ALLE op af burkanten og prøver at finde mig og noget mad. Kommer jeg derhen bliver de stående. Alle 6 marsvin! :D Og de flygter ikke når jeg åbner buret, de prøver mere at komme ud af det, for at få fat i maden i mine hænder :lol: Og tager man hånden ind i buret bliver den straks undersøgt - "for hvad nu hvis hun har noget mad, vi ikke har opdaget?" Det er simpelthen så deeejligt og selv de gamle damer der ellers altid har taget flugten, har ikke gjort det siden de kom ind. Ren lykke herfra! :mrgreen:

Men det underlige er, at de straks flygter når det er min mor, lillebror eller andre i familien og venner, der går hen til dem.

Besvar