Akut! Hitte"barn"-marsvin!

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Miverdamen

Akut! Hitte"barn"-marsvin!

Indlæg af Miverdamen »

Jeg vil gerne høre fra erfarne, om I tror, at jeg kan sætte en ca. 4 mdr.s han sammen med 4 hunner og ├®n kastrat, når den lille han er blevet kastreret. Det er sådan, at jeg i dag, mandag, fandt et marsvin i bur, sat uden for et fællesvaskeri i den boligforening, hvor jeg bor. Det var et forsømt men okay marsvin, men buret bar præg at, at nogen ikke havde kunnet overkomme at passe dyret forsvarligt - og bare sat det fra sig! Tænk, at nogen kan finde på det!! Foreløbig har jeg kort tid prøvet at sætte ham sammen med alle de andre, men han lagde så kraftigt op til kastraten, at jeg blev bange for, om de ville begynde at slås - og jeg ønsker jo heller ikke, at alle hunnerne bliver drægtige. Spørgsmålet er nu, om jeg vil kunne beholde ham, kastrere ham og sætte ham sammen med de andre (efter de obligatoriske 3 uger), eller om jeg kan regne med, at de to kastrater vil slås. I givet fald vil det jo være bedre for os alle, hvis han så i givet fald blev givet til fx Fyns Marsvineinternat, som jeg ved, er gode ved svinene.

cavies

Re: Akut! Hitte"barn"-marsvin!

Indlæg af cavies »

Nej du kan ikke sætte 2 kastrater/hanner sammen når der er hunner i samme bur

Miverdamen

Re: Akut! Hitte"barn"-marsvin!

Indlæg af Miverdamen »

Hej!
Shit, jeg tænkte nok, at det ikke ville gå med to kastrater og fire hunner.
Så må han jo videre ud i livet!

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Akut! Hitte"barn"-marsvin!

Indlæg af Isa/De La Creme »

Går over min forstand man finder på sådan noget :( (altså ikke dig men dem der smed ham ud)
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Akut! Hitte"barn"-marsvin!

Indlæg af Cillecc »

ellers kan du ikke kastrere ham og så sætte ham i et andet bur med en af de andre hunner? det var bare hvis du ville kastrere ham under alle omstænigheder
Billede

tjikson

Re: Akut! Hitte"barn"-marsvin!

Indlæg af tjikson »

Jeg ville nok vælge at dele de fire hunner op, så to hunner pr kastrat i hvert bur? :D

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Akut! Hitte"barn"-marsvin!

Indlæg af Cillecc »

ja det var nemlig også min tanke :)
Specielt hvis du var blevet glad for ham og gerne ville beholde ham
Billede

claus

Re: Akut! Hitte"barn"-marsvin!

Indlæg af claus »

tjikson skrev:Jeg ville nok vælge at dele de fire hunner op, så to hunner pr kastrat i hvert bur? :D
Jeg er helt enig :D

Miverdamen

Re: Akut! Hitte"barn"-marsvin!

Indlæg af Miverdamen »

Tak for alle forslagene. Nu har jeg givet ham til Dalum Dyrehandel, som jeg har god erfaring med. Bl.a. modtager de først unger, der er 5 uger gamle, mod de fleste andre 3 uger. Jeg kan ikke overkomme at have marsvin i to bure, så derfor måtte jeg af med ham, men det var svært. Ja, tænk at nogen kan opleve sig så ressourcesvag at man ikke engang kan finde ud af at skille sig af med grisen på forsvarlig vis inden det går galt - fx sælge ham i Gul & Gratis. Eller sætte en seddel op i vaskeriet eller nærliggende Brugs, hvor vedkommende og jeg bor. Uha-uha, det er rystende!

Besvar