Mine små marsvin bider hinanden!!

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Louise_02

Mine små marsvin bider hinanden!!

Indlæg af Louise_02 »

Hej!

Jeg er ny her på forummet! Jeg søger lidt erfaring blandt jer kyndige marsvine elskere :-)

For knapt en måned siden mistede vi vores to dejlige marsvin som blev hhv. 8 og 9 år(vi mistede dem med 4 dages mellemrum) - så det var et meget stort tab og det var rigtig hårdt! Der har aldrig været noget problem med de to. Den ene var ca. 1 år gammelt da nr. 2 kom til - så der har aldrig været tvivl om hvem af de to der bestemte.

Vores problem er at nu har vi fået 2 nye hunner, og de er nu hhv. 2 og 3 mdr. gammele og de har gået sammen i ca. 1 mdr. (den mindste var alt for lille og blev taget fra sin mor for tidligt, men vi har snakket med både dylæge og ringet og snakket med den dyhandler hvor vi købte hende omkring denne problemstilling).

De virker som om at de trives med at gå sammen, og der er rigtig meget gang i dem. Men vi har opdaget nogle sår på hende den mindste af dem (den store har også haft et enkelt sår). Hun har et stort et på snuden nu. Hun er relativt fræk og kan godt finde på at tage mad ud af munden på den store af dem.

Mit spørgsmål er, om der skal gøres noget ved det og evt. hvad? eller om vi kan regne med at det går i sig selv igen når de finder ud af hvem af dem der bestemmer??

På forhånd tak!

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Mine små marsvin bider hinanden!!

Indlæg af Lina »

de er jo sådan rimeligt jævnaldrende... plus de er nogen bisser i den alder. Og hvis begge er lige dominante, så har man altså noget kævl indtil de falder på plads i rangordenen med hvem der bestemmer og hvem der ikke gør. Så længe det er småskrammer og de ellers virker til at trives, så ville jeg bare vente.. og håbe at de snart droppede det der fis.
Du skal sæføli holde øje med om det kun ER småskrammer, og ikke begyndende tegn på selnik.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Louise_02

Re: Mine små marsvin bider hinanden!!

Indlæg af Louise_02 »

Tak for svaret :-)

Jeg holder meget øje med dem, netop fordi jeg er nervøs for om det kan være sellnick eller andet. Men de klør sig ikke (ikke mere end man ville betragte som normalt) så jeg tror bare det er som du siger, at de er nogle bøller ;-)

Og det sår den mindste har nu væsker ikke eller noget så jeg har ikke ville gøre noget ved det (tror måske bare det gør det værre). Så det er måske bare at se tiden an og håbe på at de snart finder ud af det. Hvor længe tror i jeg skal vente før det bliver en uacceptabelt periode??

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Mine små marsvin bider hinanden!!

Indlæg af Lina »

så længe de bliver i småskrammerne... så ville jeg vente en goooood bid, for sandsynligvis fader det ud på et tidspunkt.
Men svært at sætte en tid på.. nogen falder 110% i hak på 10 minutter.. andre 10 dage.. igen andre 10 uger
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Louise_02

Re: Mine små marsvin bider hinanden!!

Indlæg af Louise_02 »

Tak for svaret :-)

Nu har jeg observeret den lille med såret på snuden og det ser ud som om hun har fået revet det op fordi hun kløede sig. Er der noget jeg kan gøre for forhindre hende i at blive ved med at rive såret op?
hunde får jo sådan en skærm på hovedet, men er der noget tilsvarende jeg kan gøre?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Mine små marsvin bider hinanden!!

Indlæg af Lina »

nej ikke rigtigt.
Men hold øje med om der kommer tegn på infektion og sådden.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Louise_02

Re: Mine små marsvin bider hinanden!!

Indlæg af Louise_02 »

Øv det havde ellers været det nemmeste - det er lidt svært at forhindre hende i at klø i det :-(

Hvis der går infektion i det - så er det vel af sted til dyrlægen?? Eller ? er der noget jeg kan gøre for at forhindre at det går så galt?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Mine små marsvin bider hinanden!!

Indlæg af Lina »

ja hvis der går infektion i, så ville jeg tjekke med dyrlægen - man kan vælge at behandle med antibiotika samtidigt med at man selv holder rent, og det skal der recept til for.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Louise_02

Re: Mine små marsvin bider hinanden!!

Indlæg af Louise_02 »

Okay - Jeg håber bare det bedste!!

Ellers må jeg ringe til dyrlægen og få noget desinficerende på recept!!

Bente

Re: Mine små marsvin bider hinanden!!

Indlæg af Bente »

Du kan evt. holde det rent, ved at rense nogle gange om dagen med Klorhexidin, jeg mener, at det er opløsningen på 0,2% der er til udvendig sårrensning

Besvar