Lus

Spørgsmål om udstillinger. Hvad , hvor, hvornår og hvordan i forbindelse med udstillinger.

Redaktør: Redaktører

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Lus

Indlæg af Ulla »

Er træt af uvelkommende dyr på mine marsvin :? . De har fået lus, jeg har sådan glædet mig til at skulle deltage i udstillingen i Slagelse for første gang nogen sinde, også har mine marsvin fået lus. Jeg opdagede det i weekenden, så nu er 9 stk. marsvin været i bad og blevet sæbet ind med Aromatic fra Lux, det kan lus vist ikke lide, fra to af mutterne blev håndvasken helt sort, bagefter fik de med hårtørren, og til sidst fik de Frontline Vet, Kutan spray, opløsning 2,5 mg/ml HVAD mere kan jeg gøre :?: I dag prøvede jeg så lige at træke en tættekan som man bruger til børn når de har lus, der drysser små sorte ( godt nok døde lus derfra, det håber jeg da. Jeg vil så gerne deltage i Slagelse kan jeg nå at jage de sorte :twisted: væk :?:

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Lus

Indlæg af Mysteries »

Lus plejer da at være gul-brune...
Det burde have været nok med Frontline Vet sprayen, hvis ellers du bruger den korrekte dosering pr. kg. som der står på flasken. Hvis du først har vasket dem, kan det godt være Frontline ikke virker lige så effektivt.
Men ellers må du nok bare væbne dig med tålmodighed og vente på de er døde af Frontlinen. Hvis du stadig finder levende lus om 10 dage, kan det være du skal behandle igen med Frontline. Og så ellers sørge for at de kommer i et rent bur.
Pas på med at blande Frontline og andre lusemidler. Det frarådes (står i indlægssedlen, eller på vepps.dk) da der er ikke dokumentation for at det er uden risici.
Christina

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Lus

Indlæg af Ulla »

Mysteries skrev:Lus plejer da at være gul-brune...
Det burde have været nok med Frontline Vet sprayen, hvis ellers du bruger den korrekte dosering pr. kg. som der står på flasken. Hvis du først har vasket dem, kan det godt være Frontline ikke virker lige så effektivt.
Men ellers må du nok bare væbne dig med tålmodighed og vente på de er døde af Frontlinen. Hvis du stadig finder levende lus om 10 dage, kan det være du skal behandle igen med Frontline. Og så ellers sørge for at de kommer i et rent bur.
Pas på med at blande Frontline og andre lusemidler. Det frarådes (står i indlægssedlen, eller på vepps.dk) da der er ikke dokumentation for at det er uden risici.
Der er ingen tvivl om at de er gul/brune det ser bare sort ud når der er nok af dem. Jeg har gjort alt det du har skrevet, ja selv deres huse har jeg smidt ud. tror du at de når at blive klar til udstillingen i Slagelse? Og lige en ting hvordan kan jeg se om de er døde? Der er ikke meget sprald i dem når de er på min hånd, altså lussene.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Lus

Indlæg af Mysteries »

Tjah, hvis de bevæger sig lever de, bevæger de sig ikke er de nok døde.
Jeg kan ikke fortælle dig om de kan nå at blive klar til udstillingen, men synes du bør holde karantæne i 14 dage efter du har set de sidste levende lus. Det ville være rigtig ærgerligt hvis du tog dyrene med og de blev afvist, eller endnu værre, hvis du kom til at smitte nogen af de andre, hvis ikke det blev opdaget i indtjek.
Christina

Tine71
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 32
Tilmeldt: ons 25. jul 2012 14:11

Re: Lus

Indlæg af Tine71 »

Nu er tråden hedder lus har jeg lige et tilsluttende spørgsmål.

Jeg har opdaget nogle små insekter(lus? Hømider?) som kravler rundt i pelsen på dem. De er meget små og lyse brune og de bevæger sig stille rundt omkring. Hvordan kan man se forskel på om det er lus eller hømider?
Min hjemmeside:

http://spiold.qsite.dk/

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Lus

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hømider kan du ikke se bevæge sig. Så skal du forstørre dem, eller have et utrolig godt syn. Du kan ikke en gang se det er dyr. De ligner bare små prikker på pelsen. Hvis dyret er Hvidt, ser de brune ud, hvis det er sort, ser de grå ud. Som regel er de koncentreret nede omkring numsen, men de kan også sidde andre steder.
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Lus

Indlæg af Lina »

så kommer dagens 100 kr's spørgsmål: HVOR præcist har du set dem?
er det nede ved huden, eller er det ude på selve hårstrået?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

severins
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1162
Tilmeldt: tors 23. jul 2009 13:34
Kontakt:

Re: Lus

Indlæg af severins »

Man kan altså godt se hø mider bevæge sig har set det nogle gange:))

Tine71
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 32
Tilmeldt: ons 25. jul 2012 14:11

Re: Lus

Indlæg af Tine71 »

Det har været i pelsen, ikke ved huden og hovedsagligt nede ved bagenden.
De sidder ikke helt ude i spidsen af pelsen, men lidt længere inde.
Min hjemmeside:

http://spiold.qsite.dk/

severins
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1162
Tilmeldt: tors 23. jul 2009 13:34
Kontakt:

Re: Lus

Indlæg af severins »

Jeg synes det lyder som hø mider:(

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Lus

Indlæg af Ulla »

Nu vi taler om Lus & hømider. Inden for hesteverden og hunde som lever på BARF, bruger man bl.a. hvidløgsdråber til at holde utøj væk ( lus, lopper og flåter) er der nogen der ved om man kan bruge hvidløgsdråber til at holde utøj væk fra marsvin :?: Tænkte bar at det ville være bedre med hvidløgsdråber frem for Frontline som i bund og grund er gift.

Olympias
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 15. jul 2011 14:51

Re: Lus

Indlæg af Olympias »

Altså hømider er jo ufarlige som sådan, og så virker frontline ikke imod dem... så det ville være lidt omsonst at bruge det.

Ang. Hvidløgsdråber imod Lus tror jeg altså ikke det er noget der virker... jeg ville ialtfald være yderst skeptisk overfor det. Dertil kommer at jeg naturligvis aldrig selv ville undlade at lave en nødvendig behandling af dyr, med medicin. Det sig uanset om man er tilhænger af BARF eller ej.

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Lus

Indlæg af Ulla »

Jeg tænkte bare, at nu har vores hunde levet på BARF de sidste 5 år og har fået hvidløgsdråber i deres mad og i de 5 år har de aldrig haft utøj. Med kan marsvinene tage skade af hvidløgsdråber eller hvidløgspulver, er der nogen der har en fornemmelse af det :?:

Olympias
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 15. jul 2011 14:51

Re: Lus

Indlæg af Olympias »

Ulla skrev:Jeg tænkte bare, at nu har vores hunde levet på BARF de sidste 5 år og har fået hvidløgsdråber i deres mad og i de 5 år har de aldrig haft utøj. Med kan marsvinene tage skade af hvidløgsdråber eller hvidløgspulver, er der nogen der har en fornemmelse af det :?:
Du kan ikke argumenterer på den måde. Efter den samme logik har jeg haft et skabsbur der forhindrer mig i at få Lus, siden jeg har haft det siden jeg begyndte at have marsvin for 11 år siden, og jeg endnu ikke har haft Lus.

Med mindre du kan komme med et godt argument der er lige den anelse mere videnskabeligt, så synes jeg det er uansvarligt at råde folk til at skippe den tradtionelle behandling (kemiske, frontline, eller kald den hvad du vil) for en spekulativ en, som muligvis endda er noget marsvin ikke kan tåle...

Sorry jeg sådan farer op med det samme, men jeg synes man har et ansvar når man har dyr for at de får den bedst mulige behandling...

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Lus

Indlæg af Ulla »

Olympias skrev:
Ulla skrev:Jeg tænkte bare, at nu har vores hunde levet på BARF de sidste 5 år og har fået hvidløgsdråber i deres mad og i de 5 år har de aldrig haft utøj. Med kan marsvinene tage skade af hvidløgsdråber eller hvidløgspulver, er der nogen der har en fornemmelse af det :?:
Du kan ikke argumenterer på den måde. Efter den samme logik har jeg haft et skabsbur der forhindrer mig i at få Lus, siden jeg har haft det siden jeg begyndte at have marsvin for 11 år siden, og jeg endnu ikke har haft Lus.

Med mindre du kan komme med et godt argument der er lige den anelse mere videnskabeligt, så synes jeg det er uansvarligt at råde folk til at skippe den tradtionelle behandling (kemiske, frontline, eller kald den hvad du vil) for en spekulativ en, som muligvis endda er noget marsvin ikke kan tåle...

Sorry jeg sådan farer op med det samme, men jeg synes man har et ansvar når man har dyr for at de får den bedst mulige behandling...
Jeg tror ikke helt at du har forstået hvad jeg mener. Jeg spurgte nu bare ind til om nogen havde erfaring med om man kunne bruge hvidløgsdråber istedet for Frontline. Jeg har altid brugt Frontline til mine marsvin når når jeg fik nye ind af døren. Så jeg ville bare hører om nogen havde erfaring med andre middler. Og så vil jeg lige sige til mit forsvar, at jeg altid er gået til dyrlægen med mine dyr hvis jeg har været i tvivl om de fejler noget.
Jeg må da sige at jeg følte mig lidt overrent da jeg læste dit svar, det var jo bare en forspørgelse :(

Besvar