Lus

Spørgsmål om udstillinger. Hvad , hvor, hvornår og hvordan i forbindelse med udstillinger.

Redaktør: Redaktører

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Lus

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hej Ulla. Jeg mener at kunne huske, at marsvin ikke kan tåle at spise løgplanter, så jeg ville i hvert fald ikke give den hvidløg at spise, og nok heller ikke på pelsen, hvis de får det i maven den vej :)
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Lus

Indlæg af Mysteries »

Jeg mener at hvidløg kan være giftigt, også for hund, i de forkerte mængder. Det er ikke noget jeg ville begynde at eksperimentere med til marsvin.

En hurtig googling fik mig frem til at hvidløg (i små ikke-giftige mængder) på hunde kan have en afskrækkende effekt på lopper. Så skal man jo tænke på at lus og lopper ikke er det samme, da lopperne suger blod og derfor måske lettere kan få de substanser hunden har indtaget. Af samme årsag synes jeg ikke at Ivomec har nogen synderlig effekt på lus, da det jo gives som injektion eller oralt. Det er min erfaring at lus bedst bekæmpes i pelsen, altså med Frontline spray. Alternativt andre topicale produkter, dvs. pipetter, shampooer osv. som kommer på hud og pels. Men Frontline har nu altid virket fint de gange jeg har brugt det (primært til en hel del marsvin på dyreinternat samt enkelte patienter på klinikken).
Christina

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Lus

Indlæg af Ulla »

Mysteries skrev:Jeg mener at hvidløg kan være giftigt, også for hund, i de forkerte mængder. Det er ikke noget jeg ville begynde at eksperimentere med til marsvin.

En hurtig googling fik mig frem til at hvidløg (i små ikke-giftige mængder) på hunde kan have en afskrækkende effekt på lopper. Så skal man jo tænke på at lus og lopper ikke er det samme, da lopperne suger blod og derfor måske lettere kan få de substanser hunden har indtaget. Af samme årsag synes jeg ikke at Ivomec har nogen synderlig effekt på lus, da det jo gives som injektion eller oralt. Det er min erfaring at lus bedst bekæmpes i pelsen, altså med Frontline spray. Alternativt andre topicale produkter, dvs. pipetter, shampooer osv. som kommer på hud og pels. Men Frontline har nu altid virket fint de gange jeg har brugt det (primært til en hel del marsvin på dyreinternat samt enkelte patienter på klinikken).
Tak for svaret, det var lige sådan et jeg havde forventet at få.

Besvar